כך העברנו את בעיית ההשמנה גם לכלבים ולחתולים שלנו

זה היה רק עניין של זמן עד שמגפת ההשמנה במערב תזלוג מבני האדם לחיות המחמד שלהם • ועם התופעה הזו מגיעים גם הטרנדים הבריאותיים, מאוכל טבעוני לכלבים ועד מזון הוליסטי לחתולים • איך מזהים שהכלב או החתול אוכלים יותר מדי? עד כמה זה מסובך לעשות להם דיאטה? מה אומרים הווטרינרים? ואולי זו בכלל קונספירציה של חברות המזון?

נטע דרור והחתולה קיקה / צילום: איל יצהר
נטע דרור והחתולה קיקה / צילום: איל יצהר

פרולוג: הבעלים
"אין לי מושג כמה היא שוקלת"

"ג'וני הוא כלב קורגי מעורב בן שמונה. הוא נמוך וארוך, בצבע וויסקי ויחסית נוטה לעצלנות, כי גם אני כזה - לא כל-כך נע", כך פותח דובי רומן מתל-אביב את ההסבר שלו להשמנה של חברו הטוב על ארבע. "הוא נמצא איתנו מגיל חצי שנה, היה קטן וגדל, כמו שאני קצת גדלתי. עם הזמן, כיוון שאכל הרבה ולא היה מספיק בתנועה, זה גרם לו להשמין מאוד. היו אנשים שאמרו לי שהוא שמן והייתי אומר 'לא נורא', כמו שאני מגיב כשאומרים לי את זה עליי. אני לא נעלב. אבל כשהגיע למשקל של 25 ק"ג, שזה למעשה 15% יותר ממשקל תקין של כלבים מהסוג הזה, הבנתי שיש בעיה אמיתית של השמנת יתר.

דובי רומן והכלב ג'וני/ צילום: איל יצהר
 דובי רומן והכלב ג'וני/ צילום: איל יצהר

"בשלב מסוים, הבאתי אותו לסדנת אילוף של שלושה שבועות במבט הכלב, והוא חזר חטוב יותר ורזה יותר, ומאז אני מנסה לצמצם כמויות. בהמלצת הווטרינר, לפני חצי שנה החלפתי לו את המזון לפרימיום ורק סוג מזון אחיד. בסדנת האילוף הם מקטינים את כמות המזון ומרווחים את הארוחות, אבל בבית אנחנו נורא עסוקים, ובדרך כלל אין לי זמן לטיולים ארוכים איתו. אבל עוד מעט זה ישתנה", הוא אומר במידה לא מועטה של סרקזם, "אני עובד בטלוויזיה החינוכית ואוטוטו, כשהיא תיסגר, אהיה יותר פנוי להשקיע בו".

חברו הכבד של האדם

נטע דרור, המתגוררת ביפו, היא בעלים גאה של חתולה שמנה. "קיקה היא חתולה מסוג בריטי כחול והיא אצלי כשמונה שנים", היא מספרת. "אין לי מושג כמה היא שוקלת, היא תמיד הייתה גדולה והשמינה עם הזמן. היא לא יוצאת מהבית, והיא אוכלת מזון איכותי ובריא, עשיר בוויטמינים. הווטרינר לא אמר לי כלום על המשקל: קיקה שמנה, אבל היא לא משהו משוגע, היא בריאה מאוד".

גם ליה מיהוד היא בעלים גאה של חתול המוגדר שמן - ברנרד שמו, חתול רחוב בן ארבע, מעורב ג'ינג'י, שוקל 10 ק"ג. "זה ידוע שחתולים ג'ינג'ים-לבנים הם שמנים", היא אומרת. "עדי הבת שלי היא המטפלת העיקרית, וומצב הרוח שלה מושפע ממצב הרוח של ברנרד", היא אומרת. "אין מה לטפל בזה, ככה הוא - שמן. הוא חתול בית, לא עושה פעילות אירובית והוא מסורס. תמיד אחרי סירוס ועיקור הם משמינים. הוא לא גרגרן, הוא לא מתנפל על אוכל. הוא אוכל מה שהוא צריך. פעם בשנה רואה אותו וטרינר לחיסונים ואם הכול בסדר, אז הכול בסדר. הייתה לנו בעבר חתולה סיאמית, שגם היא הייתה שמנה בהגדרה, אבל היא חיה 18 שנים. היא נראתה כמו פינגווין: ראש קטן עם גוף גדול. והכול היה בסדר. היא מתה מזקנה".

