קמפיין השנאה במרוץ בת"א: פרומו מדאיג לבאות

ארנון גלעדי, האיש של הליכוד בעיריית ת"א, ממשיך לנקוט בגישה גזענית המעודדת את שנאת האחר • הפעם מדובר בכרזות מסוג "אנחנו או הם" שמציגות אוכלוסיות בת"א שיש לרדוף או לגרש • בליכוד לא ממהרים לגנות ובסך הכל המהלך נראה כמו פרומו לאופן שבו יראו השבועות הקרובים עד הבחירות ברשויות המקומיות • פרשנות

ארנון גלעדי/ צילום: תמר מצפי
ארנון גלעדי/ צילום: תמר מצפי

קמפיין השנאה של מועמד הליכוד בבחירות לעירית תל-אביב עשוי להכעיס את מי שנחשף לו בפעם הראשונה, אך ארנון גלעדי האיש של הליכוד בעירייה, נוקט בגישה הגזענית ומפמפמת שנאת האחר בכל פעם מחדש.

בשנת 2013, רכב גלעדי על רעשי המואזין ביפו כדי לשלהב אנשים להצביע לו, והעלה כרזות נגד מוסלמים מתפללים ביפו. הוא אף יצא לפעילות שטח בעיר, כשהוא קורא לייהוד יפו.

כרזת קמפיין של ארנון גלעדי מ-2013
 כרזת קמפיין של ארנון גלעדי מ-2013

בשנת 2018, הכרזות של גלעדי הן מסוג ה"אנחנו או הם" כאשר בכל פעם הוא מציג אוכלוסיה אחרת בעיר אותה יש לרדוף או לגרש. מהגרי העבודה החיים בדרום העיר או מוסלמים שהגיעו לתל-אביב להפגין נגד חוק יסוד הלאום ונשאו דגלי פלסטין. כדי להמחיש העלה גלעדי תמונת פוטושופ לפיה עירית תל-אביב כאילו החליפה את אורות העיר לדגלי פלסטין, דבר שלא קרה ולא היה במציאות. בסטטוס המלווה את התמונה נכתב: "השמאל הרדיקלי והרשימות הערביות מאיימות בבחירות האלו למחוק את הכחול לבן מהעיר העברית ולצבוע את עיריית תל-אביב בדגלי פלסטין, ולציין את יום הנכבה במקום לחגוג את יום העצמאות. מצביעים לימין של תל-אביב יפו רק הליכוד!".

כרזת קמפיין ארנון גלעדי מ-2018
 כרזת קמפיין ארנון גלעדי מ-2018

כרזת קמפיין ארנון גלעדי מ-2018 / תוך עמוד הפייסבוק של ארנון גלעדי
 כרזת קמפיין ארנון גלעדי מ-2018 / תוך עמוד הפייסבוק של ארנון גלעדי

בתנועת הליכוד מתייחסים בשוויון נפש ומשיכת כתף לסגנון הקמפיין המשתלח הנ"ל. אף אחד מן השרים וחברי הכנסת לא מזדעזע מן המסרים והטפה לשנאה של איש הליכוד בעיר, חבר המועצה ארנון גלעדי. בבחירות הקודמות, כאשר הליכוד התמזג עם סיעת ישראל ביתנו בעיר, הם הצליחו להכניס 2 חברי מועצה (מתוך 31). שמה של תנועת 'העיר העברית' שיוסדה על ידי מאי גולן מתנוסס על הכרזות וגולן פרסמה הודעת תמיכה (כמו ב-2013) בגלעדי.

עוד בעמוד הפייסבוק של גלעדי, פורסם מכתב ששלח לו ראש הממשלה נתניהו, בצירוף תמונה של השניים ובו מבטיח נתניהו לגלעדי "הממשלה בראשותי תמשיך להוביל מאמצים כבירים להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים מישראל".

יצוין שלפני כחצי שנה הניע נתניהו מהלך שיאפשר מעבר מהגרי העבודה אל מחוץ לישראל, בתיאום עם האו"ם, אך כיוון שלא דובר בהוצאה מוחלטת של כלל המסתננים כפי ששואפים גלעדי וגולן (כמו גם פעילים אחרים) - נתניהו חזר בו כעבור 12 שעות מן ההחלטה. כתוצאה מכך לא חל שום שינוי בנושא וגלעדי, כמו אחרים המפמפים את מסרי השנאה נגד אוכלוסיות שלמות עסוקים רק בהצהרות נוטפות שנאה, אך ללא עשייה של ממש.

הקמפיין נגד האוכלוסיה הערבית החיה ביפו ובמקומות אחרים בתל-אביב מופץ בשלטי חוצות ובתחנות האוטובוסים. עמותת סיכוי - הפועלת לשיתוף פעולה בין יהודים לערבים ולקידום השוויון, שלחה השבוע מכתב ליועץ המשפטי לממשלה ולמשרד הפנים בדרישה שישמיעו קול ציבורי ברור וחזק נגד הקמפיין.

"השמירה על מערכת בחירות נקייה מפני פרסומים שיש בהם רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות כלפי האזרחים הערבים, או כל קבוצה אחרת בשל השתייכותה למוצא לאומי אתני, היא שמירה על האינטרסים של כלל האזרחים, יהודים וערבים כאחד", כתבו רון גרליץ וראונק נאטור מנכ"לי סיכוי. "בהינתן האווירה הציבורית הקשה, אשר שיאה בהתקפה אלימה ומסכנת חיים על שלושה אזרחים ערבים בחוף הים בקריית חיים לפני שבועות מספר, רק משום שהם ערבים, מועד הגשת הרשימות קרב ובא, והקמפיינים בעיצומם, ובחלקם כאמור השיח הציבורי כבר נפגע וזוהם על ידי ביטויים אלו. אנו פונים אליכם על מנת להסב את תשומת ליבכם לתופעה, ובבקשה כי תפעלו מבעוד מועד על מנת להבטיח מערכת בחירות נקייה מגילויי גזענות והסתה".

מארנון גלעדי נמסר בתגובה:

"בימים אלו מתנהל מאבק עיקש על צביונה ואופייה של העיר תל-אביב יפו. תנועת הליכוד בתא היא הגורם היחידי הנאבק כבר שנים רבות לשמירת אופיה הציוני של העיר העברית הראשונה. לא הסתה של גורמי שמאל קיצוני ולא תלונות במשטרה יעצרו את תנועת הליכוד, הימין של תל-אביב יפו להוביל קמפיין על אופיה של העיר בכדי שתל-אביב תישאר העיר העברית הראשונה ולא תהפוך לעיר המסתננים בדרום ולמובלעת פלסטינאית עם נוכחות של התנועה האיסלאמית הקיצונית ביפו. אנחנו מנהלים קמפיין דמוקרטי על כך שבמערכת החינוך שלנו ילמדו ביום הזיכרון על נופלי צבא ההגנה לישראל ולא על הנכבה הפלסטינאית. תל-אביב יפו צריכה ימין חזק שהליכוד בראשו".