בנק ישראל | בלעדי

גולדמן זאקס: הריבית בישראל תעלה רק בתחילת 2019

בסקירתם שפורסמה בסוף השבוע האחרון כלכלני בנק ההשקעות כתבו כי הריבית תעלה רק ברבעון הראשון של 2019 • בגולדמן זאקס מספקים גם התייחסות לפרישתה הקרובה של הנגידה קרנית פלוג: "קיימים סיכונים סביב המשך המדיניות הנוכחית, במיוחד בהתחשב בעמדתה היונית יחסית"

גולדמן זאקס צדקו בתחזית: ריבית בנק ישראל שפורסמה היום (ב') בשעה 16:00 נותרה ללא שינוי, ברמה של 0.1%. בסקירה שפורסמה ביום שישי האחרון, והגיעה לידי "גלובס", בגולדמן זאקס סיפקו התייחסות לתוואי הריבית להמשך. לדברי כלכלני גולדמן זאקס, "בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית במשק רק ברבעון הראשון של שנת 2019".

בבנק ההשקעות העריכו כי נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, לא תשנה את גובה הריבית בהודעה האחרונה לכהונתה בתפקיד, וגם בצפי העלאה בהמשך הדרך כאשר חטיבת המחקר דחתה את צפי העלאתה הריבית לתחילת 2019.

בגולדמן זאקס הסבירו כי הסיבה להותרת הריבית על כנה, נעוצה בסביבת האינפלציה, שרחוקה מהיעד של בנק ישראל. "ציפיות האינפלציה הנגזרות ל-12 חודשים קדימה (0.9%), נמצאות מתחת לממוצע התחזיות של 1.1%. להערכתנו, העלאת ריבית ללא ההכרה כי סביבת האינפלציה מושרשת עמוק בתחום היעד תהווה שינוי פתאומי מדי".

בגולדמן זאקס מספקים התייחסות לפרישתה של פלוג, וכותבים כי עם סיום כהונתה "קיימים סיכונים סביב המשך המדיניות הנוכחית, במיוחד בהתחשב בעמדה היונית יחסית של פלוג". בגולדמן זאקס מסבירים כי בלעדי פלוג לא יהיה קו נגדי לקול נצי בבנק ישראל.

בהקשר זה, בגולדמן זאקס כתבו: "חברי הוועדה המוניטרית בבנק ישראל הביעו דעות שונות לגבי הפרמטרים השונים של האינפלציה, ושל הציפיות לאינפלציה לאופקים השונים שיידרשו על מנת לשנות את המדיניות. חברי הוועדה הדגישו את חוסר הוודאות לגבי התפתחות האינפלציה בחודשים הקרובים, והסכימו כי אם הריבית תתחיל לעלות לפני שהאינפלציה תתחזק בתוך תחום היעד, היא עלולה לעכב את התבססות האינפלציה, ובסופו של דבר להאט את תוואי העלאות הריבית".