תוסף התזונה "מרפא" סרטן? המנכ"לית נחקרה בחשד להטעיה

משרד הבריאות קבע כי אין תימוכין לסגולות הרפואיות המיוחסות לתוסף התזונה Valor Humani • בתגובה הודיעה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן על חקירה נגד חברת נאוקן בע"מ המשווקת את המוצר

תאים סרטניים. תוסף תזונה לא עוזר / צילום: שאטרסטוק
תאים סרטניים. תוסף תזונה לא עוזר / צילום: שאטרסטוק

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על קיום חקירה כנגד חברת נאוקן בע"מ המשווקת את ואלור הומאני (Valor Humani), זאת אחרי שמשרד הבריאות קבע בחוות-הדעת שהגיש לרשות כי אין תימוכין לסגולות הרפואיות המיוחסות למוצר. החשד שבגינו מתקיימת החקירה הוא הטעיה בפרסום תוסף תזונה ה"מרפא" סרטן.

במסגרת החקירה נאספו חומרים מהחברה, ומנכ"לית החברה נחקרה במשרדי הרשות. מהחקירה עולה כי באתר החברה פורסם כי תוסף התזונה ואלור הומאני בעל סגולות רפואיות המרפאות סרטן.

כך למשל נכתב באתר כי "במחקרים נמצא באופן חד-משמעי כי ואלור הומני הורג את התאים הסרטניים ומראה תוצאות טובות יותר מאשר טיפולים כימותרפיים"; "חולי סרטן כבר החלו להשתמש בואלור הומני, וישנן כבר תוצאות בשטח על מטופלים רבים, כולל מטופלים בשלבי החלמה טוטאלית"; "אין התנגשות של המוצר עם טיפולים קונבנציונליים, וגם המחקרים וגם הלקוחות בשטח הראו תוצאות יותר טובות בכמה וכמה מקרים"; "מחקר פרה-קליני חדש שנערך בתכשיר בפארק הטכנולוגי של הדסה עין-כרם מראה בצורה חד-משמעית פעילות אנטי-סרטנית של מוצרי valor humani השונים"; "מטופלים עם סרטן ערמונית, עצם, לימפומה, מילומה נפוצה, סרטן כבד, סרטן השד וכו' שקיבלו את התכשיר הראו הטבה משמעותית במדדים הסרטניים"; "מדובר במחקר המתמשך למעלה מ-18 שנה ואיננו מתבסס רק על מיצוי צמחים אלא על הליך ייחודי המתגלה כיעיל"; "העובדות מדברות בעד עצמן, תוצאות ניסויי מעבדה בשילוב עם דיווחי המטופלים שנטלו את התכשיר מראות שיש בפירוש סיכוי אמיתי להצלת חיים".

ברשות להגנת הצרכן מציינים כי "מדובר בחשד להטעיה המנוגדת להוראות חוק הגנת הצרכן".

ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"ל אסדרה ומנהל וממלאת-מקום ראש אגף חקירות ומודיעין ברשות להגנת הצרכן, מסרה כי "מדובר בניצול חולשתם של חולים בשעה הקשה להם מכל. ייחוס סגולות רפואיות למוצרים הנחזים ל'תרופות פלא' הוא הטעיה חמורה שלעתים עלולה אף לפגוע בבריאות הצרכן. הרשות לא תאפשר לבצע הפרות חמורות מהסוג הנ"ל ותפעל כנגד המפרים. אני מודה למשרד הבריאות על חוות-הדעת שהגיש לרשות, אשר מהווה ראיה מכרעת בחקירה".

הוועדה המייעצת מבקשת להודיע כי הטיפול במחלות ממאירות בתחום הרפואה ניתן על-ידי שירותי הבריאות במדינת ישראל מדי יום ברמה הגבוהה ביתר, תוך הקפדה ומתן אחריות מקצועית, וזאת ללא ניצול חולשתם של חולים קשים. לעומת זאת, השימוש בתוספי תזונה בצורה בלתי מבוקרת, תוך הבטחת ריפוי מחלות קשות וניצול חולשתם של החולים, עלול לפגוע בהם ובטיפול הרפואי לו הם זכאים. נטילה עודפת שלהם עלולה להיות מסוכנת ולגרום לתופעות לוואי. לכן אם נוטלים תוספי תזונה, יש להתייעץ על הסוגים והכמויות עם הרופא המטפל או עם הרוקח.