יחסים מתוחים וחילוקי דעות על ההשקעה בתחום החלב: למה באמת עזב נשיא קוקה-קולה?

לאחר גל שמועות שהוכחשו הודיע השבוע רוני קוברובסקי, נשיא החברה המרכזית למשקאות, זכיינית קוקה-קולה בישראל, על עזיבת החברה אחרי 40 שנה • ברקע – חילוקי דעות עם הבעלים דודי ורטהיים, שירש את העסק לפני שנתיים והחליט להגדיל את מעורבותו בחברה • על רקע השינויים מונה גם דירקטור חדש: ארז גזית, אחיינו של דודי ורטהיים

רוני קוברובסקי / צילום: איל יצהר
רוני קוברובסקי / צילום: איל יצהר

אחת החברות המסתוריות במשק היא החברה המרכזית למשקאות. מעטים מכירים אותה בשמה, אבל כולם, גם אם הם לא מודעים לכך, מכירים את מוצריה וצורכים אותם באופן קבוע. קוראים לה קוקה-קולה ישראל, והיא חברה פרטית, חזקה, רווחית, דומיננטית, מקצועית ומוכוונת מטרה בצורה מרשימה וקנאית למעמדה.

מדובר בחברת ענק שנוסדה על-ידי מוזי ורטהיים וכיום נמצאת בשליטת בנו, דודי ורטהיים, אשר שלשום (ב') גילתה על התפתחות מרעישה בצמרתה - התפתחות שמעידה יותר מכל על סוף עידן מוזי והמעבר לעידן דודי. לאחר גל שמועות והכחשות, הודיעה שלשום החברה כי הנשיא רוני קוברובסקי עוזב אותה לאחר 40 שנה.

זו אינה עזיבה שגרתית, גם אם על הנייר הוא הגיע לגיל פרישה. רוני קוברובסקי היה מי שניהל את האימפריה של מוזי ורטהיים והיה איש אמונו, וגם אם עזיבתו הייתה צפויה ובאה לאחר שנים של היערכות ותזוזות במאזני הכוחות בתוך הקבוצה, היא עדיין מהווה נקודת מפתח עבור הקבוצה שנדרשת להתמודד עם אתגרים משמעותיים שעשויים להשפיע עליה בעתיד.

בהודעה שהוציאה שלשום החברה על סיום תפקידו של קוברובסקי היו יותר שאלות מאשר תשובות. אחרי 4 עשורים בחברה המרכזית לא צוין שקוברובסקי ביקש לפרוש, אלא רק שהגיע לגיל 67 ושיסיים את תפקידו בסוף השנה. עוד צוין כי מי שימלא את מקומו הוא יורם שגיא, המשמש כיום כמנכ"ל קבוצת קוקה-קולה ישראל.

קוברובסקי היה נשיא של כל הפעילות של החברה, כלומר גם הפעילות שלה בחו"ל. מה שלא צוין הוא האם ימונה מנכ"ל במקומו של שגיא, האם הוא יחזיק בשני התפקידים במקביל, או האם הוא ימלא את מקומו מבחינת הסמכויות, והחברה תוותר על משרת הנשיא, שהרי אין הכרח בתפקיד כזה.

לדעת גורמים בשוק, העזיבה הזו מתרחשת על רקע שינוי מאזן היחסים בין ורטהיים לקוברובסקי, כשעבור דודי ורטהיים הגיע הרגע לקחת את המושכות לידיים ולמנות מנהל דומיננטי מטעמו. מוזי ורטהיים הלך לעולמו כבר לפני כשנתיים, באוגוסט 2016, ומאז העמיק דודי את המעורבות שלו בחברה, כשאותם גורמים מתארים לא מעט חילוקי דעות בין ורטהיים הבן לבין קוברובסקי.

