האגודה למלחמה בסרטן מאשרת: יותר תחלואה ברוב סוגי הסרטן באזור חיפה

תזונה בריאה בכלל ותזונה דלת פחמימות בפרט עשויות לתרום להחלמה מסרטן • בישראל עישון והשמנה תורמים להתפתחותה סרטן משמעותית יותר מאלכוהול וצריכת בשר אדום

חיפה / צילום: רויטרס
חיפה / צילום: רויטרס

לקראת מבצע הקש בדלת לשנת 2018, מפרסמת היום (ב') האגודה למלחמה בסרטן שני דו"חות חדשים על תחלואה בסרטן בישראל, ומספר מחקרים אקדמיים חדשים לגבי אפשרויות טיפול בסרטן.

הדו"חות המקומיים כוללים נתונים חדשים תרומת ההתנהגות של הישראלים לתחלואה בסרטן, וכן נתונים לגבי הפיזור הגיאוגרפי של סוגי הסרטן השונים.

אפשר לחסוך 30% מסוגי הסרטן

המחקר הראשון העריך את שיעור מקרי הסרטן בישראל הניתנים למניעה באמצעות הפחתת החשיפה לגורמי סיכון חיצוניים. נמצא כי מניעת עישון, למשל, הייתה יכולה למנוע מ-2,104 ישראלים לחלות בסרטן ריאות קטלני, וכי מניעת השמנת יתר הייתה יכולה כנראה למנוע מ-423 נשים לחלות בסרטן השד.

עישון נמצא במחקר כקשור ל-85% ממקרי סרטן הריאה בישראל בשנת 2015, כלומר מניעת עישון הייתה יכולה למנוע 2,104 מקרי סרטן ריאה מתוך 2,482 המקרים החדשים שאובחנו בשנת 2015. בנוסף, עישון אחראי גם ל-13% ממקרי סרטן הלבלב, 18% ממקרי סרטן הקיבה, 16% ממקרי סרטן הכליה, 12% ממקרי סרטן המעי הגס והחלחולת ו-46% ממקרי סרטן שלפוחית השתן. כלומר, לדברי כותבי הדו"ח, על ידי הימנעות מעישון, אפשר היה למנוע תחלואה מ-3,578 ישראלים.

עודף משקל נמצא קשור ל-30% ממקרי סרטן הרחם בנשים ב-2015 בישראל, 26% ממקרי סרטן הכליה, 18% ממקרי סרטן הקיבה, 9% ממקרי סרטן הלבלב, 9% ממקרי סרטן בלוטת התריס, 8% ממקרי סרטן השד בנשים, 5% ממקרי סרטן השחלה ו-13% ממקרי סרטן המעי הגס.

שני הגורמים הללו היו הגורמים ההתנהגותיים המובילים לסרטן בישראל. בפער רב אחריהם נמצאו צריכת אלכוהול ובשר אדום, הנפוצים בישראל פחות מאשר במדינות מפותחות אחרות. צריכה מוגברת של אלכוהול נמצאה קשורה ל-4% ממקרי סרטן השד בנשים בישראל בשנת 2015 ול-1% ממקרי סרטן המעי הגס והחלחולת.

למרות שצריכת בשר אדום מהווה גורם סיכון מובהק לסרטן המעי הגס והחלחולת, תוצאות המחקר הראו כי אכילת בשר אדום אחראית רק ל-1% ממקרי סרטן המעי הגס והחלחולת בישראל בשנת, משום שרוב תושבי ישראל צורכים בשר אדום במתינות המומלצת ולא מעבר לכך.

באוכלוסייה הערבית שיעור גדול יותר של מקרי סרטן הקשורים לעישון ולעודף משקל, עקב שכיחות גבוהה יותר של עישון בקרב גברים ושל השמנה בקרב שני המינים באוכלוסייה הערבית.

המחקר הראה כי שיעור ניכר מכלל מקרי הסרטן הנפוצים בישראל ( כ-32%) ניתן למניעה, כ-9,600 מקרי סרטן בשנה.

כותבי המחקר הם פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן ויו"ר לשעבר של אירגון הסרטן הבינלאומי ה-UICC, ד"ר אבי מגיד מהמחלקה לניהול מערכות בריאות במרכז האקדמי פרס ופרופ' ליטל קינן-בוקר מהמרכז הלאומי לבקרת מחלות ומבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה.

החוקרים ערכו גם השוואה למחקר דומה שנערך לאחרונה בארצות הברית. מההשוואה עולה כי בישראל עישון הוא גורם סיכון שקשור ליותר מקרי סרטן: 85% ממקרי סרטן הריאה בשנת 2015 לעומת 82% בארצות הברית. עוד נמצא כי בישראל 13% ממקרי סרטן הלבלב נגרמו מעישון לעומת 10% בארצות הברית. ההבדלים נובעים משיעור העישון הנמוך יותר בארצות הברית בהשוואה לישראל. בישראל לא יושמו כל צעדי החקיקה והמיסוי שיושמו בארה"ב, ולדברי האגודה, זו הסיבה שבגינה ישנה יציבות מדאיגה בשיעור המעשנים.

