תערוכה | סיור במגדל דוד לכבוד יום החירש הבינלאומי

אירוע משותף לקהל הרחב בשילוב עם חירשים ולקויי שמיעה במוזיאון מגדל דוד בירושלים

סיור לאנשים עם מוגבלויות/ צילום: ריקי רחמן
סיור לאנשים עם מוגבלויות/ צילום: ריקי רחמן

ב-4 באוקטובר חל יום החירש הבינלאומי, וזו הזדמנות להפנות זרקור לפעילות המיוחדת שמתקיימת במוזיאון מגדל דוד בירושלים, אירוע משותף לקהל הרחב בשילוב עם חירשים ולקויי שמיעה בשיתוף נגישות ישראל, שיכלול סיור במוזיאון בליווי שפת הסימנים. בנוסף, מקיים מגדל דוד קורס לשפת הסימנים בשיתוף עם עמותות "תעביר את זה הלאה" ו"נגישות ישראל" (בימי שני, ה-12, 19 וה-26 בנובמבר, ובימי שני ה-10, 17 וה-24 בדצמבר).

לשבחו של המוזיאון ייאמר שזו לא הפעם הראשונה שמשקיעים שם משאבים ומחשבה בהנגשת תערוכות לאוכלוסיות שונות ואין זו יוזמה חד-פעמית. מגדל דוד פיתח שיטת הדרכה ייחודית לאוכלוסיות מיוחדות ואף מעסיק רכזת נגישות, רעות דדון-קוזק, המופקדת על התחום. הסיורים ללקויי שמיעה מצטרפים לאלה הייעודיים לעיוורים ולקויי ראייה, שבמהלכם מופר כלל המוזיאונים העתיק "אסור לגעת במוצגים".

מתכונת הסיורים המיוחדת גובשה בשיתוף פעולה עם המרכז לעיוור ועם יועצת נגישות המתמחה באוכלוסייה זו. בחופשות, בחגים ובאירועים מיוחדים מופעל גם מערך פעילויות מיוחד, בשעות שהמוזיאון סגור לקהל הרחב, עבור משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים. בנוסף, מקיים המוזיאון גם קורס הדרכה לבוגרים עם צרכים מיוחדים, שמעבירים בעצמם הדרכות. כדי לשתף בסיפורי ההצלחה ובתובנות של שיטת ההדרכה החדשה, מקיימים כנסים ופורום בנושא נגישות עבור מוזיאונים ומוסדות תרבות בירושלים.

ההבנה שנכסי תרבות ואירועי תרבות הם נחלתה של החברה כולה וכי גם לאנשים בעלי מוגבלויות מגיע ליהנות מהם הולכת ומתפשטת גם במקומות נוספים בארץ ובעולם. בקיץ האחרון יזם גם מוזיאון תל אביב פסטיבל להצגות לילדים עם צרכים מיוחדים ולמשפחותיהם, ויש לקוות שמוסדות תרבות ונופש נוספים ילכו בעקבותיהם.