גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיפוץ כיכר דיזנגוף: הפסל של אגם נותר תקוע בגרון העירייה

גם כעת, לאחר שכמעט והסתיימו עבודות השיפוץ של כיכר דיזנגוף הדעות על אופיה המחודש חלוקות ● מצד אחד המבקרים טוענים כי הכיכר החדשה לא תוכננה לטובת הציבור, אלא לטובת העסקים וגביית ארנונה ומצד השני התומכים טוענים ש"חוץ מההומלסים אף אחד לא אהב את הכיכר הישנה"

כיכר דיזנגוף לאחר השיפוץ/צילום: תמר מצפי
כיכר דיזנגוף לאחר השיפוץ/צילום: תמר מצפי

אם אתם ילידי שנות ה-60 וה-70, אתם בוודאי זוכרים את הפתיח לתוכנית הטלוויזיה הלימודית באנגלית here we are, שצולם בכיכר צינה דיזנגוף הישנה והנוסטלגית, עוד לפני שהורמה מעל לפני הקרקע בעקבות טענות להתרבות התנועה ורעש התחבורה הציבורית בסוף שנות ה-70.

כיכר דיזנגוף המקורית/צילום: קלוגר זולטן - לע"מ

בימים אלה, לאחר שנים של דיונים ומחלוקות על האופי העתידי של הכיכר, שהפכה ברבות השנים למוזנחת ואכלסה הומלסים ונרקומנים, נפתחה לתנועה הכיכר החדשה, שניצבת עתה שוב על פני הקרקע, ממש כמו הכיכר ההיא. עדיין אין כיסאות, 80 העצים החדשים שניטעו אחרי ש-11 עצי פיקוס עתיקים נעקרו, עדיין לא נותנים צל, אבל המראה מרהיב.

לדברי יעל מוריה, אדריכלית נוף ושותפה מייסדת במשרד מוריה סקלי, שתכנן את הפרויקט, הבקשה הייתה "להחזיר עטרה ליושנה. אנחנו באמת מאמינים בזה, וזו הייתה הסיבה למסיבה. מבחינתי המטרה הייתה לשמר את החלל העירוני המושלם שתכננה ג'ני אברבוך, בהתאם להחלטה העירונית להעתיק את העיצוב הרדיאלי של הכיכר הישנה".

אז האם המהלך להורדת הכיכר, בעלות אסטרונומית של 70 מיליון שקל, כולל שיפוץ הרחובות הסמוכים - 8% מסכום זה הוקדש להזזת הפסל 'אש ומים' של יעקב אגם והקמת התשתיות להפעלתו לפי העירייה - היה המהלך המתבקש?

"צריך להיות מאוד משוחד כדי לחשוב שהכיכר המוגבהת הייתה יותר טובה, אומר ד"ר יודן רופא, מרצה בכיר לתכנון ערים באוניברסיטת בן גוריון. גם איזי בלנק, יו"ר איגוד אדריכלי הנוף, אומר כי הכיכר ודאי עדיפה על הכיכר המוגבהת "שאף אחד לא אהב אותה חוץ מהומלסים. אף שאני מעריך מאוד את האדריכל שתכנן אותה, צבי לישר, אם אדריכל נוף היה מתכנן אותה, זה לא היה קורה".

מי שמקלקל את החגיגה הנוסטלגית הוא אלון בן נון, אדריכל ומרצה בבצלאל. "חשבתי כל השנים בדיוק כמו שכולם חשבו: זה היה כמעט אקסיומה שהכיכר המוגבהת נוראית. ואז התחלתי לשמוע אמירות קצת שונות מסטודנטים שלי, שאמרו שהם אוהבים את הכיכר ויש להם זיכרונות טובים ממנה. הבנתי שכל הדיון שהיה על הכיכר מוטה נוסטלגיה: כל אחד נזכר בכיכר היפה המדומיינת של ילדותו. היה לי אז משרד עם יפתח ארד, סומה אדריכלים, והתחלנו לחקור את העניין הזה. הגענו למסקנה שהכיכר, למרות הליקויים, לא כזו גרועה. כתבנו ב-2009 תוכנית לשיפוץ הכיכר המוגבהת שהייתה לגמרי בשלב הרעיוני ונקראה "אבולוציה במקום רבולוציה".

