שוק האג״ח המדמם בארה״ב זוכה ביום מנוחה נוסף

אחרי לחץ מכירות כבד שנרשם לקראת סוף השבוע האחרון, סוחרי החוב בשוק האמריקאי זוכים לאתנחתה לרגל יום קולומבוס • ביום שישי האחרון התשואה על איגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים עלתה לשיא של 7 שנים

מחאה ביום קולומבוס / צילום: רויטרס
מחאה ביום קולומבוס / צילום: רויטרס

שוק המניות האמריקאי צפוי להיפתח מחר בעוד סוחרי האג"ח ייקחו אוויר לנשימה כאשר המסחר בשוקי האג"ח יהיה סגור לרגל יום קולומבוס. 

אולי אתנחתה זה בדיוק מה שצריך שוק החוב לאחר שהתשואות זינקו לקראת סוף השבוע האחרון לשיא שלא נראה מזה מספר שנים. ביום שישי האחרון התשואה על איגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים עלתה ב-3 נקודות ל-3.227% - שיא של 7 שנים, במסגרת לחץ מכירות שלא נראה בשוק החוב מאז חודש פברואר השנה. 

למרות שעליית התשואות משקפת את עליית הציפיות כי הכלכלה האמריקאית מתחזקת, קצב עליית הריבית בתשואות, הסמן בו משתמשים לדרג את עלות החוב, כמו למשל, ההלוואות לרכב או למשכנתאות, תפס משקיעים רבים בהפתעה ואילץ הערכה מחדש של נכסי סיכון, כמו מניות, בהשוואה כנגד מה שמכונה החוב הממשלתי נטול הסיכון.

לחץ המכירות שהורגש בשוק האג"ח הוחרף בחלקו נוכח דברים שאמר יו"ר הפד, ג'רום פאוול, בראיון שנערך בוושינגטון לגבי הריבית. פאואל סיפק התבטאות לגבי סביבת הריבית כשאמר: "אנחנו רחוקים מאוד מסביבה ניטרלית בשלב זה". רבים פירשו את ההערות ככאלה המצביעות על כך שהפד עשוי להיות להוט להעלות את הריבית מהר מהצפוי.

כתוצאה מכך, מדד הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר מאז חודש מארס האחרון, עם ירידה של 3.2%, ומדד S&P 500 רשם את הירידה החדה ביותר מאז חודש מאי האחרון. 

לחץ המכירות בשוק האג"ח האמריקאי הגיע על רקע שלל גורמים, כמו נתונים טובים של הכלכלה האמריקאית ונאום יו"ר הפד פאואל, כאמור. לצד זאת,  הגרעון האמריקאי עולה ובהתאם עלויות המימון עולות, הבנק האירופי והבנק היפני קונים פחות אג"ח אמריקאי ודבר נוסף שתורם לירידת הביקוש לאג"ח האמריקאי טמון בסיום ההטבה בספטמבר שניתנה לגופי הפנסיה להפריש כספים לקרות הפנסיה. מנגד נרשמו ירידות בשוק המניות מהחשש לעלייה בהוצאות המימון של החברות.

יום קולומבוס (Columbus Day) הוא חג רשמי המסמל את הרעיון כי כריסטופר קולומבוס היה הראשון לגלות אמריקה ב- 12 באוקטובר 1492. מדובר ביום אחד מבין שניים בשנה בהם המסחר בשוק המניות והאג"ח מתפצל. היום השני הוא יום הווטרנים (Veterans Day).