שקד: סיפוח שטח C נראה מדע בדיוני, אך אנשים יראו שזה ייתכן

בראיון ל"אטלנטיק מגזין" אמרה שרת המשפטים: "אנו בהחלט יכולים לקלוט 100 אלף אזרחים פלסטיניים" • "למרבה הצער, אי-אפשר להתעלם ממה שקורה במפלגה הדמוקרטית בארה"ב... היא נעשתה פחות ופחות מה שאנו מכנים 'ציונית'" • לא פוסלת הרעיון להיות ראשת ממשלה

איילת שקד / צילום: מארק ניימן, לע"מ
איילת שקד / צילום: מארק ניימן, לע"מ

"בשלב זה, תוכנית לסיפוח (שטח C) נראית כמדע בידיוני, אך אני חושבת שלאט, בהדרגה, אנשים יראו מה קורה במזה"ת ויבינו שזה באמת עשוי לקרות... לתהליכים כאלה נדרש זמן להבשיל". כך אמרה שרת המשפטים איילת שקד בראיון ליונית לוי ב"אטנלטיק מגזין" שעלה לרשת אתמול (ג').

סיפוח שטח C יחייב מתן אזרחות לפלסטינים שחיים שם ועל כך אומרת שקד: "אנו יכולים בהחלט לקלוט 100 אלף אזרחים פלסטיניים". את הראיון ערכה יונית לוי.

לדברי יונית לוי, שקד מבינה שתוכנית הסיפוח עלולה להעלות את ישראל על מסלול התנגשות עם ארה"ב, אפילו עם הממשל הנוכחי שתומך בישראל ועל אחת כמה וכמה עם ממשל דמוקרטי. "למרבה הצער, אי-אפשר אפשר להתעלם מהתהליכים שמתרחשים עתה במפלגה הדמוקרטית. בעצם, המפלגה עצמה נעשית פחות ופחות מה שאנו מכנים 'ציונית'", אמרה שרת המשפטים.

בתשובה על שאלה האם השינויים במפלגה הדמוקרטית נובעים מתהליכים שמתרחשים בישראל, אמרה שקד: "אנו גם רואים התחזקות של הנראטיב הפלסטיני בקרב חוגים ליברליים, לא רק בארה"ב, אנו חייבים להתמודד גם עם הבעיה הזו".

"ברור שהדמוקרטים יחזרו לשלטון בשלב מסוים - תמיד יש שם שינויים - וברור שאנו חייבים לקיים עימם יחסים טובים ולהסביר להם מה מתרחש בישראל", אמרה שקד.

על השינויים שהיא מטיפה להם במערכת המשפט הכריזה שרת המשפטים: "הממשלות שהיו בשלטון לפני שנפתלי בנט ואני נכנסנו לפוליטיקה, לפני שמפלגת הבית היהודי צברה עוצמה, היו ממשלות ימין שהוציאו אל הפועל מדיניות של השמאל. הן לא ניסו לשנות את ה-DNA של המערכות השונות (מערכת המשפט, המדיה, האקדמיה). אני הצבתי בהחלטיות מטרה לשנות את המערכות האלה מבפנים ולדעתי הצלחתי בכך".

"ייתכן שזה מה שמפחיד אנשים, מפני שהאליטות התחפרו בעמדותיהן במשך שנים רבות, ואז, לפתע, התחולל שינוי", היא אמרה. "אני חושבת שהימין כולו, ובוודאי הציונות הדתית וכל המחנה השמרני שוב אינם יכולים לקטר שהם סובלים מייצוג חסר (במערכת המשפט)".

המאמר מציין, כי שמה של שקד מוזכר בישראל יותר ויותר כראש ממשלה עתידי. היא מגיבה בזהירות על אופציה כזו, אך אינה מוציאה אותה מכלל אפשרות. "אינני פוסלת את הרעיון", אומרת שרת המשפטים. "יתר על כן, כאשה, אני חושבת שגלום בו מסר חשוב מאוד. אבל בתקופה שאחרי עידן נתניהו, נפתלי בנט יהיה האדם המתאים ביותר לכהן כראש ממשלה".

"יחד עם זאת, אי-אפשר לומר שאחרי קריירה ארוכה בפוליטיקה כחברת כנסת וכשרת המשפטים, זה משהו שלא הייתי רוצה בעתיד הרחוק", היא אמרה.

ואם תיווצר קונסטלציה פוליטית שתאפשר לך לעקוף את בנט? - נשאלה שקד.

תשובתה: "אין דבר כזה קונסטלציה פוליטית; איש אינו מקבל את ראשות הממשלה במתנה. כדי להיות ראש ממשלה צריך להילחם בישויות רבות, צריך להיות נחוש מאוד. ראשות הממשלה לא תיפול כפרי בשל לחיקך. ובשלב זה בפוליטיקה הישראלית, ראש הממשלה נתניהו הוא האדם הנחוש ביותר להיות ראש ממשלה".