גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ערן זהבי מארח: גואנגז'ואו מציעה שופינג בהיקף שלא ראיתם

בעירו של הכדורגלן הישראלי היקר בהיסטוריה "זמן הוא כסף". כעת יש גם טיסה ישירה מישראל, רכבת מהירה מהונג-קונג ויריד קניות חלומי

אדריכלות מודרנית/ Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
אדריכלות מודרנית/ Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

העיר הייתה תמיד, במשך יותר מ-2000 שנה, המרכז העסקי, הפוליטי, והתרבותי של דרום-סין. מיקומה האסטרטגי בדלתה של נהר הפנינה הפכו אותה למרכז סחר היסטורי מהחשובים בעולם עד עצם היום הזה. אבל אין זה אומר שאין מה לראות ולחוות בה כתייר. יש ועוד איך. אך בעבור רוב המבקרים בה, גואנגז'ואו היא יעד לעסקים. "זמן הוא כסף" הוא המוטו כאן, וצריך לנצל כל רגע. מה הפלא שהישראלי שמזוהה יותר מכול עם המקום הוא ערן זהבי, השחקן היקר והמתוגמל בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. זהבי, מלך השערים של הליגה הסינית, משתכר כ-12.5 מיליון דולר בעונה בקבוצתו גואנגז'ואו R&F.

בתקופות יריד קנטון - המתקיים פעמיים בשנה, באביב ובסתיו, העיר שוקקת עוד יותר מהרגיל. המלונות והמסעדות ''מלאים ורחובות הקניות הומים. יש בו יותר מ-60 אלף דוכנים המציגים כמעט הכול, מעטי כתיבה ועד משאיות, ממוצרי אלקטרוניקה ועד קוסמטיקה. מחזור המכירות שלו הוא מעל 30 מיליארד דולר. בגלל גודלו העצום מחולק היריד לשלושה חלקים. הראשון, המוקדש בעיקר לאלקטרוניקה, מתקיים בין 15 ל-19 באוקטובר; השני, בין 23 ל-27 בחודש, מתמקד בעיקר במוצרים לבית; ואילו השלישי, בין 31 באוקטובר ל-4 בנובמבר, עוסק בעיקר בטקסטיל.

עסוקים בצמיחה מטורפת

בעשרות השנים האחרונות היו גואנגז'ואו, האזור ובעצם סין כולה, עסוקים בצמיחה מטורפת. בזמן שאצלנו עוד מתברברים עם קו הרכבת ירושלים-תל-אביב, סללו בסין עוד אוטוסטרדה, הקימו עוד גשר וחנכו עוד קו רכבת מהירה. בימים אלה הושלם עוד קטע בקו הרכבת המהירה שבין גואנגז'ואו להונג-קונג, הגומאת את המרחק (כ-130 ק"מ) ב-48 דקות בלבד. ההערכה היא כי 80 אלף נוסעים ישתמשו בקו זה מדי יום. תוך כשעה ניתן גם להגיע ברכבת המהירה לג'וחאי הקרובה למקאו.

עם ההישגים הכלכליים המרשימים עלתה רמת החיים, ונוצר הצורך והגיע הזמן להפגין את ההצלחה בבניית מונומנטים ראוותנים, בהקמת מערכת תחבורה משוכללת, במרכזי קניות עדכניים, גנים מטופחים ואטרקציות לבילוי משפחתי וגם ללטש ולהנגיש את פניני הטבע ואת האוצרות ההיסטוריים ששרדו אחרי מהפכת התרבות.

בשנים האחרונות הובן גם הצורך לדאוג לאיכות הסביבה, ולו רק כדי לראות את כל ההישגים הללו בעיניים פקוחות לרווחה ולא דרך פילטר של ערפיח. ב-2014 הכריזה סין מלחמה בזיהום האוויר. התוצאות הושגו כשנכפה פיקוח על מפעלים מזהמים ועל איסור השימוש בפחם וכשצומצמה כמות הרכבים על הכבישים. "נהוג לומר כאן 'כשהשמיים כחולים, המחירים עולים'", אומר אורן מרדכי מנכ"ל "מוראל", הנמצא כבר 20 שנה על הקו ישראל-סין ומרגיש את ההבדל. הכוונה, הוא מסביר, לכך שהטיפול באיכות הסביבה בא על חשבון הצמיחה. כוח האדם כבר לא זול כפי שהיה, זכויות עובדים נלקחות בחשבון ומפעלים מזהמים נסגרים.

האזור שבין גואנגז'ואו לשנז'ן היה בעבר רצף של מפעלי תעשייה שסיפקו חלק גדול מהייצור הזול של סין, מהסוג שטבע את המונח "Made In China" כביטוי מזלזל. המפעלים האלה עוברים שינוי. חלקם עוברים, חלקם משתכללים ובמקרים רבים הייטק מחליף לאיטו את הלואוטק (וכן, סוחרים ומעצבים מחפשים כבר חלופות זולות יותר).

כדי לקבל תחושה של העיר, גודלה ועוצמתה, כדאי לראות אותה קודם כול ממבט פנורמי - בין ממרומי מגדל, משיט בסירה על נהר הפנינה או מפסגת הר הענן הלבן החולש על העיר. קו הרקיע עטור מגדלים, והדלתא של נהר הפנינה חורצת את העיר בתעלות מים מרשימים ביום, ואף יותר בלילה, כשהם מוארים בשלל צבעים.

