קולנוע | אחד מסרטי המתח הטובים והמפתיעים של השנה

"חיפוש" הוא סרט באורך מלא המתרחש כולו על מסך מחשב • לא למכורים לאינסטגרם בלבד

חיפוש/ צילום: פורום פילם
חיפוש/ צילום: פורום פילם

מה אם היינו אומרים לכם שאחד מסרטי המתח הטובים של השנה מתרחש כולו על מסך מחשב? חקירה אחר ילדה נעדרת שנפרסת לפנינו רק בשיחות סקייפ, שיטוטים בפייסבוק, צ'אטים ומסמכי און-ליין? על פניו, זה נשמע כמו רעיון גרוע במיוחד, או לפחות מאתגר באופן בלתי אפשרי, אבל האמת היא שהסרט החדש "חיפוש" עושה בדיוק את זה, ואפילו מצליח להשאיר אותנו על קצה הכיסא.

זאת לא הפעם הראשונה. יש לזה אפילו שם: "סקרין-לייף", סרטים באורך מלא המתרחשים כולם על מסך מחשב. הראשון שבהם היה "הסר חבר", סרט אימה על-טבעי נהדר משנת 2014 שהצלחתו אפילו הולידה סרט המשך שיצא השנה. "חיפוש" הולך לכיוון של סרט בלשי, ואין בו הקפצות והפחדות, אבל הוא עדיין משתמש במדיום הזה בצורה מעוררת השתאות ובונה מתח בעזרת סאונד מצוין והופעות משחק מרשימות.

"חיפוש" מתחיל כאשר דיויד (השחקן ג'ון צ'ו שזכור מ"סטארטרק") לא מצליח להשיג את בתו הסטודנטית, שאותה הוא מגדל לבד מאז מות אשתו האהובה, ומתחיל לחשוד שמשהו לא כשורה. לאחר כמה ימים הוא פונה למשטרה ולעזרתו מתגייסת בלשית מצטיינת (דברה מסינג, "וויל וגרייס") והשניים מנסים לפענח מה עלה בגורלה ומשתמשים בכל אמצעי הסייבר העומדים לרשותם. לאט-לאט נחשפים עוד ועוד פרטים על חייה של הילדה, והחקירה מקבלת כמה תפניות לא צפויות.

כבר מההתחלה אנחנו מבינים שהבמאי אניש צ'גאנטי, בעברו איש פרסום של גוגל וזהו סרטו הראשון, יודע איך לנצל את המדיום היטב כאשר הוא חושף את ההיסטוריה המשפחתית בכמה דקות ספורות אך ורק דרך הפרטים שאותם אפשר למצוא בקובצי תיקיות, סרטונים שיתופיים ולוחות שנה ממוחשבים. הוא מצליח לגרום לנו להכיר את הדמויות ולאהוב אותן ומכניס אותנו רגשית לתוך הסיפור. בנוסף, הוא שותל רמזים קטנים שלעיתים קשה לפספס בצפייה ראשונה, ומראה לנו כמה חשיבה והשקעה נוצקו לתוך הסרט, שעל פניו נראה פשוט להפליא, אבל בעצם עשייתו מורכבת במיוחד.

זה נכון שמדי פעם הסרט מעט מכופף את חוקי הסבירות כדי לדבוק בקונספט (קשה להאמין שדיויד לא מתקשר בנייד שלו אף פעם, אלא מקיים אך ורק שיחות וידיאו), וגם לא יהיה קשה למצוא כמה חורים עלילתיים בחלקו האחרון של הסרט, כאשר החקירה עולה שלב, אבל אפשר לסלוח על כל אלו בקלות בגלל שהסרט באמת עובד נהדר מתחילתו.

גם אם אתם לא בדיוק אשפי מחשבים, והחיים שלכם נמצאים בעולם האמיתי ולא רק באינסטגרם, כדאי לכם לתת הזדמנות ל"חיפוש", שעומד באתגר שהציב לעצמו בהצלחה כמעט מוחלטת, ולוקח את סרטי המתח לשלב הבא. זה אפילו מרשים עוד יותר כשלצדו בבתי הקולנוע מוקרנים סרטי מתח קלישאתיים כמו "תיק נעדר" למשל, שגורמים ל"חיפוש" להרגיש כמו משב רוח רענן, ואולי אפילו מכניסים אותנו לשלב הבא של הקולנוע.