עדי והחתול ברנרד/ צילום: איל יצהר
 עדי והחתול ברנרד/ צילום: איל יצהר

פרק ראשון: וטרינריה
יש לכם תעודת "כלב רגשי"?

הרשו לנו להרגיע את המוח הקונספירטיבי שלכם ישר על ההתחלה: כן, אנחנו מכירים את הטענות על דילים אפלים שרוקמים וטרינרים עם חברות המזון של חיות המחמד. כן, אנחנו מכירים את התיאוריות שגורסות שמזון "רפואי" או "מיוחד" או "דיאטטי" הוא לא באמת כזה, על אף שהוא יקר משמעותית. ולא, זו לא כתבה ממומנת שאמורה לפרוט על נימי האימה שלכם בנוגע לחיית המחמד שלכם (להרחבה על כל אלה, ראו בהמשך).

זו תופעה אמיתית של השמנת יתר בבעלי חיים, וכמו שאפשר להבין מהמונולוג של דובי רומן, אפשר להסיק - אם כי לא נמצאה לזה קורלציה מדעית - שזה תוצר לוואי של השמנת יתר בבני אדם במערב, בעיקר בארצות-הברית - ולא מן הנמנע שגם בישראל, שמחקה אותה בכל היבט תרבותי. לפי כתבה שפורסמה לאחרונה ב"ניו-יורק טיימס", לא פחות מ-60% מהחתולים וקצת יותר מ-50% מהכלבים בארצות-הברית סובלים מהשמנת יתר.

השנה, מגלה הווטרינר ד"ר רני מרגלית, החליטה עמותת הרופאים הווטרינרים על "שנת המשקל", בדגש על חינוך, הדרכה ומניעה של השמנת יתר בחיות מחמד. "לפני כן, אגב, היו 'שנת השיניים' ו'שנת הגריאטריה'", הוא מוסיף, ומתאר תופעה רחבה יותר שההשמנה, לדידו, היא חלק ממאפייניה: חיות המחמד בחברה המערבית זוכות ליחס יותר ויותר מפנק. "באמריקה יש היום שני טרנדים שלהערכתי יגיעו לארץ, ואפשר כבר לראות ניצנים שלהם", מדווח מרגלית. "הראשון, תפריט נפרד לכלבים במסעדות, כולל עמדת קשירה, מים ושולחן נפרד לכלב; ויש טרנד נוסף של תעודת 'כלב רגשי', emotional support animal.

"זה למעשה הופך את הכלב שלך למעין 'כלב נחייה' לנפש: אם יש לך אישור מווטרינר ומפסיכיאטר שאת זקוקה לכלב כחיזוק רגשי, מרגע שקיבלת תעודה כזו, הכלב מחויב לקבל כניסה איתך לכל אוטובוס, טיסה, מונית, בית מלון, מסעדות וכו'. בעיניי זה מוגזם, אבל זה הטרנד".

"מן הסתם, זה האופי של החיים בחברה המערבית", מוסיף ד"ר אייל נחמיאס מהמרכז הרפואי הווטרינרי עמק חפר, המכהן גם כווטרינר הראשי של חברת המזון פורינה. "פחות פעילות ויותר אכילה רגשית שלא לצורך פיזי".

דר איל נחמיאס/ צילום: מירי בללטי
 דר איל נחמיאס/ צילום: מירי בללטי

אכילה רגשית? כלבים?

