חמגשיות או לא להיות: משפט שרה נתניהו נתן את האות לתחילת מערכת הבחירות בישראל

הפרישה של עו"ד וינרוט • הסירוב לחתום על הסדר טיעון • מלחמות האגו בין הסנגורים • המשמעות בנוגע לתיקים האחרים של ראש הממשלה • והשיקולים הפוליטיים שאולי עומדים מאחורי כל זה • 3 הערות עם פתיחת משפטה של שרה נתניהו

צילומים: עמית שאבי ואלכס קולומויסקי - ידיעות אחרונות, אמיר מאירי, תמר מצפי
צילומים: עמית שאבי ואלכס קולומויסקי - ידיעות אחרונות, אמיר מאירי, תמר מצפי

1. הסנגורים | בין וינרוט לכהן

בסוף השבוע האחרון, יומיים לפני פתיחת משפטה של שרה נתניהו בתיק המעונות, פורסם כי שניים מעורכי דינה, יעקב וינרוט, הפליליסט הבכיר המלווה את משפחת נתניהו שנים ארוכות, ושותפו עמית חדד, פורשים מצוות ההגנה. הצוות ימנה מעתה את עו"ד יוסי כהן, שמזוהה בעיקר עם התחום האזרחי-מסחרי. הוא ייצג נאשמים בהלבנת הון, אבל מוכר בעיקר כמי שמשמש זה תקופה ארוכה כמגן הרשמי של גברת נתניהו בזירה המשפטית והציבורית; לצידו מופיע הסנגור ירון קוסטליץ, בעברו יוצא משרד וינרוט, שמחזיק כיום משרד משלו.

פרישתו של וינרוט, מבכירי הסנגורים בתחום הצווארון הלבן, מעלה סימני שאלה, שכן הוא עדיין מייצג את משפחת נתניהו בתיקים 1000, 2000 ו-4000, וממשיך לבקר בבית בבלפור לצורך התייעצויות משפטיות.

אם אכן פרש עקב חילוקי דעות סביב ניהול התיק - וינרוט התבטא בעבר כי עדיף לשלם ולסיים את התיק - האם תהיה לכך השפעה על מידת האמון והקרבה שבה הוא מתנהל מול משפחת נתניהו בתיקים האחרים? האם ראש הממשלה ירגיש שנטש אותו? או שמערכת היחסים שלו עם בני הזוג נתניהו היא כזו, שראש הממשלה ימשיך לתת בו אמון ולנסוע עד לביתו של וינרוט בבני ברק, אם צריך - ומול שרה, יישמר אותו ריחוק, שלפי גורמים שמכירים את הנפשות הפועלות, קיים זה תקופה. "בואי נאמר", אומר אחד מהם, "שהדרך שבה בחר וינרוט להציג את הגברת נתניהו בשיחה עם היועץ המשפטי לשעבר יהודה וינשטיין (וינרוט הכחיש בעבר את הדברים שיוחסו לו באותה שיחה, ח' ש'), כמו גם הראיון של וינרוט ב'עובדה', שבמהלכו אמר כי 'אצל (ביבי) זה רק העולם השכלי, ואצל שרה זה גם העולם הרגשי, גם העולם הנפשי' - לא תרמו ליחסים בינו לבין הגברת נתניהו".

בתגובה רשמית שמסר וינרוט הוא טען כי פרש מהייצוג כדי לבדל בין שרה לבין ראש הממשלה, ולא בגלל מחלוקת על דרך ניהול התיק. גורמים שמכירים את אחורי הקלעים בסביבת נתניהו סבורים שלא צריך לחפש יותר מדי הסברים, ושלפעמים מה שנאמר הוא מה שבאמת קורה: "חילוקי דעות בין פרקליטים ללקוח, ובתוך צוות הפרקליטים, מאוד נפוצים ובמקרה הנוכחי בכלל לא צריך לעשות מהם יותר מדי", אומר אחד מהגורמים הללו. "היה ברור שוינרוט לא יופיע במשפט הזה, מהרבה סיבות: מערכת היחסים שלו עם שרה, העומס שיש עליו בשאר תיקי נתניהו, מצבו הבריאותי, והעובדה הפשוטה שלא באמת צריך אותו שם. התיק הזה, שהוא תיק פשוט של בית משפט שלום, היה משופע בעורכי דין, ללא סיבה. עד שוינרוט וחדד פרשו, היו בו ארבעה עורכי דין משלושה משרדים - כולם בכירים, אף אחד כאן לא שלח את הבק אופיס שלו. ובאמת שלא צריך את כולם. ממילא אף אחד פה לא יסחוב את המזוודות לשני. יהיה טוב יותר לכולם אם מספר האגואים בתיק הזה יקטן".

נכון לעכשיו, מספר האגואים המשפטיים סביב נתניהו רק גדל. במאי הצטרפה לצוות המונה - מלבד וינרוט, חדד, יוסי כהן ואייל כהן - גם עו"ד קרן שפירא-אטינגר, אבל הרושם שמתקבל בקרב משפטנים בכירים הוא שנתניהו עדיין מחפש את הכוכב הבא.

כמה עורכי דין הזכירו השבוע את שמו של נבות תל-צור, שותף בכיר במשרדו של רם כספי, שבדצמבר יחזור לפעילות כעורך דין, כמי שעשוי להוות את הלידר הדרוש בתיק. האם זה בגדר פרגון לחבר שחוזר לשוק או נבואה שתגשים את עצמה? קשה לדעת.

תל-צור, שנמנה עם צוות פרקליטיו של אהוד אולמרט, הושעה למשך שנה מפעילותו כעורך דין בעקבות התנהלותו מול שולה זקן. במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות הוא הודה בדין משמעתי בעבירה של התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין, ואמור לחזור כעת לעבוד. "נבות תפור לתיקים כאלה", אומר פרקליט שמכיר אותו, "אבל יכול להיות שנתניהו יירתע לקחת פרקליט שעבד עם אולמרט". מזכירתו של תל-צור מסרה כי אינו מגיב בתקופה זו לפניות מהתקשורת.

בכל אופן, העובדה שיוסי כהן ייקח את המושכות בתיק המעונות היא טבעית למדי: "יוסי כהן מאוד קרוב לשרה", אומר משפטן המעורה בתיקי נתניהו. "הוא מאז ומתמיד הוביל את ההגנה סביב שרה, כשוינרוט וחדד יעצו יותר לביבי. נכון שוינרוט וחדד הצטרפו לשימוע, כי בכל זאת יש להם את המשקל שלהם בפגישה מול היועץ המשפטי, אבל בסופו של דבר, כהן הוא זה שאחראי לטיפול בשרה. היא אוהבת את המסירות שלו כלפיה ואת היחס המכבד שלו. הוא תומך בה והיא מקשיבה לו, בעיקר כשבמקרה הזה, הוא כנראה ממילא שיקף את דעתה - שלא לוותר".

2. הלקוחה | אין מה להפסיד

כהן מאמין שאין סיבה שנתניהו תלך להסדר טיעון ותביא על עצמה, מרצונה החופשי, הרשעה שתתייג אותה כעבריינית, בזמן שהיא דוחה בתוקף את העבירות המיוחסות לה. על כך אמר השבוע פליליסט בכיר: "אף אחד לא בוחר לנהל משפט פלילי כשיש לו אפשרות להגיע להסדר. זה מסוג הדברים שאתה יודע איך אתה נכנס, ולא יודע איך אתה יוצא. לכן את הבחירה שלה לנהל משפט צריך לראות בהקשר הציבורי, ולא רק המשפטי. אם שרה מודה ולוקחת אחריות על הזמנת הארוחות במסגרת הסדר הטיעון, היא מכרסמת במנטרה המפורסמת של ראש הממשלה שאומרת 'לא היה כלום ולא יהיה כלום'. פתאום כן יש משהו, כבר אי אפשר לרכוב על הסנטימנט של 'רודפים את רעייתי המסכנה על לא עוול בכפה בגלל פתיתים וחמגשיות, רק כדי לפגוע בי'. הודאה כזו, בעיקר כשהבחירות קרבות, מאוד בעייתית עבורו".

אז אתה חושב שמשפחת נתניהו לא יכולה להרשות לעצמה להגיע להסדר לפני הבחירות?

"זו אפשרות הגיונית. הרי בשיקולי עלות-תועלת, יש לשרה נתניהו מעט להפסיד והרבה להרוויח מניהול משפט כזה. היא הרי לא תלך לכלא על הזמנת ארוחות. במקרה הכי גרוע, היא תקבל שירות לתועלת הציבור או קנס, אז למה לא להילחם? אנשים חושבים שהיא יצאה פה למלחמה כי 'המלכה לא מוכנה להקריב את עצמה כדי להציל את המלך'. למעשה, היא מצילה אותו באמצעות המשפט. נתניהו הרי אישר שככל ש'רודפים' את רעייתו, הוא מקבל יותר מנדטים בקלפי".

3. המשפט | כל אנשי הסחבת

לקו ההגנה בתיק המעונות, יש, לפי גורמים המעורים בפרטים, השלכות גם על שאר תיקי נתניהו. "הבחירה של שרה נתניהו להילחם עלולה לשנות את קו ההגנה שהגה כנראה וינרוט", מעריך משפטן שמעורב בתיקי נתניהו. "אומנם לא דיברתי איתו, וזו הערכה בלבד, אבל טבעי שינסה לקשור את כל התיקים יחד, או לפחות את תיק המעונות ותיק בזק, בדיוק כפי שהפרקליטות המלווה את תיקי נתניהו מבקשת להגיש בעניינם חוות דעת אחת, כיוון שאחד משליך על השני".

הליכה למשפט יכולה להיות חרב פיפיות: משה קצב, למשל, שהוצע לו הסדר טיעון, חטף כשהתחיל לנהל משפט. נתניהו עלולה למצוא את עצמה מול הסדר חדש, הרבה פחות אטרקטיבי ממה שאולי הוצע לה.

"קודם כל, אצל קצב התגלו ראיות חדשות במהלך המשפט. אם אצל שרה נתניהו לא ישתנה שום דבר, אני מאמין שההסדר יהיה מאוד דומה. אולי תהיה איזו תוספת קטנה על בזבוז הזמן, אבל צריך להיות שופט עם חוט שדרה מאוד נוקשה וחזק כדי שיגזור עונש שבאמת יכאיב בתיק כזה.

"מעבר לזה, את ההסדר, אם בסוף יהיה כזה, יהיה אפשר למכור ציבורית - 'לקחתי אחריות כי לחצו עליי להודות ונשברתי, החלטתי לחסוך לציבור את המשאבים שעולים למדינה לנהל משפט כזה. את התשלום עבור הארוחות אעביר כתרומה'".

ונגיד שמתמנה שופט, או הרכב שופטים כפי שהפרקליטות מבקשת, ופסק דין כואב יינתן עוד לפני הבחירות?

"גם אם הבחירות יתקיימו בנובמבר 2019, אין סיכוי שזה יקרה. את יודעת כמה דרכים יש לעכב את המשפט? נגיד ששרה נתניהו תבקש לעיין בכל העדויות של ניר חפץ, ויגידו לה - מצטערים, הן נוגעות לתיקים של בעלך והטיפול בהם טרם הסתיים. אז היא תגיד - בסדר, אני מחכה. חפץ, בכלל, ייצור פה הרבה אקשן. קוסטליץ היה הסנגור של חפץ, עד שזה החליט להפוך לעד מדינה. אם חפץ יגיע לדוכן העדים, יימצא כבר מי שיטען שזה בעייתי שקוסטליץ יחקור אותו".

אם ההסדר כרגע כולל בתוכו גם הרשעה, כי נתניהו חשודה גם בתיק בזק, ובמקרה כזה אי אפשר לקיים הסדר מותנה (הסדר שאינו כולל הרשעה), זה לא טבעי שהיא תילחם?

"זו הגישה שההגנה כרגע מובילה. וזה רצון לגיטימי לגמרי. מצד שני, אנחנו לא יודעים על איזו הרשעה דובר במסגרת המשא ומתן בין הצדדים, ואיזה סכומים התעקשו שבאמת תחזיר. בסופו של דבר, זו שאלה של קניית סיכון. יכול להיות שההרשעה שמרחפת מעליה מעכשיו היא בעבירה חמורה יותר".