יינות ביתן | בלעדי

נחום ביתן ניהל מגעים לגיוס מאות מיליוני שקלים מענקית ההשקעות בלקסטון

המגעים שנוהלו באחרונה, בין השאר בנוגע להשקעה של קרן ההשקעות האמריקאית בלקסטון במניות יינות ביתן, לא הבשילו לפי שעה לכדי עסקה • ביתן: "הרשת פועלת לגייס כ-300 מיליון שקל באמצעות הבנקים, המוסדיים או הנפקת אג"ח"

קצת יותר משלוש שנים לאחר שענקית ההשקעות האמריקאית בלקסטון (Blackstone) ניהלה מגעים לרכישת רשת המזון מגה מידי קבוצת אלון, ל"גלובס" נודע כי באחרונה בחנה בלקסטון אפשרות להעמיד מימון ולהשקיע בקבוצת יינות ביתן - שרכשה את פעילותה של מגה, בסופו של דבר.

"גלובס" חשף בשבוע שעבר כי בעלי ומנכ"ל הרשת, נחום ביתן, פועל לגיוס מימון בהיקף של כ-300 מיליון שקל מגופים מוסדיים וגורמים נוספים, שנועד לשלם את יתרת התמורה שלקחה על עצה קבוצת יינות ביתן ברכישת רשת מגה.

במגעים עם בלקסטון לקחו חלק נחום ביתן ובנו, יוסי, המשנה למנכ"ל הקבוצה ומולם דני גילרמן, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, שבשנים האחרונות משמש יו"ר בלקסטון בישראל. במסגרת המגעים נבחנו שתי אפשרויות לגיוס הון על ידי קבוצת יינות ביתן: האחת, קבלת הלוואה בהיקף של כ-300 מיליון שקל, שתסייע להקדים את התשלום לנאמני רשת מגה (לפי נאמני רשת מגה, הסכום שנותר לביתן לשלם עבור השלמת עסקת מגה עומד על 242 מיליון שקל). אפשרות שנייה שנבחנה בין הצדדים הייתה כי ענקית ההשקעות האמריקאית תבצע השקעה משמעותית במניות יינות ביתן, בהיקף גבוה הרבה יותר.

ואולם, לפי שעה המגעים הללו לא הבשילו לכדי עסקה או להלוואה. "היו מגעים עם יוסי ונחום בדרגים מאוד בכירים בבלקסטון, וההתרשמות מהם ומהמערכת הייתה טובה גם אישית וגם עסקית, נראה כי הם יודעים בדיוק לאן הם הולכים, אך זה לא הבשיל לכדי עסקה" ציין גורם המעורה בפרטים. הוא הוסיף כי "המגעים בין הצדדים הופסקו, אך הדלת עדיין פתוחה" אך הדגיש, כי "לא נראה כי תהיה היתכנות לעסקה בשנה הקרובה".

נחום ביתן אישר בסוף השבוע כי הקבוצה שבבעלותו פועלת לגיוס מימון ומסר כי "רשת יינות ביתן מעוניינת להקדים את התשלום לנאמני מגה ולפרוע אותו עכשיו במלואו במקום עד שנת 2021. לשם כך הרשת פועלת לגייס כ-300 מיליון שקל. גיוס הכסף נבחן באמצעות הבנקים, המוסדיים, או הנפקת אג"ח - ובשלב זה טרם התקבלה החלטה בנושא. פירעון מלא של התשלום לנאמנים יאפשר לשחרר אותם לגמרי מהקשר לרשת ויאפשר ליינות ביתן לבצע מיזוג מלא של הרשתות, מבחינה לוגיסטית, תפעולית ועוד".

כאמור לפני למעלה שלוש שנים ניהלה בלקסטון, המנהלת קרנות השקעה, מגעים לרכישת רשת מגה מידי קבוצת אלון. מי שהוביל גם אז את המהלך היה גילרמן, אשר גייס לטובת העניין את יעקב גלברד, מי שכיהן בעבר כמנכ"ל רבוע כחול ומנכ"ל בזק. גם אז המגעים לא הבשילו לכדי עסקה.

בלקסטון נוסדה בשנת 1985 כבוטיק מיזוגים ורכישות על ידי פיטר ג' פיטרסון וסטיבן א' שוורצמן ובשנת 2007 הפכה החברה לציבורית. היא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-45 מיליארד דולר, ויש לה השקעות ענפות במגוון תחומים רחב. בחודש שעבר מכרה בלקסטון לקבוצת האופנה האמריקאית מייקל קורס את חלקה בבית האופנה האיטלקי ורסצ'ה (20%), שרכשה ב-2014, לפי שווי של יותר מ-2 מיליארד דולר. המשרדים הראשיים של החברה ממוקמים בניו יורק.

לפני כשנתיים וחצי רכש נחום ביתן את רשת מגה, והפך בן לילה לבעלים של קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, עם קרוב ל-200 סניפים ברחבי הארץ ומחזור מכירות שנתי שלפי החברה הסתכם ב-5.5 מיליארד שקל נכון ל-2017. תחת הקבוצה פועלות כיום שלוש רשתות: יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין (רשת חרדית), והיא מעסיקה קרוב לעשרת אלפים עובדים. מדובר בקבוצה פרטית שלא מפרסמת לציבור הרחב את דוחותיה הכספיים, כך שנתוניה הכספיים אינם מוכרים.