עקב האכילס של ממשלת איטליה מול האיחוד: הבנקים החלשים

בעוד הממשלה מתכננת הגדלה של הגירעון התקציבי, שוק האג"ח והמערכת הבנקאית נמצאים תחת לחצים שמקשים על פעילותם

ראשי הקואליציה האיטלקית, מתאו סלביני  ולואיג‘י די מאיו./ צילום: רויטרס Remo Casilli
ראשי הקואליציה האיטלקית, מתאו סלביני ולואיג‘י די מאיו./ צילום: רויטרס Remo Casilli

כאשר ממשלתה הפופוליסטית של איטליה מתקרבת לעימות עם האיחוד האירופי על התקציב שלה, הזעזועים בשוקי ההון פוגעים במערכת הבנקאית במדינה, ומאיימים על הצמיחה הכלכלית שהממשלה רוצה ליצור.

המניות והאג"ח הבנקאיות סבלו בשבוע שעבר ממימושים גבוהים, כאשר הממשלה מתקדמת להצעת תקציב שתחרוג כנראה מהמשמעת התקציבית של האיחוד האירופי. הקואליציה הספקנית כלפי האירו ששולטת באיטליה, של תנועת חמשת הכוכבים האנטי ממסדית והליגה הלאומנית, מסרה שהיא מתכננת גירעון תקציבי של 2.4% מהתמ"ג בשנה הבאה, פי שלושה ממה שתכננה הממשלה הקודמת שתמכה באיחוד האירופי.

הצעת התקציב האיטלקית היא "סטייה משמעותית" מהמדיניות התקציבית המומלצת, ו"מקור לחששות רציניים", מסרה הנציבות האירופית ביום שישי. כך הונח היסוד להתנגשות בין רומא לבריסל.

גורם הפחד
 גורם הפחד

בבריסל חוששים מגובה הגירעון

התחזיות האופטימיות של רומא לצמיחה ולהכנסות מס צפויות למשוך תשומת לב רבה מהרשויות בבריסל, שחוששות שהגירעון האמיתי יהיה גבוה במידה מסוכנת למדינה שהחוב הציבורי שלה מדאיג כבר כעת. הרטוריקה הלוחמנית של שתי מפלגות הקואליציה נגד ממונים של האיחוד האירופי מפחידה עוד יותר את המשקיעים הזרים. הם חוששים שהבנק האירופי המרכזי (ECB), האחראי העיקרי ליציבות שוק האג"ח בגוש האירו, לא יתמוך בממשלה שקוראת תיגר על המוסכמה הכלכלית של גוש האירו.

למרות התייצבות מסוימת בשווקים מיום רביעי שעבר, אחרי שהממשלה הבטיחה גירעונות מוקטנים במקצת בטווח בינוני, שוק האג"ח והמערכת הבנקאית נתרו תחת לחצים כבדים.

"זה כמעט הורג את ההבראה של המגזר הבנקאי, וזה יהיה הלם לכלכלה", אמר ניקולה נובילה, כלכלן ממילאנו בחברת החיזוי אוקספורד אקונומיקס. הסכנה, לדבריו, היא חזרה של מחנק האשראי שפגע בהבראת כלכלת המדינה ממשבר האירו מוקדם יותר בעשור הנוכחי.

נשיא ה-ECB, מריו דראגי, הזהיר בחודש שעבר שהאשראי התייקר באיטליה כתוצאה ממתחים בשוק שנובעים מרטוריקה נגד האיחוד האירופי שמושמעת מרומא. "מילים גרמו נזק מסוים", הוא אמר.

ההנהגה הפוליטית באיטליה ממשיכה לתקוף פקידים אירופים שממונים על אכיפת ספר החוקים התקציבי של האיחוד. מנהיג הליגה, מתאו סלביני, התבטא ביום רביעי נגד "איומים מאירופה" וציטט ביטוי של משורר לאומני מתחילת המאה ה-20, שמשמעותו היא "זה לא מזיז לי".

ריביות גבוהות יותר לעסקים ולמשקי בית איטלקים עלולות לפגוע בתנופה הכלכלית שהממשלה מקווה ליצור באמצעות תמריצים תקציביים. תנועת חמשת הכוכבים רוצה להגדיל את ההוצאה על רווחה באמצעות חוק הכנסה בסיסית לכול, כולל עניים ומובטלים, והליגה רוצה להוריד מסים ולהנמיך את גיל הפנסיה. בשעה שהחברים הרדיקליים יותר משתי המפלגות מותחים ביקרת על אישים זהירים יותר כמו שר האוצר ג'ובאני טריה, הממשלה כבר לא עמדה ביעד הפרסום של התחזיות הכלכליות ותחזית התקציב לפי החוק האיטלקי. איטליה אמורה להגיש לעיון האיחוד האירופי את תוכנית התקציב המפורטת עד 15 בחודש זה.

