דירוג 400 עשירי פורבס: בזוס הדיח את גייטס מהמקום הראשון

רף הכניסה לרשימת 400 העשירים של "פורבס" קפץ הודות לגאות בשוק המניות האמריקאי ועמד השנה על 2.1 מיליארד דולר • מייסד ומנכ"ל אמזון הדיח את מייסד מיקרוסופט מצמרת הרשימה, ומיקומו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צנח • וגם נציגות ישראלית ברשימה: איזה מיקום קיבלו שלדון אדלסון ולן בלווטניק • מספר הנשים ברשימה עלה ל-57

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: דני מולושוק, רויטרס
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: דני מולושוק, רויטרס

לראשונה מאז 1994 שם חדש ברשימת 400 העשירים האמריקאים של פורבס. ג'ף בזוס מייסד ומנכ"ל אמזון שם קץ ל-24 שנותיו של ביל גייטס במקום הראשון ברשימה שפורסמה אמש.

בזוס הוא גם האדם הראשון שמופיע בדירוג עם הון של יותר מ-100 מיליארד דולר - והונו נאמד ב- 160 מיליארד דולר. בזוס רשם גם את הגידול החד ביותר בהונו בשנה הנוכחית: הונו גדל ב-78.5 מיליארד דולר מאשתקד הודות לזינוק במניית אמזון. גייטס, שניצב כעת במקום השני, מפגר אחר בזוס בסכום נכבד של 63 מיליארד דולר.

מדובר באישור רשמי לעובדה שמייסד אמזון הוא כיום האיש העשיר בעולם לאחר שביולי האחרון העפיל לראשונה שוויו הנקי של בזוס, גם על פי מדד המיליארדרים של בלומברג לרף של 150 מיליארד דולר.

על מנת להצטרף למועדון העילית של פורבס, העפיל השווי הנקי המינימלי הדרוש לסכום של 2.1 מיליארד דולר - 100 מיליון דולר יותר מאשתקד, והסכום הגבוה ביותר עד כה.

סך השווי הנקי של כל הקבוצה תפח לסכום של 2.9 טריליון דולר - סכום שיא שגבוה ב-7% יותר מאשר בשנת 2017.

המרוויח הגדול ביותר במונחי אחוזים הוא ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר וחברת שירותי התשלום Square. הונו רשם זינוק מסחרר של 186% לעומת אשתקד והגיע ל-6.3 מיליארד דולר, בעיקר הודות לנסיקת מחיר מניית Square.

המפסיד הגדול ביותר בהשוואה לדירוג של אשתקד הוא ג'ורג' סורוס, שהונו הנקי התכווץ השנה ל-8.3 מיליארד דולר מ-23 מיליארד דולר בעקבות דיווחים על העברת חלקים מהונו לקרנות צדקה שאינן נספרות בדירוג.

מקומו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צנח ב-11 מקומות למקום ה-259 ברשימה, לאחר שאשתקד ניצב במקום ה-248, למרות שהונו האישי נותר ללא שינוי לעומת אשתקד: 3.1 מיליארד דולר.

ויש גם נציגות ישראלית ברשימה: שלדון אדלסון דורג במקום ה-15, עם הון של 35.5 מיליארד דולר. מתחתיו מממוקם לן בלווטניק שהגיע למקום ה-23 ברשימה, עם הון של 17.9 מיליארד דולר.

למרות רף הכניסה הגבוה של 2.1 מיליארד דולר, הצטרפו לרשימה 15 אנשים חדשים שהונם נבנה בתעשיות מגוונות, החל בעזרי שמיעה וכלה בשירותי קניות מקוונות ולוגיסטיקה. 12 מהחדשים עשו את הונם במו ידיהם, כולל דרו יוסטון, מנכ"ל חברת שיתוף הקבצים המקוונים; תאי לי, מהגרת ממוצא דרום קוריאני שבנתה חברת ענק שרוכשת טכנולוגיית מידע כדי למכור אותה שוב; ובן צ'סטנט ודן קורזיוס, המייסדים המשותפים של חברת הדיוור האלקטרוני מיילצ'ימפ. כריס לרסן הפך לאדם הראשון שהצטרף לרשימת פורבס 400 לאחר שעשה את הונו ממטבעות קריפטוגרפיים.

מספר הנשים ברשימת ה-400 גדל ל-57, כולל שתיים שהשתתפו בהקמת חברות וחולקות את הונן עם בעליהן. זאת בהשוואה ל-55 נשים אשתקד (חמש מהן דורגו עם בעליהן כמייסדים משותפים). בנוסף לתאי לי, כוללות המצטרפות החדשות את לינסי סניידר, יורשת ומנהלת רשת הבורגרים הפופולרית הפועלת מקליפורניה In N Out . סניידר בת ה-36 היא האישה הצעירה ביותר ברשימה.

האדם הזקן ביותר ברשימת פורבס 400 הוא סאמר רדסטון בן ה-95 עם הון של 4.8 מיליארד דולר. האדם הצעיר ביותר הוא איבן ספיגל בן ה-28 ששוויו 2.2 מיליארד דולר. ספיגל נמנה עם 12 מדורגים שגילם נמוך מ-40.

מספר המדורגים שעשו את הונם במו ידיהם עומד על 269, והוא גבוה משמעותית מאלה שירשו את הונם (64 מדורגים) ומאלה שירשו הון והגדילו אותו בעבודה קשה - מה שפורבס מכנה "ירושה צומחת" (67 מדורגים).

לראשונה הוענקו לכל אחד מהחברים ברשימה גם דירוג על הנתינה הפילנתרופית שלו, והניקוד הוא 1-5, כש-5 משקף את הפילנתרופיות הרבה ביותר.

ב-2014 הושק דירוג בניה עצמית של הון כדי לספק פרספקטיבה מסוימת על נתוני הפתיחה של כל אחד מהמדורגים ברשימת פורבס 400 - האם הם נולדו למשפחה עשירה, או האם החלו את חייהם כעניים מאוד.

האומדנים של פורבס מספקים צילום מצב של הונם של האנשים העשירים ביותר באמריקה על בסיס מחירי המניות ב-7 בספטמבר 2018. הונם של חלק מחברי פורבס 400 תפח או התכווץ תוך כמה שבועות, ואפילו ימים, לאחר הפרסום. ניתן לעקוב אחר שינויים אלה כאן. ניתן למצוא מידע על החברים ברשימה, בנוסף לתמונות, לדירוג הפילנתרופיות, לדירוג הבניה העצמית של ההון ולכיסוי שוטף של מיליארדרים רבי השפעה אלה.