התשואות על האג"ח של ממשלת ארה"ב נסקו לשיא רב-שנתי

התשואות על האג"ח ל-10 שנים של משרד האוצר האמריקאי, המשמשות כמדד ייחוס למוצרים פיננסיים שונים, זינקו אמש ל-3.159%, לאחר שהנתונים הראו כי המגזר הפרטי בארה"ב יצר בספטמבר מספר רב יותר של מקומות עבודה

וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

התשואות על האג"ח של ממשלת ארה"ב נסקו אתמול (ד') לשיא רב-שנתי, בתגובה לפרסום נתונים שהראו כי כלכלת ארה"ב המשיכה להיות איתנה בספטמבר והציתו את גל הנסיגה האחרון של אג"ח שנחשבות לבטוחות.

התשואות על האג"ח ל-10 שנים של משרד האוצר האמריקאי, המשמשות כמדד ייחוס למוצרים פיננסיים שונים - החל ממשכנתאות וכלה בהלוואות סטודנטים - זינקו לאחר שהנתונים הראו כי המגזר הפרטי בארה"ב יצר בספטמבר מספר רב יותר של מקומות עבודה.

התשואות על האג"ח ל-10 שנים עלו אתמול ל-3.159% מ-3.056% שלשום (ג') - הרמה הגבוהה ביותר מאז 1 ביולי 2011. לחץ נוצר גם אג"ח ארוכות יותר, והתשואה על אג"ח ל-30 שנה של משרד האוצר האמריקאי העפילה לשיא של 4 שנים בסך 3.315%, לעומת 3.206% ביום ג'.

אחת הסיבות הנוספות לגל הנסיגות האחרון באג"ח, שמחיריהן יורדים במקביל לגידול בתשואה, היה דוח נפרד שהראה כי הצמיחה בתעשיית השירותים בארה"ב הואצה בספטמבר לרמה הגבוהה ביותר אי-פעם.

שילוב הנתונים שהתפרסמו הראו למשקיעים כי 9 שנים לאחר תחילת ההתרחבות הנוכחית, כלכלת ארה"ב ממשיכה להפריך את הציפיות לקיפאון. פרץ האמון האחרון בכלכלה הקפיץ את המניות לשיאים חדשים והמריץ את המשקיעים לצאת מהאג"ח הממשלתיות, שבדרך-כלל נפגעות כשצפי הצמיחה הוא חזק.

"כוח העבודה מידלדל, דור הבייבי בום פורש משוק העבודה, יש חסמי ההגירה לארה"ב, אך איכשהו בשנה העשירית של התרחבות - שהיא כמעט התרחבות שיא - ממשיכה הכלכלה להיות מספיק חזקה כדי ליצור מקומות עבודה לאמריקאים", כתב באימייל כריס רופקי, הכלכלן הראשי של MUFG.

האמון המחודש בכלכלת ארה"ב תרם להזנקת תשואת האג"ח לשיאים חדשים במחצית השנייה של השנה לאחר חודשים של דשדוש יחסי.

נתוני משרד המסחר הראו כי הכלכלה האמריקאית רשמה ברבעון השני צמיחה עונתית של 4.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד בתיאום אינפלציוני, הודות לגידול בהוצאות הצריכה ובהשקעות המגזר העסקי. מדדי אמון הצרכנים בארה"ב נמצאים בשיא של 18 שנים, והרווחים התאגידיים צפויים לצמוח בקצב מהיר גם ברבעון השלישי.

הנתונים המעודדים סייעו לבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) להצדיק את 3 העלאות הריבית קצרת-הטווח בשנה הנוכחית, ולתכנן העלאה נוספת בסך 0.25% עד סוף השנה. התשואה על אג"ח לשנתיים של משרד האוצר האמריקאי - שרגישות לציפיות ריבית - מתקרבות לרמה הגבוהה ביותר בתקופה של 10 שנים.

בתוך כך, האג"ח של ממשלת איטליה התאוששו לאחר ששר האוצר האיטלקי הודיע שהפקידים במשרדו בוחנים צמצום הדרגתי של הגירעון התקציבי.

החששות מהתנגדות פוטנציאלית בסוגיות פיננסיות בין איטליה והאיחוד האירופי פגעו במניות ובאג"ח האיטלקיים לאורך כל השבוע החולף, למרות שאתמול החלו אנליסטים לחוש תקוה מסוימת שאיטליה פועלת ליישוב הבעיה.

התשואה על אג"ח ל-10 שנים של ממשלת איטליה ירדה ל-3.310% מ-3.435% ביום ג', על-פי נתוני Refinitiv.