הרכבת המהירה/ Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

שמונת המופלאים

בניגוד למערב, שבו נוטים לאגד קבוצות בעשיריות או בתריסרים, בסין מאגדים אותם בשמיניות, מספר הנחשב כמביא מזל טוב. "שמונת המראות של גואנגז'ואו" הוא אוסף האטרקציות התיירותיות הפופולריות ביותר בעיר, והן נמנות כבר 1,000 שנה - החל מימי שושלת סונג. מדי תקופה נבחרים מראות אחרים, אך חלקם, כמו ההר והנהר, שורדים לאורך כל התקופות.

שמונה מראות מעודכנים של העיר נבחרו ב-2011, שנה אחרי המשחקים האסייתיים, שלכבודם התקשטה העיר בחידושים רבים. הם מתוארים בשפה הציורית האופיינית למסורת הסינית: "מגדלים מאירים דרך העיר החדשה", "נהר הפנינה זורם ונוצץ", "ההר המעונן ירוק ומוקפד", "הגדולה של הר יואשיו", "תהילתה של האקדמיה העתיקה", "הנוף הנפלא של ליוואן", "עיר המדע, המפוארת כמו אריג ברוקאד", "ביצות שרות בלילה".

הרשימה שלי כוללת את השמינייה הבאה:

מגדל קנטון - מהגבוהים בעולם, הוא הסמל האולטימטיבי של העיר. צומח לשמיים, חסין בפני רעידות אדמה, צבעוני ותוסס ומלא אטרקציות.

נהר הפנינה - נתיב סחר עוד מימי דרך המשי הימית, ומי לא עבר כאן - מפיראטים ועד לכובשים.

היכל האבות של משפחת צ'אן - קומפלקס של 19 בניינים בסגנון מסורתי שנבנה במאה ה-19, שילוב של מקדש אבות משפחתי עם מעין אקדמיה פרטית לצעירי המשפחה שלמדו לבחינות הקיסריות.

היכל האבות של משפחת צ'אן/ Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

אדריכלות ציבורית בת זמננו - בניין האופרה בתכנון זאהה חדיד, הספרייה העירונית ומוזיאון גואנדונג נמצאים בסמיכות.

שוק התרופות צ'ינגפינג - תיבת קסמים אקזוטית של פירות, פירות-ים, ציפורים ותבלינים.

האי שאמיאן - שיטוט רגוע בין מבנים בסגנון אירופי מזכיר תקופות סוערות. נמל בן 1,000 שנה, מלחמת האופיום ומובלעת אירופית.

פארק שימלונג - שעשועים לכל גיל, פארק מים, ספארי, קרקס ורכבת הרים מטורפת.

כדורגל - ערן זהבי כבר אמרנו.

גם המטבח המקומי לא מאכזב

המטבח הקנטונזי הוא אחד המטבחים הסיניים המוכרים למערב, כאשר שני הלהיטים הם הדים-סאם, שמקורו באזור ופירושו המילולי הוא "נגיעות של הלב", והוט-פוט (Hot Pot) - אכילה משותפת מסיר מרק גדול שבתוכו מבשלים כל טוב.

עם זאת, אל תצפו שמה שתראו בסין יהיה דומה למה שאכלתם ב"מסעדה סינית" במערב. אמרה סינית טוענת כי "הקנטונזים אוכלים כל מה ששוחה חוץ מסירות, כל מה שעף חוץ ממטוסים וכל מה שיש לו רגליים חוץ משולחן". את ביטוייה המעשי ניתן לראות בחלק מדוכני האוכל ברחובות העיר. הנועזים אולי יטעמו גם חרקים ונחשים. חששנים יותר יעדיפו סיורים קולינריים מאורגנים, כדי לדעת לפחות מה הם אוכלים. החששנים מאוד יסתפקו במסעדות מערביות או במסעדת המלון.

אשר לשומרי הכשרות, עבורם ישנה מסעדה כשרה בבית חב"ד ובמלון ווסטין, ואין צורך לסחוב "מנה חמה" מהארץ.

רחוב הקניות/ Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

מידע מעשי

טיסות: באוגוסט נחנך קו ישיר בין ישראל לגואנגז'ואו של היינאן איירליינס. אל-על וקת'אי פסיפיק טסות להונג-קונג שכיום, עם הרכבת המהירה, נמצאת במרחק של פחות משעה לגואנגז'ואו. בספטמבר נוספו שתי טיסות שבועיות של סצ'ואן איירליינס לצ'נגדו עם טיסות המשך מקומיות ללא תוספת תשלום גם לערים כמו גואנגז'ואו.

מסעדות: (המלצות של מיכל חנוכה, המתגוררת בעיר ועובדת בקונסוליה הישראלית) Dian Dou De נחשבת למסעדת הדים סאם הטובה בעיר, וכשנמאס מאוכל סיני - במרכז הקניות IGC יש מסעדת בשרים מומלצת בשם Morton's. ב-11K תמצאו את מרקטו, Mercato, מסעדה איטלקית פופולרית. עוד איטלקית מומלצת היא Oggy, בשכונת Canton Place, שבנייתה הושלמה ב-2009. גרים בה זרים רבים ויש בה חנויות יפות ושפע מסעדות מעולות.

ברים: במלון פארק הייאט יש בר על הגג עם נוף פנורמי. במלון W יש מסעדה פופולרית בשם The Kitchen Table וספא הכי מומלץ בעיר. Social&Co, מסעדה ביום ובר בערב. בבר בשם Hope & Sesame יש דלת סודית ואווירה לא פורמלית עם הופעות ג'ז.

עוד כתבות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת