כשהנכדים שמעו לראשונה על היעד נפלו פניהם. פולין? מה נעשה שם?

כשמוקפים באגמים, קשה להחליט מהו האגם החביב עליך, ובאמת לא צריך לבחור. עצם הנסיעה וההליכה ביער, כשאגמים מכל עבר, דיה כדי ליצור רגיעה • טיול משפחתי של שלושה דורות לאזור האגמים המזוריים בצפון פולין

מבצר מלבורק / צילום: נורית פרח
מבצר מלבורק / צילום: נורית פרח

החלק הכי קשה בחופשה משפחתית הוא שלב התכנון. במקרה שלנו, מדובר בשבעה אנשים, שכל אחד מהם מתעניין בדברים שונים. חלקנו טיילי טבע, חלקנו טיילי ערים, יש כמה שאוהבים לרכוב על סוסים, ואחרים שמעדיפים לשחק במכונות משחק במלון. רצוי לתכנן אופציות חלופיות שישמחו את כולם, לפחות חלק מהזמן.

הבשורה על הטיול המשפחתי המשותף התקבלה בהתחלה בשמחה גדולה. "יש, אנחנו טסים!", צהלו הנכדים. אבל כשהתבשרו שהיעד הוא אזור האגמים המזוריים בפולין, שככו הצהלות והשתרבבה העקיצה: פולין? מה נעשה שם? נשב לבד בחושך?

בשלב הזה לא מומלץ עדיין לספר להם על הטבע הנפלא, היערות ואלפיים האגמים שממתינים לנו שם, אלא לתת להם להקליד באינטרנט את שם המלון שהזמנו בעיירה מיקולייקי. ואכן, החיוך חזר לפניהם. מלון ברמה של חמישה כוכבים המותאם במיוחד למשפחות עם ילדים (ראו מסגרת מידע מעשי). טוב, אבל מלון - אטרקטיבי ככל שיהיה - זו לא הסיבה להגיע לפולין. אז למה בכלל להגיע למיקולייקי (Mikolajki), שהפולנים מבטאים את שמה מיקוו'אייקי, עיירה קטנה באזור האגמים המזורים של פולין? אז זהו, טוב ששאלתם.

יותר חסידות מאנשים

העיירה מיקולייקי היא עיירת הנופש המרכזית בפרובינציית וארמיה-מזוריה (Warmia Mazury), ששטחה יותר מכפול מזה של ישראל (כ-52 אלף קמ"ר). היהלום שבכתר הפרובינציה הוא האגמים - 18 גדולים, וכ-2,000 בסך הכול, וסביבם אגמים ונהרות, יערות ומגוון של ציפורים, עופות ובעלי חיים. בעיירה עצמה יש טיילת חביבה ליד מרינה עם מסעדות וחנויות קטנות, סירות מכל מיני סוגים וברבורים ושחפים שמצפים שתזרקו להם אוכל.

נחתנו בעיר גדנסק (השווה ביקור לכשעצמה), ומשם יצאנו לאזור האגמים. הדרך ארוכה, כארבע שעות, וכדאי לחלק אותה. אנחנו למשל עצרנו בכפר Zywkowo שעל גבול רוסיה. בכפר הזה יש יותר חסידות מאנשים ויותר קינים מגגות. מתברר שרבע מאוכלוסיית החסידות בעולם מקננת בפולין, רובן באזור האגמים המזוריים.

החסידות הן אורחות רצויות. אנשי הכפר מזמינים אותן לקנן שם. הם בונים על הגגות ועמודי החשמל משטחים מיוחדים, והחסידות מבינות את הרמז ובונות עליהם קינים. כשהגענו, מצאנו אינספור קיני חסידות עם גוזלים, כשההורים מנהלים משלוחי מזון מהיר לגוזליהם הצורחים.

למיקולייקי הגענו בערב, ומכיוון שלמחרת היה צפוי גשם, הכרזתי "מחר יום חופש לכיוף במלון", וזכיתי לתשואות רמות. כנראה כולם עייפו מהנסיעה הארוכה. את יום המחרת אכן בילינו, מי בבריכה, מי בחדר כושר ומי במכונות המשחק.

חסידות מקננות/ צילום: נורית פרח
 חסידות מקננות/ צילום: נורית פרח

לאן כדאי לנסוע

בילינו במיקולייקי שבוע בטיולי כוכב, כשהעיירה היא הבסיס שממנו יוצאים ואליו חוזרים מדי ערב. את הגיחות היומיות השתדלתי לתכנן ברדיוס של פחות משעה נסיעה. הנה כמה מקומות שאפשר לבקר בהם, ובמרחקים סבירים:

כנסיית המלאכים המרקדים - מה עושים כאשר התחזית היא ליום גשם נוסף? במרחק 45 דקות נסיעה נמצאת העיירה Swieta Lipka, בתוך יערות ובין אגמים. שלא כמנהגי, ובשל הגשם, החלטתי לבקר בכנסייה. הכנסייה של Swieta Lipka היא אתר עלייה לרגל. בתוך הכנסייה ציורי קיר מרשימים וגם אורגן בסגנון הבארוק, שסביבו פסלי מלאכים מנגנים ורוקדים. בקיץ מתקיימים בכנסייה קונצרטים של אורגן כאשר פסלי מלאכים מוזהבים מתנועעים סביבו לקצב המוזיקה.

מאורת הזאב, הבור של היטלר - את אחר הצהריים הקודרים בילינו במקום קודר עוד יותר: מאורת הזאב, שנמצאת במרחק של כחצי שעה נסיעה מהעיירה Swieta Lipka. מאורת הזאב היא אתר ביצורים של הצבא הגרמני ממלחמת העולם ה-2, שם שהו אדולף היטלר והמפקדים הבכירים שלו בין 1944-41. שם, ביולי 1944, נעשה ניסיון לחסל את היטלר, על-ידי קלאוס פון שטאופנברג - שלו הצליח, היה עשוי לשנות את ההיסטוריה.

האתר נמצא ביער על שטח של כ-2,500 דונם, והכיל כ-80 מבנים, שבחלקם עובי הקירות 6-4 מטרים. האתר כלל שדה תעופה ותחנת כוח והיה מוקף בשדה מוקשים. לקראת סוף המלחמה הרסו הגרמנים עצמם את האתר כדי שלא ייפול בידי הרוסים. כיום אפשר לראות שם בעיקר הריסות, ועדיין זה מקום מעיק. סמלי לראות איך עצי היער שולחים שורשים ו"בולעים" את ההריסות. התאים לנו מאוד לאווירה שהשמיים היו קודרים.

אגמים ויערות - ועכשיו לעיקר, הסיבה המרכזית שבשלה הגענו עד לכאן: באזור האגמים המזורים אינספור מסלולי הליכה ביער וכל אחד יכול לבחור במסלולים המתאימים לו. כשמוקפים באגמים, קשה להחליט מהו האגם החביב עליך, ובאמת לא צריך לבחור. עצם הנסיעה וההליכה ביער, כשאגמים מכל עבר, דיה כדי ליצור רגיעה.

שיט - מכיוון שהבן שלנו, אורן, הוא סקיפר, בחרנו באגם Kisanjno, כ-40 ק"מ מהמלון, כיעד ליום שלם של הפלגה נעימה. באגם הזה יש מבוך של איים קטנים. שכרנו מפרשית באורך 33 רגל בשם Antila 33 למשך כל היום (200 דולר). מפרשית זו יכולה להתאים גם לטיול בן כמה ימים, כי יש בה שני תאי שינה, מטבח, חדר אוכל ושירותים.

שיט באגם/ צילום: נורית פרח
 שיט באגם/ צילום: נורית פרח

ביזונים - הביזון האירופי הוא חיה גדולה ומגושמת, אך קטן משמעותית מבן דודו האמריקאי. האירופי הגיע כמעט למצב הכחדה בשל ציד לא מפוקח בראשית המאה ה-20. כמה פריטים שנשמרו בשבי והתרבו, הוחזרו לאחרונה לטבע. אחת השמורות שבה ניתן לראות אותם נמצאת במרחק של כ-140 ק"מ מהמלון (בווייז מקלידים: Ostoza Zubrow WolisKo).

שמורת ביזונים/ צילום: נורית פרח
 שמורת ביזונים/ צילום: נורית פרח

גלינדיה - כשהמליצו לי לבקר בגלינדיה, בית מלון ליד אגם, תהיתי מה מעניין לבקר במלון? אבל כשהגענו לשם, הבנו. גלינדיה הוא אתר שמשחזר את חייו של שבט בלטי נכחד בשם גלינד. המקום נמצא ביער, ליד אגם. עצי היער מפוסלים כדמויות ענק שמייצגות את חיי השבט. דמויות של לוחמים, ציידים ובעלי חיים מפתיעים מכל פינות היער. אפשר להשתכשך במי האגם או לשוט בקייקים ובסירות. לא לוותר על ביקור במערה שמתחת למלון, שם מצפה חוויה ייחודית.

טירת מלבורק - המבנה הגותי המבוצר הגדול ביותר באירופה. דוגמה לאדריכלות של טירות ימי-ביניימיות קלאסית ולכן הכריז עליה ארגון אונסק"ו ב-1997 כאתר מורשת עולמית.

ניתן לשכור מכשיר קולי, מונחה GPS, שיזהה איפה אתה נמצא בתוך הטירה ויסביר לך על המקום. אפשר לבלות שם שעות רבות בשיטוט בין המבנים והאולמות. בחלקם מיצגים של בגדים, רהיטים, מטבח משוחזר ועוד, המייצגים את חיי האבירים והנזירים שחיו כאן.

מידע מעשי  

איך להגיע: יש טיסות ישירות מישראל לגדנסק עם חברת לוט הפולנית. הטיסה אורכת כ-4 שעות, ולפניכם עוד כ-4 שעות נסיעה ברכב אל היעד. נחתנו אחרי חצות, ולכן בחרנו ללון לילה בשדה התעופה במלון Hampton by Hilton (כ-400 שקל לחדר ללילה כולל ארוחת בוקר). בבוקר אספנו את הרכבים שהזמנו מראש והמתינו לנו בשדה התעופה, כ-100 מטר מהמלון.

תקשורת: מומלץ לרכוש כרטיס סים מקומי. אנחנו הצטיידנו בשבעה כרטיסי סים לגלישה כמעט בלתי מוגבלת, במחיר של בסך הכול 7 שקלים לכרטיס. בהמשך, הוא עזר בניווט בוויז ובתקשורת בין המכוניות.

מלון מומלץ למשפחות: Hotel Golebiewski Mikolajki מתקני המלון כוללים פארק מים מקורה, עם מגלשות מים מהרבה סוגים, כולל בריכת גלים, בריכות ג'קוזי, בריכות עם ג'טים למסז', וגם בריכת שחייה אולימפית. בנוסף יש גם חדר מלח להירגעות, חדר כושר, דיסקוטק, מכונות משחק, אולם באולינג ומשטח החלקה על הקרח. כל השפע הזה הוא על שפת אגם עם חוף פרטי ומזח עמוס בסירות. המלון ענקי, המסדרונות רחבים, והקטע המשעשע הוא שהילדים נוסעים בקורקינטים והובר-בורד במסדרונות. בנוסף, יש במלון שתי מסעדות ובר עם מוזיקה בערב.

שיט באגם: אפשר לשכור מפרשית, קיאק או סירות פדלים, או להצטרף לשיט קבוצתי.

שבעה כרטיסי סים לגלישה כמעט בלתי מוגבלת, במחיר של בסך הכול 7 שקלים לכרטיס. בהמשך, הוא עזר בניווט בוויז ובתקשורת בין המכוניות.

מלון מומלץ למשפחות: Hotel Golebiewski Mikolajki עם חדרים בשטח 40 מ"ר עם מרפסת. מתקני המלון כוללים פארק מים מקורה, הכולל מגלשות מים מהרבה סוגים, בריכת נחל זורם, בריכת גלים, לפחות 8 בריכות ג'קוזי, ועוד בריכות עם ג'טים למסז', וגם בריכת שחייה אולימפית למי שרוצה סתם לשחות.

למחפשים מרגוע יש חדר מלח וגם "מערת" מלח, והמאותגרים יוציאו אנרגיה בחדר כושר. במרתף יש דיסקוטק, חדר עם מכונות משחק, אולם באולינג ומשטח החלקה על הקרח. מתקני המרתף בעלות סמלית של כמה שקלים לפעילות. בחצר המלון ניתן למצוא בריכות נוספות, גבעה של סקי עם מסלול Tobagening, מגרשי משחקים, רכיבה על סוסים ועוד. כל השפע הזה הוא על שפת אגם עם חוף פרטי ומזח עמוס בסירות מסוגים שונים. המלון ענקי, המסדרונות רחבים מאוד, והקטע המשעשע הוא שהילדים נוסעים בקורקינטים והובר-בורד במסדרונות. בקיצור, גן עדן לילדים. בנוסף, יש במלון שתי מסעדות ובר עם מוזיקה בערב.

שיט באגם: שכירת מפרשית: (www.sailor.pl). אלו שאינם סקיפרים, יכולים לשכור קיאקים או סירות פדלים, או להצטרף לשיט קבוצתי באחד האגמים הרבים שבאזור.