איך מגיעים לפנסיה תקציבית של 90 אלף שקל בחודש?

לפני שנים רבות, חתמו על ההסכם של פנסיית הגישור בלי לדעת כמה זה יעלה, ואיש עדיין אינו יודע בדיוק כמה זה יעלה, רק שזה יעלה עשרות מיליארדי שקלים לפחות • השיטה הזו של ההפקרות בנושא הפנסיה התקציבית עבדה לכל אורכו ורוחבו של הסקטור הציבורי • פרשנות

אג"ח, מטבעות, חיסכון / שאטרסטוק
אג"ח, מטבעות, חיסכון / שאטרסטוק

הדוחות הכספיים של הממשלה, שפורסמו שלשום, הם תזכורת שנתית למה שקורה בתחום הפנסיה התקציבית, תחום שהקדשתי לו פה לפחות עשרות מאמרים. ובכן, תנו למספרים לדבר: 750 מיליארד שקל, זו ההתחייבות האדירה של הפנסיה התקציבית בגין העובדים הפעילים והגמלאים. האם זה המספר הסופי? ממש לא, ואפילו רחוק מכך. המספר הזה, כולל גופים שאפשר לקרוא להם גופים נתמכים. כלומר, מדובר בעיריות, אוניברסיטאות, חברות ממשלתיות ועוד, שתורמות תוספת לא מבוטלת להתחייבות האדירה ממילא. וכמובן, זה גם לא כולל, כפי שהחשב הכללי רוני חזקיהו הודה, את העלות של פנסיית הגישור בצבא.

חשוב להזכיר שוב במה עסקינן: מדובר בפנסיה תקציבית בתחפושת שונה. במקום לשלם לפורשי הצבא את הפנסיה התקציבית ה"רגילה", אחרי שבוטלה, המציאו פטנט חדש, "פנסיית גישור" שמה, שמשולמת מיום הפרישה המוקדמת ועד גיל הפרישה הרשמי, כלומר במשך 20 שנה בממוצע. רק אז קרן הפנסיה הרגילה עוברת לשלם את קצבת הפנסיה. הדבר המדהים בכל הסיפור הזה הוא שלאורך כל השנים שבהן הונהגה "פנסיית הגישור" איש לא חשב להכניס את גובה הסכום להתחייבויות הממשלה. או אז בא הסכם הביטחון ה"מפורסם" אשר קבע כללים חדשים לחישוב פנסיית הגישור של משרתי הקבע בפנסיה צוברת, לרבות הכלל כי קצבת פנסיית הגישור לא תעלה על קצבת הפנסיה התקציבית הרעיונית (כלומר, הישנה) של משרתי הקבע. התקנות בהסכם כוללות שינויים בפרופיל השירות בצה"ל, אבל מתברר שטרם נקבעו תקנות ליישום עקרונות הסיכום התקציבי. כלומר, הסכם נחתם, סוכם בו שייקבעו תקנות, אבל תקנות אין. כסף לא צומח על העצים, אבל הוא בכל מקרה יישאב מתקציב המדינה כי סיכומים הרי יש לכבד.

תגידו ודאי: איזו שערורייה! ככה חותמים על הסכמים? כן, ככה חתמו על הסכמים, ככה חתמו בזמנו, לפני שנים רבות, על ההסכם של פנסיית הגישור, חתמו בלי לדעת כמה זה יעלה, ואיש עדיין אינו יודע בדיוק כמה זה יעלה, רק שזה יעלה עשרות מיליארדי שקלים לפחות. כך מתנהלים אגף התקציבים ומשרד הביטחון? בלי שום אחריות ובלי שום בקרה? לצערנו, התשובה חיובית, אבל אל תאשימו רק את מערכת הביטחון. זו פופוליזם לשמו - כי השיטה של ההפקרות בנושא הפנסיה התקציבית עבדה לכל אורכו ורוחבו של הסקטור הציבורי.

לכן, בהערכה זהירה אבל קרובה למציאות, ההתחייבות הכוללת של הפנסיה התקציבית בישראל מגיעה לכטריליון שקל. זה מספר מפוצץ, אבל חייבים לומר שהוא נפרש על 50 השנים הבאות ומדי שנה חלק ממנו "נבלע" בתקציב המדינה. אתם יודעים כמה "בולעים" מדי שנה? כ-22 מיליארד שקל ב-2018 והתשלום יגיע בשיאו לכ-36 מיליארד שקל בסביבות 2040. כששואלים איפה הכסף, אז התשובה היא, בין היתר - בפנסיה התקציבית.

צירפתי לקטע זה את 20 בעלי הקצבאות הגבוהות ביותר ברשות השופטת: פנסיה תקציבית של בין 60 ל-90 אלף שקל בחודש לא נוצרה יש מאין, היא נוצרה מאותם הסדרים שאיש לא ביקר או פיקח עליהם וגם לא רצה, כי כולם השתתפו בחגיגה. אבל צריך לשים לב להערה מתחת לטבלה: חלק מהשופטים זכו למספר קצבאות על כמה תפקידים בשירות הציבורי. רגע, למה צריך כפל ושילוש קצבאות? אה, פשוט כי אפשר. 

10 הקצבאות הגבוהות ששולו בדצמבר 2017
 10 הקצבאות הגבוהות ששולו בדצמבר 2017