לראשונה מתחילת כהונת הממשלה קיים חשש ממשי לפריצת יעד הגירעון; התייעצויות בהולות באוצר

לרשות האוצר עומדים שלושה חודשים בלבד כדי להחזיר את הגירעון אל מתחת ל-3% • לפריצת יעד הגירעון יהיו השלכות ברורות על דירוג האשראי של ישראל

שר האוצר משה כחלון / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר משה כחלון / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

התייעצויות בהולות באוצר בעקבות נתונים מדאיגים שטרם פורסמו על נפילה בהכנסות המדינה ממסים וזינוק דרמטי בגירעון התקציבי. ל"גלובס" נודע כי בעקבות נתוני חודש ספטמבר צפוי הגירעון התקציבי המצטבר לזנק כבר החודש ליותר מ-3.3% תוצר - רמות שלא נראו זה שנים. מדובר בזינוק של כמעט אחוז שלם בגירעון, שעמד בחודש הקודם על 2.5% תוצר. האוצר עדיין לא פרסם את נתוני ביצוע התקציב השוטפים, למרות שהוא נוהג לעשות כן בתחילת כל חודש.

יעד הגירעון התקציבי עומד על 2.9% ולרשות האוצר עומדים שלושה חודשים בלבד כדי להחזיר את הגירעון אל מתחת ל-3% כך שנראה שבפעם הראשונה מתחילת כהונת הממשלה קיים חשש ממשי לפריצת יעד הגירעון, צעד שיהיו לו השלכות ברורות על דירוג האשראי של ישראל. על-רקע זה נערכו בימים האחרונים התייעצויות בהולות בדרגים המקצועיים באוצר בהשתתפות החשב הכללי, הממונה על התקציבים, בכירים ברשות המיסים ואחרים. בהתייעצויות נבחנו הצעות שונות להגדלת הכנסות המדינה וצמצום הגירעון, כשלנוכחים ברור ששתי דרכי המלך להקטנת הגירעון, קיצוץ בהוצאות או העלאת מסים אינן אפשריות בשל האילוצים הפוליטיים ועל רקע הבחירות המתקרבות.

בדיונים הפנימיים הוצגו נתונים מדאיגים נוספים על נפילה בהכנסות המדינה ממסים. נציגי רשות המסים שהשתתפו בדיונים העריכו כי ההכנסות השנה יהיו נמוכות ב-3 מיליארד שקלים מהתחזית, וצופים נפילה נוספת, גדולה אף יותר בהכנסות ב-2019. בשלוש השנים האחרונות ההכנסות היו גבוהות מהתחזית, מה שהוביל את שר האוצר משה כחלון ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו לטעון כי הורדות מסים מגדילות את ההכנסות ממיסים ולא להיפך, כפי שטוענים מרבית הכלכלנים.

נתוני הגירעון המבהילים אינם כוללים דרישות לתקציבים נוספים שמונחות על שולחן האוצר. מדובר בין היתר בהגדלה משמעותית של תקציב הביטחון שראש הממשלה מקדם ותשלום תוספת שכר רטרואקטיבית בהיקף של מעל 7 מיליארד שקל לשוטרים וסוהרים. בלחץ האוצר הסכים נתניהו תחילה לקבל החלטת ממשלה שהייתה מאפשרת עתירה לבג"צ כנגד פסק הדין המעניק לשוטרים ולסוהרים את תוספות השכר, אך חזר בו על-רקע איומי השוטרים והשר לביטחון פנים גלעד ארדן.

גורמים באוצר אמרו הערב ל"גלובס" כי הנפילה בהכנסות המדינה בספטמבר אינה מפתיעה לאור ריבוי החגים והעובדה שבכל החודש היו מספר נמוך מאוד של ימי עבודה. באשר לתחזית רשות המסים לגבי הנפילה הצפויה בהכנסות המדינה - באוצר הביעו ביטחון בכך שיצליחו בכל זאת לעמוד בתחזית ההכנסות המקורית ואמרו כי ניתן יהיה לסיים את השנה מבלי לפרוץ את יעד הגירעון שנקבע בתקציב, כלומר בפחות מ-3% תוצר.