הנהלת הבורסה לביה"ד: בטל מיידית את סכסוך העבודה

הנהלת הבורסה בת"א מבקשת מביה"ד לעבודה לבטל את סכסוך העבודה שהוכרז בחודש שעבר ע"י ההסתדרות וועד עובדי הבורסה, בטענה כי "הוכרז שלא כדין" • הבורסה מבקשת לקבוע דיון דחוף בעניין, מכיוון שמנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, ייצא ביום ראשון בראש משלחת לסינגפור, ונוכחותו בדיון "קריטית"

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך / צילום: שלומי יוסף
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

הנהלת בורסה לניירות ערך פנתה היום (ב') לבית הדין האזורי לעבודה בבקשה דחופה לקבוע כי סכסוך העבודה, שעליו הכריזו בחודש שעבר ועד העובדים וההסתדרות, הוכרז שלא כדין. 

על-פי בקשת הבורסה, סכסוך העבודה הוכרז על-ידי העובדים "בניגוד חזיתי להתחייבות לשקט תעשייתי שנטלה על עצמה נציגות העובדים במסגרת ההסכם הקיבוצי המיוחד שנחתם בין הצדדים לפני שנה אחת בלבד, במאי 2017".

הנהלת הבורסה מבקשת מבית הדין לקבוע כי "סכסוך העבודה בטל ומבוטל", ולאסור על הוועד לנקוט צעדים ארגוניים מכוחו. עוד מבקשת ההנהלה לקבוע דיון דחוף בעניין, שכן נציגות העובדים כבר מאיימת בנקיטת צעדים ארגוניים. זאת, "לאור חלוף 15 ימי המתנה ממועד הכרזת הסכסוך".

הבורסה מציינת כי היא מבקשת דיון דחוף, "עוד במהלך השבוע הנוכחי, וזאת בהינתן שמנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, יוצא ביום ראשון הבא בראש משלחת הבורסה לסינגפור ולא ישהה בארץ. נוכחותו של המנכ"ל בדיון קריטית, בהיותו מעורב אישית וישירות בכל היבטי הבקשה, וככזה הינו המצהיר מטעם הבורסה".

כפי שדיווחנו ב"גלובס" בספטמבר, בתחילת החודש שעבר נחתמה העסקה להעברת השליטה בבורסת תל-אביב מידי חבריה, בעיקר הבנקים, לידי כמה גופי השקעה זרים, ובראשם קרן מניקיי האוסטרלית-אמריקאית. בעקבות השלמת העסקה יצאה הנהלת הבורסה למהלך משלים של הנפקת 31.7% לפחות ממניות הבורסה לציבור הרחב. בן זאב, שיזם והוביל את המהלך, הציג באחרונה את תוכניתו להנפקת הבורסה עוד במהלך הרבעון הרביעי השנה, "במכרז ציבורי, ולפחות לפי שווי מינימלי של 551 מיליון שקל".

ואולם, ימים ספורים לאחר מכן, ערב ראש השנה, הכריזו עובדי הבורסה, המחזיקים ב-6% ממניותיה, על סכסוך עבודה בשל ההנפקה הצפויה, תוך דרישה לחסינות מפיטורים למשך 10 שנים, נוסף על מענק של חמש משכורות לכל אחד מהעובדים.

המהלך של העובדים עורר הפתעה, ולאחר מכן זעם בקרב ראשי הבורסה, שלפני שנה וחצי נתנו חבילת הטבות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לעובדים, שנמנים עם קבוצות העובדים המתוגמלות ביותר במשק (שכר ממוצע בעלות של כ-47 אלף שקל לעובד ב-2017).

לאור זאת, נראה כי ועד העובדים והנהלת הבורסה חוזרים לדפוס היחסים המתוחים שאפיינו אותם טרם כניסתו של בן זאב לתפקיד המנכ"ל. בעקבות הסכסוך החדש שעליו הכריזו העובדים, וכפי שנחשף לראשונה באתר "גלובס", הודיע המנכ"ל בן זאב על הקפאת התוכנית שלו להנפיק את הבורסה בהקדם האפשרי.