דיווח: שבב סיני הושתל בציוד אפל ואמזון ואסף סודות מסחר

לפי בלומברג ביזנסוויק, השבבים שימשו לאיסוף קניין רוחני וסודות מסחריים מחברות אמריקאיות, וייתכן שהוחדרו בידי חברת שרתים סינית בשם סופר-מיקרו שהרכיבה מכונות שבהן נעשה שימוש במרכזי הנתונים • אפל, אמזון וסופר-מיקרו מכחישות

ריגול תעשייתי / צילום: Shutterstock
ריגול תעשייתי / צילום: Shutterstock

ייתכן שציוד מרכזי נתונים שמנוהל בידי שירותי הענן של אמזון (AWS) ואפל נחשף בפני ממשלת סין באמצעות שבב זעיר שהוחדר בתהליך ייצור הציוד, על פי דיווח בבלומברג ביזנסוויק. השבבים, שניצבים במרכזה של חקירה סודית ביותר שמנהלת ממשלת ארה"ב על פי הדיווח, שימשו לאיסוף קניין רוחני וסודות מסחריים מחברות אמריקאיות, וייתכן שהוחדרו בידי חברת שרתים סינית בשם סופר-מיקרו שהרכיבה מכונות שבהן נעשה שימוש במרכזי הנתונים.

על פי הפרסום נחשפה הבעיה ב-2015, וקיומה אושר בידי חוקרי אבטחה עצמאיים שנשכרו בידי ספקיות שירותי ענן. נערכה גם חקירה עוקבת שבה היו מעורבים כמה גופים ממשלתיים. בניסיון הריגול לכאורה לא נגנב שום מידע של הצרכנים, על פי הדיווח.

אפל, AWS וסופר-מיקרו חולקות על אמיתות הדיווח. אפל אמרה כי לא מצאה שבבים כאלה, בניגוד למה שנטען בביזנסוויק, שציטטה כמה מקורות ממשלתיים ותאגידיים אנונימיים. סופר-מיקרו מסרה כי לא החדירה שבבים בתהליך הייצור, בניגוד לטענות. מאפל נמסרה הכחשה תקיפה עוד יותר: "אנו חשים אכזבה עמוקה מכך שבמגעיהם עימנו לא היו כתבי בלומברג פתוחים לאפשרות שהם עצמם או מקורותיהם טעו או נחשפו למידע כוזב. ההשערה הטובה ביותר שלנו היא שהם מבלבלים את הסיפור שלהם עם תקרית שדווחה ב-2016, שבמסגרתה גילינו תוכנה נגועה בשרת יחיד של סופר-מיקרו באחת המעבדות שלנו. אירוע חד-פעמי זה הוגדר כאירוע מקרי ולא כמתקפה ייעודית נגד אפל".

סין חשודה זה זמן רב - אך רק לעתים נדירות הייתה מעורבת באופן ישיר ומובהק - בניסיונות ריגול המוניים באמצעות חומרה מתוצרתה. מרבית הרכיבים האלקטרוניים שנמצאים בשימוש טכנולוגי בארה"ב מיוצרים בסין. חברות שונות, כולל יצרניות הרכיבים וואווי ו-ZTE, וכן יצרנית מצלמות האבטחה היקויז'ן, עוררו חשדות כבדים ובדיקה אינטנסיבית מצדה של ממשלת ארה"ב ב-12 החודשים האחרונים. גניבת קניין רוחני היא גם אחת הסיבות העיקריות שצוטטו כהצדקה למגבלות הסחר המחמירות על סין מצדו של ממשל טראמפ.