"הרבה פעמים חטיפים ניתנים כפיצוי לחוסר נוכחות של הבעלים, וזה בהחלט מוביל לבעיות של השמנה. זה לאו דווקא קשור לאורבניות, אלא לאורח החיים של הבעלים. יש כלבים שגרים במושב ולא מוציאים אותם בכלל כי ככה הם התרגלו, ויש כלבים בתל -ביב שיוצאים הרבה עם דוג ווקר והולכים לפארק ומשתוללים עם החברים, או רצים בטיילת עם הבעלים ושומרים על מצב גופני תקין. אותי למשל מאוד מכעיס שאנשים אומרים שיש להם חצר אז הכלב עושה פעילות. זה לא נכון: חצר זה לעצלנים שלא מוציאים את הכלב. כלב לא יוצא לחצר ומתחיל לרוץ בה לבד, זה כמו סוג של מאסר עולם. הכלב לא רואה עולם, אין לו גירויים ומן הסתם הוא יסבול מהשמנת יתר.

"גורם נוסף הוא כלבים שלא מאובחנים עם בעיות הורמונליות וסובלים מתת-פעילות של בלוטת התריס. יש הרבה כאלה, ולצערי הבעלים לא יודעים ומפספסים. הייתה פה כלבה שמנה שהגיעה לפנסיון. האוכל שהיא אוכלת סביר לגמרי, אז הצענו לבדוק את בלוטת התריס. חודשיים לאחר מכן היא הגיעה ארבעה קילו פחות. זה מדהים לראות את ההשפעה של האיזון ההורמונלי על מצב גופני. היום אנחנו עוסקים בהעלאת המודעות של הבעלים למצב גופני ולמצב של השמנה. כשאני רוצה לעשות לכלב דיאטה, אני מסביר לבעלים איך ניתן לעקוב עם שקילות קבועות ורישום של מצב גופני".

"כמאלף, אני נתקל בהרבה כלבים שמנים, אף על פי שהבעלים לא תמיד מזהים את זה", אומר שימי כהן, מומחה להתנהגות כלבים ממרכז "המבט לכלב". "היו מקרים שסירבנו להתחיל אילוף עד שהכלב לא ירד קצת במשקל, ונתקלנו גם בכלבים שהאגן שלהם נפגע, או רגליים אחוריות שהלכו לצדדים, בגלל סחיבת משקל עודף של הגוף. בעלים של כלבים נוטים לפנק ולפטם, ואז לא פלא שהכלב הופך להיות בררן וקשה מאוד לווסת ולתת לו רק את האוכל שלו. הכי נכון זה מראש לתת לכלב שלוש ארוחות מסודרות ביום, בזמן קצוב, בדיוק כמו מה שנכון ובריא לבני האדם. ואם רוצים מדי פעם לפנק את הכלב, אפשר לתת לו בנפרד חטיפים מיובשים וצ'ופרים המיועדים לכלבים, בדגש על מינון נכון. וכמובן שכלב חייב פעילות גופנית, כולל גזעים קטנים".

פרק שני: פסיכולוגיה
"סבא" ו"סבתא" אשמים

עד כמה הכלבים והחתולים שבבעלותנו הם הבבואה של ההורים שמגדלים אותם? ד"ר נחמיאס משיב: "הרבה פעמים כלבים ובעלים סובלים מאותו הדבר. ישנה קורלציה, שאני לא יכול להגדיר או להסביר אותה מדעית: דלקת במפרקים, תת פעילות של בלוטת התריס. זה קורה שוב ושוב, וכן, השמנה היא משהו שמשותף לבעלים ולכלבים. אז אם הבעלים מתחיל לעשות פעילות עם הכלב, שניהם מרוויחים מזה".

