בצל הסערה: הסנאט אישר את מינוי קאוואנו לעליון בארה"ב

ברוב של 50-48 אושר מינויו של קאוואנו לבית המשפט העליון • השיח הציבורי בשבועות האחרונים היה טעון משני צידי המתרס, לאחר ששתי נשים האשימו את המועמד באלימות מינית • ביממה האחרונה התקיימו גלי הפגנות בקונגרס • ההצבעה הופרעה מספר פעמים בשל התפרעויות המוחים שצעקו באולם: "בושה, בושה"

השופט ברט קוואנו מעיד בסנאט / צילום: רויטרס
השופט ברט קוואנו מעיד בסנאט / צילום: רויטרס

ברט קאוואנו עבר הערב (שבת) את המשוכה האחרונה וקיבל את אישור הסנאט למינויו כשופט בבית המשפט העליון של ארה"ב. קאוואנו היה מועמדו של דונלד טראמפ ורק אמש עבר משוכה נוספת בדרכו לבית המשפט העליון של ארה"ב, כאשר בהצבעה פרוצדורלית, החליט הסנאט, ברוב של 51 קולות לעומת 49, לקדם את מינויו של קאוואנה להצבעה הסופית שהסתיימה לפני שעה קלה.

מינויו הסופי של קאוואנו אושר ברוב של 50-48, בהצבעה שהופרעה מספר פעמים על-ידי התפרעויות המוחים. "אני לא מסכים", נשמע אחד מהמפגינים צועק, "איפה הייצוג שלי?". "בושה, בושה", צעקה אישה נוספת באולם.

הספירה הסופית של הקולות בדיון בסנאט למינוי ברט קאוואנו לביהמ"ש העליון בארה"ב / רויטרס
 הספירה הסופית של הקולות בדיון בסנאט למינוי ברט קאוואנו לביהמ"ש העליון בארה"ב / רויטרס

מינוי קאוואנו חרג מזמן מתחום הדיון הפוליטי והפך למוקד של שיח ציבורי טעון מרירות משני צידי המתרס לאחר ששתי נשים, פרופ' כריסטין בלאסי פורד ודבורה ראמירס, האשימו את המועמד באלימות מינית. השאלה האם החברה האמריקאית פתוחה דיה לשמוע ללא משוא-פנים קובלנות של קרבנות תקיפה מינית, גם בעידן "ME TOO", האפילה לפעמים על שאלת חפותו או אשמתו של המועמד.

כל 49 הסנאטורים הדמוקרטים, למעט אחד, היו נחושים בדעתם להצביע נגד קאוואנו בהצבעה הסופית הערב. החריג הוא הסנאטור ג'ו מנצ'ין, ממדינת וירג'יניה המערבית, מדינה שהצביעה ברוב גדול למען טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2016. מנצ'ין התלבט. מצד אחד, הוא היה צריך לתת ביטוי למאוויי הבוחרים במדינתו ואלה, כפי שהראו סקרים, תומכים בצירוף קאוואנו לעליון. מצד אחר - הוא אינו רוצה להיות הדמוקרט היחיד שעלול להטות את הכף לטובת קאוואנו. בפועל, מבחינת מנצ'ין, מדובר בעתיד הקריירה שלו: הצבעה נגד קאוואנו פירושה סוף כהונתו בסנאט. אמש הוא הודיע כי יצביע בעד קאוואנו.

בצד הרפובליקאי, עם 51 מושבים, היו 3 מתנדנדים: הסנאטור ג'ף פלייק, שעיכב בשבוע שעבר, ברגע האחרון, הצבעה על המועמדות בדרישה לערוך חקירה של ה-FBI בהאשמות שהועלו נגד קאוואנו, והסנאטוריות סוזן קולינס וליסה מוראקובסקי, שתומכות בזכות הנשים להפלות (קאוואנו מתנגד מושבע להפלות ולאמצעי מניעה מסוימים). מוראקובסקי הצביעה נגד קידום המועמדות לשלב הבא, והיא תצביע כנראה נגד המועמד (או תצביע "נמנע") בהצבעה הסופית. פלייק אותת אמש שיצביע בעד קאוואנו. גם קולינס הכריזה כי תצביע בעד המועמד, למרות שהיא מאמינה גם לטענתה של פרופ' בלאסי פורד שהיא נפלה קורבן להתקפה מינית.