למה חשבתם שרעיון ההנמכה לא מוצלח?

"ראשית, אנחנו מאמינים שערים מתפתחות בצורה אורגנית ולא נכון כל שני וחמישי לשנות. שנית, הבנו שבהנמכת הכיכר השטח הירוק שייוותר לתושבי השכונה יהיה הרבה יותר קטן. השטח שנותר עכשיו לציבור הוא 5,300 מ"ר ואנחנו דיברנו על 6,400 מ"ר. הרעיון שלנו היה להמשיך את מה שקיים בתור גבעה, שתהיה שתילה בכל ההיקף שלה ולמעשה זו תהיה גינה עירונית. באופציה של כיכר מונמכת יש רעש וזיהום אוויר שמקיף את כל הכיכר וגם התחבורה פחות נוחה. נניח שזה בסדר כי הולכי רגל חשובים יותר, אבל ההורדה לא יצרה תנועה נוחה. עדיין צריך לחצות כבישים ורוב האנשים יעדיפו ללכת מסביב ולא לחצות את הכיכר".

תמחרתם את ההצעה?

"בכמה מיליונים בודדים, והיא גם בטח הייתה חוסכת את כל השינויים של הזזת הפסל".

תשומת לב להולכי רגל: לא מספקת

לגבי הפסל של יעקב אגם, כל המרואיינים תמימי דעים שהוא תקוע בגרונו של הפרויקט הזה וכי ההסכם של העירייה עם אגם הוא בכייה לדורות. העירייה קשורה בעסקה לכל החיים, המגובה בחוות דעת משפטית והנוכחות של הפסל הכתיבה לא מעט ממהלכי התכנון. למשל, העובדה שהדשא, שמיועד לטובת התושבים, נשתל במעגל החיצוני של הכיכר, סמוך לכביש, משום שהקונסטרוקציה שהוקמה בתת הקרקע לצורכי תפעול הפסל לא אפשרה שתילה של דשא במעגל הפנימי, כפי שהיה בכיכר המקורית. גם הפרופורציות של הפסל בעייתיות יחסית לכיכר, מודה מוריה. "היה ניסיון להציע הצעות אחרות, אבל ההחלטה הייתה להשאיר את הפסל במרכז. כשהוא היה למעלה זה היה אחרת ואין ספק שזה גורם לכיכר להיראות קטנה מדי".

המיזרקה בכיכר דיזנגוף בתל אביב / צלם: תמר מצפי

סה"כ קוטר הכיכר החדשה הוא 60 מ"ר, לעומת 66 מ"ר בכיכר ההיסטורית. למתכננים היה חשוב להשאיר מדרכה ברוחב 8 מטר, שתאפשר לבעלי העסקים להתרחב, ולהציב שולחנות וכיסאות על המדרכה, וכן שני נתיבים למכוניות ונתיב לרוכבי אופניים. הכיכר עצמה מרומזרת ואין אפשרות להקיף אותה במכונית. סידורי התנועה נשארו כשהיו עם הכיכר המוגבהת: נסיעה ישר וימינה מדרום ומצפון.

לדברי ד"ר רופא, ניכר שניתנה יותר מדי תשומת לב לכלי רכב ופחות להולכי הרגל, אבל הוא משוכנע שאפשר יהיה לעשות שינויים תוך כדי תנועה. לדבריו, מתכנני תחבורה נוטים שלא לסמוך על המשתמשים בדרך. "היה אפשר לעשות בארץ מה שנעשה בחו"ל, שכל כלי הרכב וכל האנשים יכולים לנוע והתנועה היא רציפה וכך גם להוריד את התמרורים שמהווים מפגע ויזואלי", הוא מדגיש.