"אין קורלציה בין בעלים שמנים לכלב שמן, אבל בהחלט יש התאמה באופי", מסכים ד"ר מרגלית. "כפי שאמא מאוד חרדתית ומגוננת על הילד וכשהוא בוכה, היא תדחף לו אוכל, כך היא תתנהל גם עם הכלב. אנשים מגיעים אליי למרפאה עם כלבים חרדתיים ושמנים, שבדרך כלל הבעלים מאוד מפנקים אותם. זה קורה הרבה גם כשהסבא והסבתא שומרים על הילדים ועל הכלבים, מפנקים אותם ונותנים להם צ'ופרים על ימין ועל שמאל והבעלים אומרים לי, 'אני יודע, אני לא יכול להתגבר על הסבתא'. להורים יש מסגרת, אבל היא נשברת על-ידי הדור הוותיק, כי היום הדור הצעיר נמצא יותר בעבודה".

פרק שלישי: קולינריה
למה כלב צריך עוגת יום הולדת?

פרט להיבט הפיזיולוגי של הגורמים וההשלכות של השמנת היתר, הדומים כמעט אחד לאחד בין בני האדם לבין כלבים וחתולים, ישנם עוד כמה וכמה היבטים, לא פחות מעניינים, שמעידים עד כמה התופעה הזו הולכת ומתרחבת. אחד מהם הוא הטרנד הבריאותי שהתופעה מייצרת.

"כמעט כל מה שקורה אצל בני האדם מגיע גם לווטרינריה", אומר הווטרינר ד"ר מרגלית. "אין לי מספרים לתת לך, אבל אני יכול לומר שצצים יותר ויותר תזונאים לכלבים המייעצים על דיאטה נכונה, ויש גם טרנד של מזון הוליסטי ומזון טבעוני וצמחי לכלבים, היית מאמינה? שקים שעולים 400-500 שקלים של אוכל המכיל חמוציות, ג'ינג'ר, גזר וכורכום. כל הזמן שואלים אותי מה דעתי".

דר רני מרגלית/ צילום פרטי
 דר רני מרגלית/ צילום פרטי

ומה דעתך?
"יש אסכולה שטוענת שזה לא נכון והשנייה שאומרת שמה שטוב לנו, טוב לכלבים. אין לי דעה נחרצת, אבל זו סוגיה. יש היום חברות שמייצרות מזון טרי לכלבים, שקיות עם ספירת קלוריות וספירת אבות המזון במחירים מאוד גבוהים. זה מגיע עם שליח בשקית של מזון טרי בוואקום".

ד"ר נחמיאס נחרץ יותר בנושא: "כל הטרנד הזה הוא לא בעל ערך רפואי או מדעי. יש מעט מאוד גזעים שבאופן ספורדי יש להם נטייה גנטית לרגישות לגלוטן, למשל, אבל זה טרנד שיווקי שמוכר. באופן מדעי, לכלבים זה לא משנה. אני מאמין בלהתאים את המזון לפי הצרכים ולפי אורח החיים של הכלב. לייף סטייג' ולייף סטייל. יש כלב דני ענק שמשתולל ומוציא המון אנרגיה או ארי שווייצרי שבקושי זז ולא מוציא הרבה קלוריות, אז ברור שלכל אחד מהם אתאים מזון אחר. או יש כלבים עם נטייה לאלרגיות, גירודים ובעיות עור או כאלה עם נטייה להשמנת יתר, אז לכל אחד המזון שמתאים לו לפי הצרכים שלו והתוצאות בהחלט מדברות בעד עצמן. ב-80% מהבעיות של כלבים ניתן לטפל בעזרת תזונה".

מי שזיהתה היטב את הטרנד המתחזק של מזון הוליסטי לכלבים היא איה גור לביא, 30, קונדיטורית במקצועה, שהחליטה לפני כשנתיים לנתב את כל הידע שצברה בתחום לטובת הכלבים והפכה לדוג-קונדיטורית במשרה מלאה.

את מאפיית הכלבים שלה, "פומרי בייקרי", הקימה ביחד עם שותפה עומר לבון. המאפייה מתחלקת לחטיפי בריאות יבשים עם תוסף תזונה - חטיף כורכום, שמן קוקוס, אצות ורוזמרין, חטיף תפוח, שמן קוקוס, גזר וחמוציות, חטיף אצות, סלק וכורכום וחטיף זרעי צ'יה, חרובים וחמאת בוטנים טבעית. החטיפים נמכרים ברחבי הארץ במרפאות וטרינריות ובחנויות מזון לחיות. המאפייה גם מציעה מאפים בהזמנה אישית: עוגות יום הולדת, דוג-קאפקייקס, מאפים לחגים, וגם עוגות טבעוניות למעוניינים.

"אנחנו מאמינים שכלבים, כמו בני האדם, צריכים להתבסס על תזונה טבעית, ללא חומרים משמרים, ללא צבעי מאכל, ללא חומרים מייצבים והכי חשוב: ללא חומרי טעם וריח", אומרת גור לביא, שאחראית גם על פיתוח הטעמים של הסדרה, לאחר שערכה תחקיר מעמיק מול וטרינרים וביצעה מבחני טעימות לכלבים. "הרחבתי את הידע שלי בקורסים של טכנולוגיית מזון ואפייה, קראנו המון, התייעצנו עם המון וטרינרים, ליוותה אותנו תזונאית של בעלי חיים וביקרנו גם במאפיות לכלבים בחו"ל. גיליתי גם שכל הסיפור של תזונה-בריאות-עיכול מאוד דומה בין בני האדם לכלבים. גם אצל כלבים, הרבה מבעיות הבריאות שלהם נובעות מהתזונה שלהם, רק שזה לא בשליטתם אלא בשליטת הבעלים. המטרה היא לספק תחליף בריא וחיוני לצ'ופרים של הכלבים, שמקורו בסופר פוד מהטבע, בלי התערבות כימית ודברים מעובדים, במקום מוצרים שמביאים אותם מהמזרח עמוסים בחומרים משמרים ובסוכרים".

בניגוד לטענות של ד"ר אייל נחמיאס - המכהן, יש להזכיר, כווטרינר הראשי של יצרנית מזון הכלבים פורינה - גור אריה טוענת שלמזון מהסוג הזה יש דווקא לא מעט ערך: "זרעי צ'יה מכילים כמויות גדולות של אומגה 3 וסידן ומסייעים למעיים ומערכת העיכול; אצות עשירות במינרלים ובחלבון מסייעות לפרווה ומחזקות את המערכת החיסונית; כורכום הוא אנטיביוטיקה מהטבע, נוגד דלקות, מסייע לדלקות פרקים, מנקה רעלים; חמוציות - מלאות בוויטמינים ונוגדי חמצון, מסייעות לבריאות העור ומקלות על אלרגיות".

מה באשר להשמנת יתר?
"לא מזמן הגיע אלינו לקוח עם לברדורית שמנה, שהיא סוג של שואב אבק. הוא קנה אצלנו את החטיפים ללא גלוטן, עם פחות קלוריות ושומן. חשוב להיצמד להמלצות מבחינת הכמויות. גם אם הכלב גדול, צריך למנן את המזון שלו באופן מסודר".

מה הכי מבוקש אצלכם?
"חטיפים זה על בסיס יומיומי והבייקרי יותר בחגים ובימי הולדת - יש חמישה סוגים של עוגות, עוגה טבעונית, עוגה ללא גלוטן ועוד שלוש עוגות מסוג אחר. בפורים יש אוזני המן לכלבים, מקמח שיפון מלא, זרעי פשתן וצ'יה גולמית, בחנוכה יש לנו סופגניות של כלבים במילויים של סלק".

פרק אחרון: קונספירציה
"מדובר במיליארדים של דולרים"

אף על פי שכלבים מפונקים במערב זו כבר פחות או יותר עובדה מוגמרת, לא כולם מסכימים שההשמנה עצמה היא תופעה כזו חריגה. יש גם כאלה שגורסים שמדובר בכלל בקונספירציה של יצרניות המזון.