בכל מקרה, לרפובליקאים יש קלף נוסף: במקרה של תיקו בסנאט, סגן הנשיא רשאי להטיל את הקול המכריע. צריך להדגיש, עם זאת, כי שום דבר לא סופי, וכל סנאטור יכול לשנות את הצבעתו ברגע האחרון.

תוצאות החקירה של ה-FBI לא כיבו את להבת המחלוקת בסנאט. הרוב הרפובליקאי בסנאט אסר לפרסם את הדוח, והסנאטורים הרפובליקאים הורשו לעיין בו רק בחדר סגור מיוחד. הם אינם רשאים לדבר על תוכנו. הרפובליקאים טוענים כי הדוח מזכה כליל את קאוואנו מכל שמץ האשמה נגדו. הדמוקרטים גורסים כי הבית הלבן הטיל הגבלות חמורות על הבולשת, ועשרות גברים ונשים שיכלו לאשש את טענות בלאסי פורד וראמירס לא נקראו להעיד, למרות בקשותיהם. יתר על כן, דוח ה-FBI מצביע בעליל על כך שיש סתירות בין מה שאמר קאוואנו בשימוע לבין ממצאי הדוח לדברי הדמוקרטים.

האווירה בסנאט אתמול הייתה רוויית מתיחות, לא רק בגלל אי-הוודאות הפוליטית אלא גם בגלל הפגנות גדולות בחלקים שונים של גבעת הקפיטול. מאות נשים ניסו לדבר עם מחוקקים רפובליקאים, ובמקרים רבים הן נדחו בבוז. הסנאטור הרפובליקאי אורין האץ' התריס בזלזול לעבר נשים שניסו לההחליף עמו דברים: "מתי תתבגרו"?

קאוואנו עצמו מתנהל כמי שרץ למשרה פוליטית ולא כמועמד לכהונת שופט בבית המשפט העליון. הוא אפילו כתב מאמר דעה ב"וול סטריט ג'רנל" במאמץ להצדיק את התפרצויותיו בשימוע בוועדת המשפט של הסנאט בשבוע שעבר. זו הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב שמועמד לכהונת שופט עליון כותב מאמר בעיתון שבו הוא דוחף את מועמדותו, ודמוקרטים טוענים כי הוא בכך תורם לפוליטיזציה של בית המשפט החשוב ביותר בארה"ב.

התנהגותו במהלך השימוע - הוא תקף מחוקקים דמוקרטים ואמר שההאשמות נגדו הן מזימה של השמאל בהשראת ה"קלינטונים" (כנראה רמז לחקירת האימפיצ'מנט נגד ביל קלינטון) - הרתיעה משפטנים רבים. הם טוענים כי מעבר להאשמות על אלימות מינית שהוטחו בו, הראתה התנהלותו של קאוואנו בשימוע שאין לו מזג שיפוטי ויכולת שיקול-דעת, ושהזדהותו עם הימין בארה"ב תטיל צל על החלטותיו, אם אכן ייבחר.

למעלה מ-2,400 פרופסורים למשפטים מכל קצווי הקשת הפוליטית - דמוקרטים, רפובליקאים ולא מפלגתיים - חתמו השבוע על עצומה שבה הם קובעים שקאוואנו פסול מלכהן בבית בבית משפט כלשהו, ובוודאי בבית המשפט העליון, בגלל היעדר מזג שיפוטי. פול סטיוונס, שופט לשעבר בבית המשפט העליון, רפובליקאי, אמר אתמול כי העריך בעבר את פסקי הדין של קאוואנו, המשמש עתה כשופט בבית המשפט לערעורים בוושינגטון הבירה, אך הוא מסיר את תמיכתו ממועמדות קאוואנו לעליון בגלל התנהלותו באותו שימוע בוועדת המשפט.

במאמר הדעה שלו ב"ג'רנל", שהיה כנראה מענה לביקורות האלה, אמר קאוואנו: "הייתי נרגש מאוד ביום חמישי שעבר (יום השימוע), יותר מאשר אי-פעם. ייתכן שהייתי נרגש יותר מדי לפעמים. אני יודע שנימת דבריי הייתה חריפה, ואמרתי כמה דברים שלא הייתי צריך לאומרם".

הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי הגיב על המאמר כך: "זה מאוחר מדי, השופט קאוואנו. אמרת לנו שקיים קשר ליברלי אדיר ממדים נגדך, קשר שאותו מובילים סנאטורים דמוקרטים, שארגנו טענות כזב נגדך. זה הזוי. איימת עלינו שהמטוטלת יכולה לנוע בשני הכיוונים (what comes around goes around). זה לא קביל".