מצרים צפויה להתחיל לייבא גז טבעי מישראל כבר במארס 2019

סמנכ"ל חברת איסט גז המצרית אמר ל"בלומברג" כי אספקת הגז תתחיל בקצב של 100 מיליון רגל מעוקב ביום ברבעון הראשון של 2019, ותגדל בהדרגה עד ל-700 מיליון רגל מעוקב • לדבריו, לאחר שהגז יזרום במשך 30 יום, תיסגר העסקה • "מצרים מסוגלת ליישב סכסוכים וליצור סביבת השקעה טובה"

מצרים תתחיל לייבא גז טבעי מישראל במסגרת עסקה בת 15 מיליארד דולר כבר במארס הקרוב, וזאת בהנחה ויתברר כי צינור הגז התת-ימי המקשר בין שתי המדינות נמצא במצב טוב. עסקה זו תקרב את מצרים ליעדה: להפוך למרכז אנרגיה משמעותי במזרח התיכון.

מוחמד שואייב, סמנכ"ל חברת איסט גז (East Gas Co), שותפה מצרית גדולה בצינור הגז, אמר בריאיון ל"בלומברג" כי אספקת הגז תתחיל בקצב של 100 מיליון רגל מעוקב ליום ברבעון הראשון של 2019, ותגדל בהדרגה עד ל-700 מיליון רגל מעוקב. "אנו מעריכים שהצינור במצב טוב", אמר שואייב. "מטרתנו היא להגיע בתוך 3 שנים לקיבולת מלאה או קצב זרימה מקסימלי".

איסט גז והחברות המפתחות את שדות הגז הטבעי הגדולים ביותר של ישראל, סיכמו בחודש שעבר על רכישת 39% מאיסט מדיטרניאן גז (East Mediterranean Gas EMG), המחזיקה בבעלות על הצינור המקשר בין דרום ישראל לחצי האי סיני של מצרים, ובכך הסירו את המכשול המשפטי העיקרי לחוזה היצוא ל-10 שנים שנחתם בפברואר. איסט גז ביצעה גם עסקה נפרדת לרכישת 9% נוספים מ-MGPC.

הצינור של EMG נבנה במקורו כדי לספק גז מצרי לישראל, אך בשש השנים האחרונות הוא לא היה בשימוש.

בקרוב יתחילו הבדיקות

השותפות מתכננות להתחיל לבדוק את הצינור בקרוב, לפני שיכניסו שינויים במתקנים כדי להפוך את כיוון הזרימה, לדברי שואייב בתגובתו הפומבית הראשונה מאז ההכרזה על העסקה. הוא הוסיף שהליכים אלה צפויים לארוך 4-3 חודשים. לאחר שהגז יזרום במשך 30 ימים, תיסגר העסקה, לדברי שואייב.

נזכיר כי מצרים הפסיקה את אספקת הגז לישראל ב-2012 בשל מחסור בגז במצרים וכן בעקבות מתקפות חוזרות ונשנות מצדם של מחבלים מוסלמים בחלק מהצינור המקשר בשטח סיני. בשל שיבושים אלה מצרים היתה מעורבת בהליכי בוררות עם כמה מהבעלים של EMG, שאיימו לעכב את תוכניות היצוא.

סוגיות אלה נפתרו כמעט לחלוטין, מכיוון שאיסט גז ושותפותיה רכשו את החזקות הצדדים שנקטו הליכים משפטיים, אך אזור צפון סיני ממשיך להיות לא יציב. השנה פתח הצבא בקמפיין בן כמה חודשים למיגור הלוחמים שהרגו בנובמבר יותר מ-300 בני אדם במסגד.

"אנחנו לא חוששים מבעיות ביטחון", אמר שואייב, שעמד בראש חברת הגז הממשלתית EGAS כשהמדינה החליטה להפסיק את היצוא. "אנחנו בטוחים שהצבא והמשטרה מאבטחים היטב את האזור".

שואייב, שאיסט גז שלו מחזיקה ומפעילה גם צינור גז נפרד שעובר בירדן, אמר שהצינור המקשר הזה ישמש כגיבוי במקרה של בעיות בתשתית EMG, או כדי להזרים כמויות נוספות במידת הצורך.

"זה מצב של Win-Win"

בסוף החודש שעבר הכריזה מצרים כי תוכל שוב לספק את צורכי הגז של עצמה לאחר שתפוקת שדה הגז הענקי שלה, זוהר (Zohr), גדלה פי שישה. במצרים יש מפעלי הנזלת גז שאינם פועלים ושיאפשרו לה לייצא גז עודף משל עצמה, או לייצא מחדש גז שיוזרם אליה מישראל וממקומות אחרים באזור. מבחינת ישראל, השימוש בתשתית קיימת ליצוא באמצעות מצרים יחסוך לה את העלות של בניית מתקנים משל עצמה.

"זה מצב של Win-Win", אמר שואייב. "זה גם שולח למשקיעים בינלאומיים את המסר שמצרים מסוגלת ליישב סכסוכים וליצור סביבת השקעה טובה".