לפי אותם גורמים, חילוקי הדעות עסקו במינויים, תפיסות וההשקעה במחלבות טרה. לעומת זאת, גורמים בסביבת החברה מתעקשים כי מערכת היחסים הייתה ונותרה חמה, כשגורם אחר, המכיר את החברה ונחשב מקורב לקוברובסקי, הוסיף כי "רוני הרגיש שהגיע הזמן להעביר את המושכות לצעירים". אין בהכרח סתירה בין הדברים. 

החברה המרכזית למשקאות
 החברה המרכזית למשקאות

הילה של חשאיות 

בכל אופן, בכדי לדבר על העתיד ועל האתגרים שעומדים בפניה, כדאי גם לבחון את ההווה והעבר. החברה המרכזית היא אחת החברות הגדולות הוותיקות במשק, ובאופן מסורתי יש סביבה הילה מסוימת של חשאיות. המותגים שלה, עם זאת, מוכרים בכל בית. בשמה המלא - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים - היא הגורם הדומיננטי בתחום המשקאות הקלים ומחזיקה בבעלות מלאה, בנוסף לזיכיון קוקה-קולה בישראל, גם בטרה, פריגת, נביעות ומבשלות בירה בישראל המשווקת קרלסברג, טובורג, סטלה, גינס ועוד. בנוסף, יש לה פעילות מהותית בחו"ל. היא פועלת בכ-20 אלף נקודות קמעונאיות, ומעסיקה 5,000 עובדים.

ורטהיים האב אמנם הלך לעולמו כאמור לפני כשנתיים, אולם את מניותיו באימפריה שלו העביר לילדיו לפני כ-7 שנים. בחברה המרכזית למשקאות, בעל השליטה (63%) והיו"ר הוא כאמור דודי ורטהיים. אחותו דרורית מחזיקה ב-37% הנותרים. עד 27 במאי השנה שימשה דרורית כדירקטורית בקבוצה. אלא שבתאריך הזה היא הפסיקה את תפקידה, ובמקומה מונה לדירקטור ארז גזית, בנה מנישואיה לעו"ד רון גזית שממנו התגרשה בהמשך, אך הוא עצמו המשיך לעבוד בצמוד למשפחה ולעסקיה והיה נחשב למקורב למוזי. זו למעשה תזוזה ראשונה בדירקטוריון החברה מאז הלך מוזי לעולמו, כשהמינויים של יתר הדירקטורים התרחשו אי-שם באביב 2010. בנוסף לגזית הבן ולדודי, נמנים על דירקטוריון החברה יהונתן קפלן ויוסף בהט.

קוברובסקי נמצא בחברה למעלה מ-4 עשורים, כשבתפקידו הוא כיהן מאז 2002. השנה מלאו לו 67, ולא רק שכיהן כמנהל שכיר האחראי על כל פעילות החברה המרכזית, הן זו שבארץ והן זו שבחו"ל, אלא הוא גם שותף: קוברובסקי מחזיק במניות, בשיעור שאיננו עולה על 10%, בנביעות וכן במבשלת בירה ישראלית. האחרונה מחזיקה במבשלות הבירה של החברה בטורקיה וברומניה, וכך בעקיפין יש לקוברובסקי החזקות גם בהן.

משפחת ורטהיים מחזיקה גם במחצית מבנק מזרחי טפחות, לצידה של משפחת עופר, ובשליטה על חברת שידורי הטלוויזיה קשת. ורטהיים עצמו גם מחזיק בשליטה בחברת הנדל"ן המניב אלוני חץ.

"סיום של תהליך שהבשיל" 

כך או כך, נראה כי קוברובסקי לא זכה לאותו מעמד מרכזי שהיה לו בעבר. ורטהיים מסר שלשום כי "לרוני תרומה משמעותית בקידומה ובהתפתחותה של החברה המרכזית בישראל ובחו"ל ושל תעשיית המזון בישראל. אני מודה לרוני בשם החברה ועובדיה על עשרות שנים של עשייה פוריה".