"כרגיל, זה סוג של טרנד שנועד לעורר היסטריה וזה בא מחברות המזון", אומרת ריבי מאיר, המומחית הוותיקה והמובילה בישראל בהתנהגות ובטיפול בחתולים. "הווטרינרים בישראל מאוד אוהבים לדחוף מזון - מדובר במיליארדים של דולרים - וזו עוד נישה. להשמנת יתר יש כמובן בסיס רגשי והתנהגותי והתופעה קיימת, אבל יש פער בין זה לבין מה שמתרחש באמת. וטרינרים יגידו שזו תופעה מאוד רחבה, ושזה מאוד מסוכן, אבל הם נוטים להגדיל את המשמעות של זה ולתת יותר מדי משקל למזון ופחות להתנהגות. חתול שנמצא לבדו בדירה, בלי פעילויות ובלי עוד חתול - אם הסביבה שלו לא עשירה, אז הוא מנשנש כל היום. אפשר כמובן להתמודד עם זה על-ידי מתן סביבה עשירה ולאו דווקא על-ידי מזון מיוחד. זה אומנם משרת את התעשייה, אבל זה לא פותר את הבעיה, אלא מעצים אותה, כי היא לא מקבלת מענה נכון ומקיף. צריך להבין את הסיבות ולתת מענה מתאים. חתולים הם בעלי חיים שצריכים הרבה חלבון מן החי, ובמזון היבש, גם אם הוא דיאטטי, יש פחמימות כדי למצק את המזון. מעבר פשוט ליותר שימורים ופחות אוכל יבש כבר יוריד את מרכיב הפחמימה שהוא לא נחוץ ומשמין.

"וטרינרים יתנו אינסוף מידע פיזיולוגי. הם שבויים של תעשיות המזון והתרופות בכל תחום, בתי הספר ממומנים על-ידי תרופות ומזון ואלו תעשיות ענק. זו בעיה שקיימת, אין ספק, אבל כמי שמסתכלת על התחום הזה ממבט הוליסטי מלא, של כל תחומי החיים ולא רק הפיזיולוגי, אז גם הפתרונות הם הוליסטיים והמענה והטיפול הוא בכל המישורים, פיזיולוגי ורגשי".

"יש פה אפס קונספירציה", מגיב ד"ר מרגלית. "כווטרינר שנמצא 20 שנים במקצוע, הדבר האחרון שאני ממליץ עליו לכלב שמן זה מזון רפואי - קודם כול לאכול פחות ולעשות יותר פעילות. אתה לא יכול לתת מזון דיאטטי בלי פעילות ולצפות שכלב ירזה. היכולת שלנו להצליח היא קודם כול להוריד צ'ופרים כדי שלא יהיו לו חיים שמנים וקצרים. כלבים שמנים חיים פחות. השלב השני זה להוריד כמות מזון, כמה הוא שוקל, כמה מקבל, ואם זה לא עוזר - מזון רפואי".

מה לגבי חתולים?
"עם חתולים זה הרבה יותר בעייתי ומאתגר. משקל ממוצע של חתול הוא ארבעה ק"ג. החתול הכי כבד שמצאתי במרפאה שקל 12 ק"ג - זה 300% יותר. הוא בקושי זז ובקושי נשם והבעלים העדיפו הכול חוץ מדיאטה. קשה מאוד לווסת את האכילה שלהם, חתול אוכל הרבה פעמים מעט אוכל וכשמונעים ממנו אוכל, הוא יכול להטריף את הדעת. חתול רעב זה סיוט. לחתולים שלא יוצאים מהבית אין אפשרות לעשות פעילות גופנית וקשה להוריד להם את המזון. לכן מזון דיאטטי מאוד נפוץ אצלם".

מתוך הסרט החיים הסודיים של חיות המחמד / צילום מסך מיוטיוב
 מתוך הסרט החיים הסודיים של חיות המחמד / צילום מסך מיוטיוב