אחרי הצמיחה החדה: האשראי לרכישת רכב ירד ב-2.5% במחצית הראשונה של השנה

חברות כרטיסי האשראי הקטינו בקרוב ל-10% את החשיפה לתחום • סך האשראי: 13.4 מיליארד שקל

 

 

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

ירידה של קרוב ל-2.5% בהיקף האשראי לרכישת רכב במחצית הראשונה של 2018, כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ג'). למעשה, מתחילת השנה נרשמת מגמה רצופה של ירידה באשראי בתחום זה.

היקף האשראי שהעמידו הבנקים וחברות כרטיסי האשראי ללקוחות פרטיים לרכישת רכב עמד על 13.4 מיליארד שקל, ירידה של כ-330 מיליון שקל מתחילת השנה. עיקר הירידה נרשמה באשראי של חברות כרטיסי האשראי - ההלוואות לרכישת רכב שמעמידות החברות ירדו מתחילת השנה בקרוב ל-10%, ל-2 מיליארד שקל. לעומת זאת במערכת הבנקאית נרשמה ירידה רק ברבעון השני של השנה, והיקף האשראי לרכישת רכב הסתכם ב-11.3 מיליארד שקל, ירידה של 1% בלבד מתחילת השנה. הירידה הזו מגיעה לאחר תקופה של צמיחה באשראי בתחום זה. לשם השוואה, בשנת 2017 גדל האשראי לרכישת רכב בשיעור חד של 11%. 

הירידה באשראי לרכישת רכב
 הירידה באשראי לרכישת רכב

נזכיר כי לפני שנה פרסם בנק ישראל הנחיות שמטרתן לצנן את פעילות התחום. הפיקוח על הבנקים התריע כי רמת הסיכון בפעילות זו גדלה, והטיל ספק ביכולת הבנקים לממש כלי רכב משועבדים. הפיקוח הנחה את הבנקים לשערך באופן נמוך את שווי הרכבים הנלקחים בשעבוד (לעומת מחיר המחירון שלהם).

בענף כרטיסי האשראי, הירידה נרשמה גם כי הלוואות אלה מתאפיינות בשיעור רווחיות נמוך, מכיוון שהן כוללות ביטחונות ולכן לכאורה הסיכון נמוך יותר. בחברות מעדיפים להתמקד בהלוואות צרכניות על חשבון הצמיחה באשראי לרכישת רכב.

ההלוואות לרכישת רכב נחשבות בעלות סיכון נמוך לכאורה כיוון שיש מולן בטוחה - כלי הרכב הנרכש. חלק מהשחקנים סימנו את התחום הזה כיעד לצמיחה, מה שהביא לשחיקת מחירים עד לרמת ריביות של פריים פלוס 0.25%-0.5%, כלומר ריבית של כ-2% בלבד. בשנה שעברה נרשמה עלייה במרווחים, אך היא עדיין נחשבת לנמוכה לעומת האשראי הצרכני הרגיל.