המתחים הפוליטיים ממשיכים להחריף

גוש האירו יציב כעת בהרבה מכפי שהיה בשנות המשבר הקיומי 2010-2012, כאשר בריחת הון כמעט הרסה את המטבע האחיד. רוב הכלכלות הלאומיות צומחות, כולל זו של איטליה, אם כי בפחות תנופה ביחס לשנה שעברה. אבל מתחים הפוליטיים ביבשת ממשיכים להחריף, כאשר הבוחרים פונים עורף למפלגות הימין והשמאל הממוסדות שבנו את אירופה הנוכחית. המפלגות ההיסטוריות הללו נאשמות ביצירת הבעיות הכלכליות של משבר האירו, בעיית ההגירה ובעיות הביטחון.

הליגה ותנועת חמשת הכוכבים הן רק שתיים מהתנועות הפוליטיות החדשות הרבות באירופה שרוכבות על הגל האנטי-ממסדי. רעיונות קיצוצי המסים וההוצאה הרדיקליים שלהן, עם הדרישות לריבונות לאומית גדולה יותר במסגרת האיחוד האירופי, בוחנים את הסדר הקיים באירופה - כולל את תהליך הריפוי הפיננסי מתקופת המשבר.

אחרי שהם הקדישו את השנים האחרונות להנמכת הר ההלוואות הרעות שלהם, הבנקים החלו השנה להעניק הלוואות חדשות, אבל המאמץ הזה נפגע מהזעזועים החדשים בשוק ההון, כולל זה של השבוע שעבר. באוגוסט ירד סך ההלוואות לעסקים ולצרכנים לשפל של שנתיים, לפי נתוני התאחדות הבנקאות האיטלקית.

"הבנקים מגבילים את האשראי. הם מתקשים להשקיע את הנזילות שלהם", אמר מריו רבניאן, מנכ"ל חברת הנדסה הקרויה על שמו מאזור ונציה.

הזעזועים בשוק פוגעים בעלויות המימון (גיוס ההון) של הבנקים וביתרות ההון שלהם. תשואות האג"ח הבנקאיות עלו בשבוע האחרון. ביום חמישי, אג"ח לפדיון בינואר 2023 של אוניקרדיט, הבנק הגדול ביותר באיטליה במונחי נכסים, הניבה 2.67%, לעומת קצת מעל 1% כשהיא הונפקה מוקדם יותר השנה.

עלות הביטוח נגד חדלות פירעון של אג"ח של אוניקרדיט בסך 10 מיליון דולר, וגם של אג"ח של הבנק השני בגודלו במדינה, אינטסה סאופאולו, זינקה כמעט פי שלושה מתחילת שנה זו. זהו סימן נוסף לכך שהמשקיעים מתייחסים לבנקים כסכנה וצפויים לדרוש ריביות גבוהות יותר בהנפקות האג"ח הבאות שלהם.

הבנקים ניצבים בפני צורכי גיוס הון גדולים בחודשים ובשנים הקרובים. כמה מהם צריכים לחזק את ההון העצמי לדרישת הרגולטורים. המגזר הזה גם צריך לפרוע הלוואות של ה-ECB בסך כ-250 מיליארד אירו לפדיון ב-2020-2021. אי אפשר לדחות את גיוס המימון לכך לרגע האחרון.

מוקדם יותר השנה, בנקה Carige ביטל תוכנית להנפקת אג"ח, בנימוק של "תנאי שוק". ביולי קיבל הבנק הזה מגנואה אזהרה מה-ECB על יתרות ההון הקטנות שלו. הבנק האירופי המרכזי לוחץ עליו להגיש תוכנית לחידוש הונו או לשקול להתמזג עם מוסד פיננסי אחר.

"הבנקים צריכים לפעול בסביבת מקרו יציבה, ואם אי הוודאות הריבונית מובילה לרתיעה מסיכונים בשוק, הבנקים יתקשו למצוא מימון במחירים סבירים, או אפילו מימון בכלל", אמרה פאולה ביראסקי, אנליסטית בחברת קרדיטסייטס.

ירידת מחירי האג"ח הממשלתיות האיטלקיות כבר שחקה את יתרות הליבה של הבנקים במדינה במהלך הקיץ, לפי בדיקה של קרדיט סוויס. פחות הון גורם לבנקים יותר קושי למחוק הלוואות רעות או להעניק הלוואות חדשות.

אנליסטים במורגן סטנלי אומרים שבנקו BPM, בנקה מונטה די פסקי די סיינה ו-UBI בנקה, מהבנקים הגדולים במדינה, הם מהפגיעים ביותר בגלל גודל חשיפתם לאג"ח הממשלתיות.

המגזר הבנקאי באיטליה מחזיק יותר אג"ח מדינה מאשר המגזרים המקבילים בכלכלות הגדולות האחרות באירופה. החוב הריבוני האיטלקי מהווה מעל 10% מסך נכסי הבנקים במדינה, מול 2% בלבד בגרמניה. הבנקים באיטליה הגדילו השנה את קניית אג"ח המדינה כאשר משקיעים זרים נטשו את השוק הזה. לכן המגזר פגיע עוד יותר למתחים בין רומא לבריסל.