"יותר בתי קפה וברים בשביל ארנונה"

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה שמתמודד למועצת העיר תל-אביב ברשימה "עיר ירוקה", אמנם התחיל את הפעילות האקטיביסטית בעקבות כיכר דיזנגוף והוביל את המאבק להנמכת הכיכר, במסגרת "החזית להורדת כיכר דיזנגוף", אבל אינו שבע רצון מהתוצאה. "כל הרעות החולות ביחס של עיריית תל-אביב לסביבה, לתכנון, לתחבורה ולשיתוף ציבור מתגלמים בפרויקט הזה. באופן ציני ומיותר נעקרו 11 עצים עתיקים בני 80 שנה מלב הכיכר, תכנון התחבורה מיושן עם מערכת רמזורים מיותרת ועודף של נתיב תחבורה לרכב הפרטי. גם את המעגל המרכזי היה צריך לתכנן כגן ירוק עם פחות בטון וללא הפסל של אגם שתחזוקתו עולה מאות אלפי שקלים בשנה. הצענו שיהיה עירוב שימושים, שהמעגל של הכיכר יהיה יותר גדול על חשבון המדרכות שצמודות לבניינים ויזמין להיכנס פנימה. הם העדיפו להגדיל את המדרכות כי הם לא מאמינים בכיכר. הם רוצים בתי קפה וברים כדי לקבל יותר ארנונה".

לדברי האדריכלית יעל מוריה עוד לא נאמרה המילה האחרונה. "היו לנו גם מחשבות לתנועה סיבובית, זה עוד לא אומר שזה לא יקרה. כשהכיכר תתחיל לעבוד מחדש, נבחן את זה". לגבי עקירת העצים אומרת מוריה כי לפי דוח האגרונום שהוזמן, העצים הוותיקים לא היו שורדים את המעבר. "אני מזדהה עם מי שיש לו הרגשה לא טובה. זו מלחמה על סנטימטרים. כשעושים תכנון עירוני יש המון אילוצים וחייבים לאזן בין הצרכים השונים. יצרנו שמונה מטר של מדרכות עם עצים רחבי ידיים. רצינו להשאיר הכול, עשינו המון תוכניות. המשרד שלי עבד כל היום על כיכר דיזנגוף ובדקנו כל חלופה אפשרית. מבחינתי חזר החלל העירוני וזה בעיניי הכי חשוב".

בעירייה מצפים כי סיום העבודות בכיכר יחיש את פעילות השימור בבניינים סביב הכיכר וייתן זריקת מרץ לפעילות המסחרית, שכבר מתחילה להראות סימני התאוששות בזכות הכיכר החדשה.

"ימים יגידו אם הכיכר היא הצלחה", מסכם איזי בלנק ומדגיש שזו דעתו האישית ולא דעת האיגוד. "הכיכר היא קודם כול כיכר תנועתית ופחות כיכר שימושית. המשרד של מוריה סקלי שעשה את התכנון והתמודד עם לא מעט דילמות עשה דבר מאוד יפה מבחינה אדריכלית. אם זה יהיה שימושי, את זה יגידו אנשים ברגליים. הייתי רוצה שלעירייה יהיה שכל להפוך את הכיכר בסופי שבוע וחגים לאזור לתנועת הולכי רגל בלבד. אנחנו יודעים ששטחים פתוחים, אם הם מוצלחים, אנשים מצביעים ברגליים, ואם לא, אנשים נרתעים והם נשארים ברמה של פתרון של ז'ורנל, שנראה מאוד יפה בבטאון לאדריכלות אבל בשטח הם נשארים ריקים".

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה כי "תכנון הכיכר המחודשת מספק מרחב עירוני פתוח וירוק ולוקח בחשבון את הצרכים השונים של התושבים. המדרכות סביבה הורחבו, נסללו שביל אופניים וכביש דו-נתיבי ונטעו כ-80 עצים חדשים. הכיכר תחנך עם סיום הפרויקט באופן סופי, כאשר יש לזכור כי מדובר באחד הפרויקטים המורכבים בלב הסואן של העיר.

"תוכנית התנועה בכיכר דיזנגוף זהה לתנועה שהייתה קיימת באזור לפני השיפוץ. התנועה מנוהלת על ידי רמזורים לטובת מעברי חצייה בטיחותיים עבור הולכי הרגל ולצורך שילוב שביל האופניים הדו-נתיבי החדש בכל היקף הכיכר. אין כוונה לפצות את העסקים סביב הכיכר וכך גם אין כוונה להעלות את מסי העירייה בעקבות התנופה עסקית הצפויה עבורם עם הרחבת המדרכות וכלל שדרוג הכיכר וסביבתה".

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות