דן רכשה מ-IDE של דלק מתקן התפלה ב-500 מיליון שקל

דן תחבורה, באמצעות זרוע ההשקעות דן קפיטל, רכשה את מתקן ההתפלה שורק א' מ-IDE, שנמצאת בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה • מדובר בהשקעה שנייה לחברת דן בפרויקטי תשתית מניבים בתוך כשנה בלבד • מכירת המתקן באה בעקבות רצונה של IDE להתמודד במכרז על מתקן ההתפלה שורק 2

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

חברת דן תחבורה, באמצעות זרוע ההשקעות דן קפיטל, חתמה על הסכם עם חברת IDE, המוחזקת 50% בבעלות קבוצת דלק  ו-50% בבעלות אלפא פרטנרס, לרכישת מתקן ההתפלה שורק א' בעסקה הנאמדת בכ-500 מיליון שקל. שווי העסקה זהה לסכום אותו שילמה חברת IDE בעת רכישת 49% ממניות האציסון, שותפתה לזכיינות, בתקופה האחרונה. במסגרת העסקה, סיכמו הצדדים כי חברת דן תרכוש את מלוא ההחזקות ואת הזיכיון לפעילות המתקן.

נציין כי זהות הרוכשת, חברת דן שמזוהה בעיקר עם האוטובוסים והפעלתם, הייתה מפתיעה. במסגרת העסקה, דן תתפעל את מתקן ההתפלה עד שנת 2037. התהליך להעברת השליטה ייקח מספר חודשים וכפוף לקבלת האישורים מהרגולטורים ומהבנקים.

מכירת המתקן לידי חברת דן מגיעה בעקבות רצונה של חברת IDE, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, להתמודד במכרז על מתקן ההתפלה שורק 2. לפני חודשיים וחצי נחשף ב"גלובס" כי IDE תוכל להשתתף במכרז להקמת מתקן ההתפלה הענקי בשורק, חרף העובדה שהיא ריכוזית מאוד בענף ההתפלה - היא שותפה בשלושה מתוך חמשת מתקני ההתפלה שכבר פעילים. יחד עם זאת, IDE תתחייב למכור את החזקותיה בממתקן ההתפלה שהיא מפעילה, כך סוכם בתום מו"מ בין החברה לצוות ממשלתי שכלל את הממונה על הגבלים עסקיים עו"ד מיכל הלפרין.

מדובר בהשקעה שנייה לחברת דן בפרויקטי תשתית מניבים בתוך כשנה בלבד, זאת לאחר שרכשה במהלך חודש יוני האחרון את מתקן ההתפלה בנתניה מידי חברת אלקטרה בעסקה הנאמדת בכ-100 מיליון שקל.

עבור חברת דן מדובר בדריסת רגל משמעותית בתחום המים עם התפלה של מיליוני קוב בשנה. בדן קפיטל אמרו היום כי "העסקה הנה המשך ישיר לאסטרטגיה העסקית שבה נוקטת החברה בשנים האחרונות לטובת הרחבה וגיוון של הפעילות העסקית בתחומים הסינרגים לתחום התחבורה, שהינו ליבת פעילותה".

יו"ר חברת דן, שמואל רפאלי ומנכ"ל החברה, עופר זילביגר, מסרו בתגובה: "השלמת העסקה עם IDE היה עוד צעד משמעותי לפעילותה של חברת דן וכזו המאפשרת חשיפה לשווקים חדשים ואטרקטיביים תוך חיזוק איתנותה הפיננסי של החברה. עסקה זו הנה המשך ישיר ביישום האסטרטגיה העסקית אותה אנו מובילים בשנים האחרונות. ההשקעה בתחום ההתפלה צפויה להשיא תשואה עודפת לבעלי המניות בקבוצה".

את העסקה הוביל אופיר קרני, מנכ"ל חברת 'דן קפיטל' וסמנכ"ל הכספים של הקבוצה.