משרד התקשורת והוט: לדחות את העתירות בנושא הפריסה האוניברסלית

עמותת "הצלחה" ועותרים נוספים דורשים לבטל את ההסדרים ואת ההקלות להוט ולחייבה להשלים את הפריסה בכל הארץ ובאותה איכות שירותים

משרד התקשורת מבקש מבג"ץ לדחות את העתירה המתוקנת שהוגשה נגד מדיניותו בנושא הפריסה האוניברסלית של חברת הוט. העתירה המתוקנת נעשתה במסגרת המאבק שמנהלים מספר גופים נגד משרד התקשורת ונגד הוט בכל הקשור להפרת חובתה של הוט להשלים את הפריסה האוניברסלית שלה. 

לדברי המשרד ולדברי הוט, החלטת שר התקשורת ניתנה בסמכות, ומשכך אינה מקימה עילה להתערבות שיפוטית. 

לפני מספר חודשים החליט המשרד להעניק להוט ארכה של 10 חודשים להשלים פריסה במספר יישובים וכן להשלים את הניסויים הטכנולוגיים שהחברה נדרשת על-מנת לבדוק האם היא מסוגלת לספק את שירותיה באמצעים אלחוטיים באזורים שבהם אין לה תשתית עצמאית. המשרד קבע כי זו תהיה הארכה האחרונה בדיונים עם הוט, ולאחר מכן בכוונתו לחייבה להשלים את הפריסה ולוודא שאת אותה איכות שירותים היא תיתן במסגרת חובת השירות האוניברסלי שחלה עליה. 

במאי השנה הוגשה על-ידי עמותת "הצלחה" - התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת; מועצת הנגב; מועצה מקומית חורה; מיכאל ביטון, ראש המועצה המקומית ירוחם; סיגל מורן, ראש המועצה האזורית בני שמעון; ד"ר עואד אבו פריח וד"ר הראל פרימק; עתירה נגד שר התקשורת וחברת הוט בעניין החלטתו של שר התקשורת ממרץ 2018 הדוחה בפעם הרביעית את חובת פרישת תשתיותיה של הוט בכ-230 יישובים בהם היא אינה פרוסה ומאפשרת להוט במקום זאת לספק את שירותי הטלוויזיה שלה בלבד (ללא שירותי האינטרנט והטלפון) בטכנולוגיית OTT על גבי רשת האינטרנט של חברת בזק. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד אסף פינק ואיתי ארגוב ממשרד עו"ד אסף פינק ועו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה".

בדברי ההסבר שפרסמה כותבת "הצלחה "כי מועדי פרישת התשתיות של הוט נקבעו, בין היתר, ברישיון שהוענק לה על-ידי משרד התקשורת, אשר חייב אותה כבר בנובמבר 2006 לספק את כל השירותים המוצעים על-ידה לכל דורש בכל רחבי הארץ. אלא שמאז ועד היום הוט אינה פרושה בכ-390,000 משקי-בית במדינת ישראל".

"באופן תמוה וחרף העובדה שהוט לא עשתה דבר וחצי דבר על-מנת לקיים את תנאי רישיונה כאמור, לרבות קיום החלטת שר התקשורת דאז גלעד ארדן משנת 2014, אשר חייבה אותה לפרוש תשתיותיה בכל רחבי הארץ בדומה לחברת בזק, החליט משרד התקשורת פעם אחר פעם לדחות את מועד פרישת תשתיותיה, כאשר ביוני 2018 אימץ שר התקשורת, איוב קרא, את המלצות הוועדה המייעצת בראשות מנכ"ל המשרד, נתי כהן, והחליט לדחות בפעם השישית את החלטת ארדן ב-10 חודשים נוספים עד אפריל 2019. לשם השלמת הליך הבדיקה לעניין חלופות אפשריות לאספקת שירותי הוט ביישובים בהם תשתיותיה אינן פרושות".

בעקבות כך, ביולי השנה הוגשה על-ידי העותרים עתירה מתוקנת המבקשת מג"ץ להוציא צו על-תנאי המבטל את החלטת שר התקשורת מיוני 2018.

לדברי העותרים, "השבוע הוגשו תגובות מקדמיות לעתירה מטעם שר התקשורת וחברת הוט, לפיהן, לטענתן, החלטת שר התקשורת ניתנה בסמכות ומשכך אינה מקימה עילה להתערבות שיפוטית. כמו כן, נטען על-ידי הוט כי העתירה מוקדמת ולא בשלה לדיון, אך באותה נשימה נטען על-ידה גם כי יש לסלק את העתירה על הסף מחמת שיהוי. נשאלת אפוא השאלה מתי בדיוק היו 30 הדקות בהן התאפשר לעותרים להגיש את העתירה על-מנת שתהיה בשלה לדיון ובה-בעת לא יהיה שיהוי בהגשתה.

"בדומה לנימוקים קודמים שניתנו על-ידי שר התקשורת באשר לדחיית החלטת ארדן, גם בהחלטתו האחרונה מיוני 2018 נכתב כי הדחייה היא לצורך השלמת הבחינה והליך גיבוש החלטה בנושא. האומנם?".

לדברי העותרים, "באפריל 2019 יחלפו כ-12.5 שנים מיום שהיה על הוט לספק את כל השירותים המוצעים על-ידה לכל דורש בכל רחבי הארץ. הוט מתחמקת מזה שנים רבות באמתלות שונות מחובתה לפרוש את תשתיותיה בכל רחבי הארץ, וזאת על חשבון ישובים מוחלשים ויישובי הפריפריה, ובכך היא מקטינה את היצע שירותי התקשורת ביישובים אלה וגורמת לעליית מחירים הנובעת מהיעדר התחרות. כל זאת בסיוע משרד התקשורת, אשר הוא בעצמו השית על הוט את חובת הפרישה האוניברסלית בתנאי הרישיון שהעניק לה עוד בשנת 2003.

"'הפתרון' המוצע איננו מספק, שכן לא נכללים בו שירותי האינטרנט והטלפוניה, ושירותי הטלוויזיה ניתנים בטכנולוגיה, אשר על-פי מומחים היא נחותה ביחס לשידורי הכבלים הרגילים של הוט הניתנים לשאר חלקי הארץ. נראה כי המצב הנוכחי נוח להוט, שחוסכת כסף בהימנעותה מפרישת התשתיות ומותיר את בזק ו-yes כמונופול במקומות בהם הוט אינה פרושה, כאשר מי שמשלם את החשבון זה הציבור, בדגש על אוכלוסיות מוחלשות (ערבים, חרדים, פריפריה)". 

מהוט לא נמסרה תגובה.