החלק של הנשים באקדמיה עולה, אבל לא במדעים והייטק

מספר הסטודנטים נשאר יציב על 306 אלף סטודנטים• 27% מהסטודנטים הגיעו מיישובים באשכולות 1-4

סטודנטים באוניברסיטת תל אביב / צילום: איל יצהר
סטודנטים באוניברסיטת תל אביב / צילום: איל יצהר

כ-306 אלף סטודנטים צפויים להתחיל ללמוד ביום ראשון הקרוב במוסדות האקדמיים בישראל - ללא גידול בהשוואה לשנה שעברה ומעט פחות מאשר לפני שנתיים, כך מעריכים במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). התייצבות מספר הסטודנטים הגיעה לאחר שנים ארוכות של עלייה במספר הסטודנטים הודות למהפכת המכללות. בין הסטודנטים, כ-231 אלף הם לתואר ראשון, גם בדומה לשנה שעברה.

במל"ג מציינים כי הסיבה להתייצבות היא בין השאר התייצבות בשיעור זכאי הבגרות והאטה בקצב הגידול של קבוצת הגיל הרלוונטית. כך או כך, דו"ח של ה-OECD שפורסם לפני כחודש העלה כי ישראל מדורגת במקום השני בעולם, אחרי קנדה, בשיעור האזרחים ילידי הארץ בגילאי 25-64, בעלי השכלה על תיכונית ואקדמית (48.5%). מעל 45 אלף סטודנטים (27%) הגיעו מיישובים הממוקמים באשכולות חברתיים-כלכליים נמוכים (אשכולות 4-1), גבוה משמעותית מחלקה של האוכלוסייה המתגוררת ביישובים אלו (19.6%). בהתאם לגידול החד במספר הסטודנטים מאז רפורמת המכללות בתחילת שנות ה-90, עלה גם מספר חברי הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות בכ-40% לכ-5,400.

חלקן של הנשים באקדמיה עמד בתשע"ח על 59%, והן מהוות רוב בכל אחד מהתארים: בתואר ראשון - 58%, בתואר השני - 63%, ובתואר השלישי - 53%. חלקן של הנשים בקרב הלומדים לתואר ראשון עלה בשמונה השנים האחרונות מ-55% ל-59%. באוניברסיטאות שיעור הנשים ירד מ-55% בתש"ע ל-53% בתשע"ח. לפי מל"ג, העלייה בשיעור הנשים נובעת מכניסת המכללות האקדמיות ללימודי תואר שני שבהן שיעור הנשים עולה ואף גדול משיעורן באוניברסיטאות שהתייצב בשנים האחרונות, ובתשע"ח שיעורן עמד על 65% ו-58% בהתאם.

עם זאת, בתחומי ה-STEM (מקצועות המדעים וההייטק) שילובן של נשים בתואר הראשון הגיע בתשע"ז ל-25% בלבד. זאת, למרות שמחצית מהניגשים לבגרות 5 יחידות במתמטיקה הן נשים. בהתאם, שיעור הנשים המועסקות בתעשיית ההייטק הוא 26%. הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) אישרה שורה של תמריצים שנועדו לעודד קליטתן של סטודנטיות לתחומים אלו כבר בשנת הלימודים הקרובה, תשע"ט.