ורטהיים, שעל אף החזקותיו המשמעותיות בקשת ובבנק מזרחי טפחות ממעט להיראות בציבור או באירועים, קימץ גם הפעם במילים. ואולם נראה כי מבחינת החברה לא מדובר ברעידת אדמה אלא "בסיום של תהליך שהבשיל", כפי שהגדירו זאת בשוק, שבא לידי ביטוי בהעברת המושכות לשגיא. 

עד כמה דומיננטי המותג קוקה-קולה עבור שגיא, ניתן ללמוד מהערת אגב סימלית בנוגע לשנה שבה נולד בראיון שנתן לאחרונה ל"גלובס": "נולדתי בשנה שבה קוקה-קולה הגיעה לארץ", לפני 50 שנה בדיוק. קרוב לשני עשורים שהוא חלק מהחברה. התחיל מלמטה, מאז שלח ב-1999 את קורות חייו והתקבל לעבודה כאיש מכירות והיה אחראי על הסחר עם רשת שכבר איננה קיימת, רבוע כחול. בהמשך ניהול את חברת המידע הקמעונאי סטורנקסט, שקוקה-קולה נכנסה בה כשותפה. אחרי 4.5 שנים בתפקיד זה מונה לתפקיד מנכ"ל חברת המכירות וההפצה, ולפני 3 שנים, במסגרת סדרה של חילופי מנהלים שהוביל דודי ורטהיים, הוצע לשגיא לתפוס את מקומו של איציק תמיר הוותיק כמנכ"ל. "דודי, יחד עם רוני (קוברובסקי - ש.מ), קראו לי והציעו לי את התפקיד. הסכמתי ומינו אותי", סיפר שגיא בתמציתיות, תוך שהוא מוסיף: "הם אמרו שהם ממנים אותי לתפקיד, ו-30 שניות אחרי זה חזרנו לעבוד". 

שמו של קוברובסקי הוזכר בעבר בהקשר של התמודדות על תפקיד נשיא התאחדות התעשיינים

רוני קוברובסקי נחשב לאחד התעשיינים הדומיננטיים במשק, דמות רצויה וגם מצויה בהתכנסויות של בעלי תפקידים בכירים בתעשייה - במיוחד בענף תעשיות המזון.

פעמים רבות הוא הגיע לאירועים כאלה כשהוא נושא בידו שקית ובה משקאות של החברה המרכזית לייצור משקאות. "היה כינוס של התעשיינים במלון גדול באילת שלא נמנה עם הלקוחות שלו ועובד דווקא עם טמפו, המתחרה. רוני הגיע לארוחת הערב מהודר, מחויך ולא שכח להביא איתו בקבוקים של דיאט קולה שהוא שותה - ורק כדי לא ללגום מהמשקה שמייצרת ומשווקת החברה המתחרה", סיפר אחד התעשיינים שהיה במקום.

כיום מכהן קוברובסקי בתפקיד יו"ר מועצת התעשיינים וכחבר בנשיאות של התאחדות התעשיינים ונחשב לדומיננטי במוסדות אלה. בסוף יוני השנה הוזכר שמו, ולא בפעם הראשונה, בהקשר של התמודדות על תפקיד נשיא התאחדות התעשיינים. באותם הימים נעצר הנשיא המכהן, שרגא ברוש, לחקירה בחשד להעלמת מס של מיליון וחצי שקל, וברקע הועלו תרחישים שונים שמדברים על סיום כהונתו. מהלך בנושא מצד קוברובסקי לא ננקט, וממילא מליאת מועצת התעשיינים גיבתה את ברוש - שממשיך לכהן בתפקיד.

גם בעבר הועלה שמו של קוברובסקי כמועמד אפשרי לתפקיד זה, לצד מנכ"ל תנובה לשעבר, אריק שור. אלא שמועמדויות הם לא הגישו, אך לדברי גורמים בתעשייה אפשר שזה עוד יקרה: "ייתכן מאוד שקוברובסקי נמנה עד כה מצעד כזה בשל תפקידו בקוקה-קולה, ולכן אפשר שירצה להרחיב בעתיד הקרוב את פעילותו הציבורית", העריך גורם בתעשייה.