הרשות השנייה: הליך שימוע לבקשת המיזוג של רשת וערוץ 10

במסגרת השימוע יתבקשו הערוצים להגיש חומרים שהגישו לממונה על ההגבלים בנוגע לבקשת המיזוג ולהוכיח לרשות השנייה כי אבדה התקווה למצוא קונה פוטנציאלי לערוץ 10

מועצת הרשות השנייה החליטה הערב (א') לצאת להליך שימוע, במסגרתו תיבחן בקשת המיזוג בין רשת וערוץ 10. במסגרת השימוע יתבקשו הערוצים להגיש חומרים שהגישו לממונה על ההגבלים העסקיים בנוגע לבקשת המיזוג ולהוכיח למועצה בין היתר כי אבדה התקווה למצוא קונה פוטנציאלי לערוץ 10.

נראה כי ברשות השנייה לא משוכנעים כי קביעתה של הממונה על ההגבלים, עו"ד מיכל הלפרין - שאישרה את המיזוג על-פי דוקטרינת הפירמה הכושלת - היא מוצדקת, והם מקשים להיווכח בכך בעצמם.

ההחלטה על השימוע, שהובילה יו"ר הרשות יוליה שמאלוב-ברקוביץ', התקבלה ברוב מוחץ של חברי המועצה, ומשמעותה כי בניגוד לתקוות אנשי ערוץ 10 ורשת, לא מדובר בתהליך קצר שיסתיים מהר אלה בתהליך שעלול לקחת מספר שבועות.

מוקדם יותר היום נפגשו אנשי חברת חדשות 10 עם חברי מועצת הרשות השנייה והציגו את בקשתם לאשר את המיזוג.

"כ-30% מכוח-האדם של ערוץ 10 עזב את עבודתו בערוץ", כך סיפרו חברי ועד העיתונאים של ערוץ 10 בפגישה עם חברי מועצת הרשות השנייה. העיתונאים, שהגיעו הבוקר להפגין ודרשו כי המועצה תאשר את הקשת המיזוג של ערוץ 10 ורשת, הוזמנו על-ידי חברי המועצה להצטרף אליהם, ובמהלך פגישה שנמשכה כמעט שעתיים הציגו את עמדתם לפיה אין מוצא אחר פרט לאישור המיזוג שימנע את סגירת ערוץ 10, מה שיותיר את השוק עם חברת חדשות אחת.

אמנם הטיעונים שהציגו העיתונאים אינם חדשים ברובם, אבל המפגש איתם איפשר לחברי המועצה לראות ולהבין מקרוב לא רק את ההשלכות הכלכליות שעשויות להיות להחלטתם - אלא גם את הסיטואציה עמה מתמודדים בימים אלה מאות עובדים.

"קבלו החלטה מהר - אל תמשכו אותנו זה אכזרי", אמרו העיתונאים לחברי המועצה. לדבריהם, הדאגה שלהם מופנית לא רק לאנשי חברת החדשות אלא גם לעובדי הערוץ. "ברור לנו שבמיזוג חלק מהאנשים אצלנו וברשת ילכו הביתה. שיהיו תפקידים כפולים, ולא כולם יוכלו להישאר. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שרשת היא הכוח המוביל. דיברנו עם בעלי המניות של הערוץ, וכ-30 אנשים שהועברו בעבר לערוץ ונגרעו מרשימת חברת החדשות בתחומים כמו מחשוב, תמיכה טכנית וכדומה, יוחזרו לחברת החדשות. חלק יעבור את המיזוג, ומי שלא - לפחות שייהנה מתנאי פרישה משופרים. עם המיזוג חלק מהעובדים ילכו הביתה. בלעדיו - כולם ילכו".

פרט לצמצום צינורות המידע ופגיעה בדמוקרטיה שתתרחש לשיטתם אם הערוץ ייסגר, הובע חשש מההשלכות שעשויות להיות לסגירת ערוץ 10 על כלל שוק העיתונות, כש-500 אנשים ייפלטו לתוכו ויגדילו באופן משמעותי את ההיצע שקיים. "יהיו לזה השפעות טקטוניות ביום שאחרי על כלל שוק התוכן", אמרה העיתונאית אושרת קוטלר.

העיתונאית נגה ניר-נאמן סיפרה על התגייסות של כל אחד מאנשי המערכת כדי לסייע בשמירת מקומות עבודה של העובדים: "אחת התחקירניות שלי יוצאת לחופשת לידה", סיפרה, "ואין דרך בעולם שנעשה כעת מכרז כדי לבחור מישהו אחר. אנחנו נאחזים בציפורניים באנשי המערכת".

יוליה שמאלוב-ברקוביץ', יו"ר הרשות השנייה, כמו גם חברי מועצה אחרים, תהו באשר לעובדים ברשת והסיכון שמיזוג כזה מהווה עבורם. שמאלוב-ברקוביץ' גם רמזה כאילו חברי הוועד ביקשו ממנה לפעול לחייב את רשת לקלוט את מלוא העובדים של ערוץ 10 - תביעה שאת קיומה חברי הוועד דחו על הסף: לדברי מתן חודורוב, דווקא שמאלוב-ברקוביץ' הביעה דאגה שרשת תבלע את חברת חדשות 10 אך תימנע מלקחת חלק מהתכנים החדשותיים שמופקים בה ,ועל כך הבהירו בוועד כי אם והמועצה חושדת כי בסיטואציית מיזוג מבחינה ציבורית ולא כלכלית עלולים להיגרע מהציבור תכנים שהמועצה רואה בהם חשיבות - יש בידיה כלים לוודא שהם ישודרו גם בערוץ הממוזג.

שמאלוב-ברקוביץ' מבחינתה החמיאה לערוץ 10 על התכנים שלו ואמרה: "כל החלטה תהיה עניינית ועל-פי דין. אנחנו באותו צד". אמירה זאת דווקא גרמה לעיתונאים להבהיר לה כי אם היא בצד שלהם ורוצה להמשיך לראות את התכנים שהם מייצרים - אישור המיזוג הוא חיוני.

שמאלוב-ברקוביץ' העלתה טענות לוועדת המדרוג וטענה כי הרייטינג כפי שהוא נמדד לערוץ 10 איננו אמיתי, ובפועל הביצועים של הערוץ טובים יותר. אנשי הערוץ הבהירו לה כי בין אם הרייטינג אמיתי ובין אם לא - זהו המטבע שלפיו פועל כיום השוק, וכל שינוי ורפורמה שהיא מקווה לעשות יכולים להתרחש רק אחרי מיזוג הערוצים, שכשבשוק יפעלו שני שחקנים ולא שלושה.

לאורך כל הדיון מי שדיבר היו בעיקר העיתונאים שענו לשאלות חברי המועצה. אחרי שעתיים התפזרה הפגישה, בלי שנאמר לעיתונאים מה צפוי בהמשך והאם תתקיים בעניין המיזוג הצבעה היום.