עד לפני כמה שנים כמעט אף אחד לא התעניין בבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין. אבל בשנים האחרונות חל שינוי - הבחינות הוחמרו, אחוזי המעבר צנחו בעשרות אחוזים, ורבים מהמתמחים שנכשלו, חלקם הגדול תלמידי מכללות, פתחו במחאה.

אחרי בחינת ההסמכה האחרונה שבה נכשל הרוב המוחלט של הנבחנים, המחאה גברה. המתמחים המתוסכלים הגישו ערעורים ועתירות לבתי המשפט, בטענה כי הבחינה הייתה דווקנית ולא הוגנת; ובשדרות רוטשילד בתל-אביב הוקם מאהל מחאה.

בעקבות הסערה סביב הבחינה הודיעו שרת המשפטים, איילת שקד, וראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, כי בכוונתם לתת הקלות לנבחנים בבחינה הבאה, ובהן תוספת זמן וביטול "גזירת השליש" שדורשת מהנבחנים לענות נכון לפחות על שליש מהשאלות בכל פרק כתנאי למעבר הבחינה.

יצאנו למאהל המחאה ברוטשילד כדי להבין מעופר פרץ, בעל תואר דוקטור בן 42 ואחד ממנהיגי מחאת המתמחים, על מה ולמה כל הרעש. פרץ, שנכשל פעמיים בבחינת הסמכה, אומר כי הלימודים עלו לו עד היום 150 אלף שקל, והביקורת שלו רק מתחילה כאן.

לדבריו, "צריך להבין שבשנת ההתמחות אתה לא יכול לעבוד, אסור לך לעבוד, אתה אמור להיות כל-כולך בתוך ההתמחות. כשאתה מסיים את ההתמחות, אתה יוצא לעוד חצי שנת לימודים שבה אתה אמור לשלם בין 3,000 ל-5,000 שקל לחברת-בת של לשכת עורכי הדין, שאמורה להכשיר אותך בקורס ייעודי לבחינה".

לדבריו, "אתה ניגש לבחינה, היא לא משקפת שום ידע ממה שלמדנו, היא יותר משקפת בחינה פסיכומטרית, וגם בזמן שחלילה אדם נכשל פעם ראשונה או פעם שנייה, בבחינה נוצר מצב אבסורדי שהבן אדם לא יכול לחזור לשוק העבודה, הוא גם לא יכול לחתום אבטלה, כי יש חוק שאומר שמתמחה אסור לו לחתום אבטלה, מכיוון שהוא לא יכול לגשת לשום עבודה שיציעו לו".

לפרץ יש 3 ילדים קטנים, והוא אומר ש"הם חווים אתי את כל המסע הזה. זה קשה לראות את האבא בחצי שנה, ההכנה של הלימודים, בין 12 ל-14 שעות שאני לא נמצא בבית, וקשה לראות שהאבא לא נותן את תשומת-הלב הראויה, וזה קשה לראות שהוא נמצא במצב שכל הזמן בלחץ, במצב שבא על חשבון הזמן שלהם, על חשבון זמן האיכות שאני אמור לתת להם. אני חושב שהילדים משלמים את המחיר בסופו של יום".

פרץ מתאר את מה שהוא מכנה "החצר האחורית של המתמחים". לדבריו, "הגיעו אליי מספר מקרים חריגים של מתמחים שנכשלו, שניים שהיו על סף התאבדות, ועצרנו אותם בזמן; יש לי 3 מתמחים שהתגרשו, יש לנו מתמחים שנכנסו למעגל העוני".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "אחוזי המעבר של בחינת ההסמכה של קיץ 2018 היו נמוכים במיוחד. התוצאות היו מטרידות נוכח העובדה כי שיעור התשובות הנכונות, גם על חלק מהשאלות שסווגו כקלות ואפילו כקלות מאד, לא היה גבוה. בדיקת הנתונים מלמדת כי אפילו בחלק הניסוח המשפטי, מרבית הנבחנים (64%) לא עמדו ברף הנדרש של קבלת 65% מתוך 15 הנקודות ששוקלת המטלה. צוות בודקי מטלת הכתיבה התריע בפני הוועדה על ירידה חדה ברמת הניסוח שהפגינו הנבחנים.

"יחד עם זאת, עמדת הוועדה היא שעליה להפעיל גם ביקורת עצמית, ועל רקע זה נערכה בדיקה נוספת של הנתונים, ובאופן יוצא דופן החליטה הוועדה ללכת לקראת הנבחנים עוד טרם שלב ההשגות ולפסול שאלות אחדות וכן להוסיף מסיח נוסף על התשובה הנכונה לשאלות אחרות.

"על הגורמים המוסמכים בלשכה ובמוסדות להשכלה גבוהה להידרש למשמעות נתונים אלה. ואשר לוועדה, בכוונתה לדון במתכונת הבחינה בשים לב לרוח פסיקתו של בית המשפט העליון הנוגעת לבחינה של מועד חורף 2017 ולהערות שהתקבלו, וכמו כן לקיים שימוע ציבורי לגבי מתכונת זו".