לעומת זאת, ברוב סוגי הסרטן הקשורים לתזונה, נמצא כי שיעור הסרטן גבוה יותר בארצות הברית מאשר בישראל. כך, למשל, נמצא כי עודף משקל והשמנה אחראים ל-60% ממקרי סרטן הרחם של נשים אמריקאיות לעומת 30% בקרב נשים ישראליות, וזאת בשל המשקל הגבוה יותר של הנשים האמריקאיות בממוצע.

סרטן ריאה מוגבר בחיפה

האגודה השוותה את שיעורי הסרטן השונים בנפות השונות בישראל, תוך שלקחה בחשבון את ההרכב הדמוגרפי, כדי לבחון באילו אזורים ישנה תחלואה רבה יותר מן הצפוי מהדמוגרפיה בלבד, בשיעורי סרטן מסויימים. נפת חיפה "ניצחה" באתגר הזה - יש בה עודף מובהק של תחלואה בסרטן עבור כל סוגי הסרטן שנבדקו, למעט סרטן הערמונית בגברים. המחקר לא זיהה גורמים לשיעורי התחלואה הגבוהים במיוחד בחיפה, אולם ההשערה הראשונה שניתן להעלות היא שזוהי השפעת זיהום האוויר.

התחלואה בחלק מסוגי הסרטן הייתה גבוהה יותר בתל אביב לעומת ירושלים, נפת יזרעאל, הכנרת ועכו. ייתכן ובמקרה הזה מדובר בהפרשי אבחון - בערים שבהן שירותי הרפואה נגישים יותר, מתבצעים יותר אבחונים ונרשמים יותר מקרי סרטן.

בתרשים שלהלן ניתן לראות את שיעורי הסרטן ביחס למצופה מדמוגרפיה בלבד, בערים השונות.

האגודה למלחמה בסרטן 2018
 האגודה למלחמה בסרטן 2018

סרטן2
 סרטן2

במסיבת העיתונאים, מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן הציג מספר מחקרים חדשים ומעניינים בתחום הסרטן. המחקר הראשון היה לגבי הקשר בין תזונה עתירת סוכר לבין התפתחות הסרטן. ידוע כי תאים סרטניים מפרקים סוכר במהירות גבוהה יותר מתאים רגילים, ועושים זאת באמצעות תהליך של תסיסה, במקום של נשימה תאית. מנגנון זה מאפשר לתאים סרטניים לגדול במהירות עקב קצב הפירוק המהיר של הסוכר. מסקנת החוקרים היא שייתכן כי יש בסיס מדעי להשפעה המיטיבה של תזונה דלה בסוכר בטיפול בחולי סרטן. המחקר נמצא עדיין בשלב ראשוני בלבד. הטענה אינה כי סוכר יכול לעודד היווצרות סרטן באנשים בריאים, אולם ייתכן כי סוכר עלול לעודד סרטן להיות אגרסיבי יותר, וייתכן כי תזונה דלת סוכר יכולה לעזור לחולים מחלימים להתאושש. המאמר פורסם בכתב העת Nature communications.

מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד ומרכז MD Anderson לסרטן באוניברסיטת טקסס בדק את הקשר בין תזונה, על מרכיביה השונים, ובין תמותה ממחלת הסרטן בקרב מחלימי סרטן.

החוקרים עקבו אחר המשתתפים במשך 17 שנים, במהלכן נפטרו 607 ממשתפי המחקר ממחלת הסרטן. על פי עיבודים סטטיסטיים, נמצא כי ההיצמדות הגבוהה ביותר לאינדקס התזונה הבריאה שהציגו החוקרים לנבדקים (התואם את המלצות איגוד התזונה האמריקאי), הפחיתה את הסיכון לתמותה מסיבות שונות ב-41%, ואת הסיכון לתמותה מסרטן ב-65%, ביחס למי שתזונתם הייתה השונה ביותר מהמומלץ.

במסיבת העיתונאים פורסמו שני מחקרים נוספים מצרפת, האחד תמך בכך שתזונה איכותית יכולה לשפר החלמה מסרטן, והשני הראה כי תזונה איכותית יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן מלכתחילה. תזונה בריאה במקרה הזה הייתה בין היתר צריכה מוגברת של ירקות ופירות, צריכת מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן נמוכים, גיוון בצריכת חלבונים בעלי אחוזי שומן נמוכים והפחתת צריכת מלח.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, מציינת כי האגודה למלחמה בסרטן תמכה במחקרים של חוקרים ישראלים בתחום הסרטן ב-50 מיליון שקל מאז הקמתה. "פעילות האגודה מתאפשרת הודות לתרומות הציבור, כעיקרון ללא מימון משרד ממשלתי כלשהו. בזכות תרומות הציבור אנו יכולים לממן מחקרים ישראליים בתחום הסרטן, להעניק סיוע כספי ראשוני למשפחות של חולים נזקקים, להפעיל מרכזי תמיכה לחולי סרטן, לסייע ברכישת מכשירים למוסדות רפואיים, להפעיל תוכניות לשיפור איכות החיים של ילדים ובוגרים חולי סרטן, גברים ונשים, צעירים ומבוגרים מכל מגזרי האוכלוסייה ועוד מגוון פעילויות למען החולים ונגד המחלה".