יותר סטודנטים להנדסה; צניחה במדעי החברה

מספר הסטודנטים למדעי החברה ירד בכ-20% בתוך 6 שנים, ולראשונה הוא נמוך יותר ממספר הסטודנטים להנדסה

סטודנטים / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי
סטודנטים / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי

מספר הסטודנטים להנדסה עקף לראשונה את מספר הסטודנטים למדעי החברה בשנת הלימודים החולפת - כך עולה מנתונים שפרסמה המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) הבוקר (ה'). בסך-הכול למדו לימודי הנדסה 34.6 אלף סטודנטים (18.3% מכלל הסטודנטים), לעומת 34 אלף שלמדו מדעי החברה (17.9%). אם מוסיפים לכך את מקצועות המתמטיקה ומדעי המחשב, שם למדו כ-15.5 אלף סטודנטים, מגיעים לכך שרבע מכלל הסטודנטים בישראל לומדים הנדסה ומדעי המחשב - מקצועות שמהווים ליבה של תעשיית ההייטק.

מספר הסטודנטים להנדסה אמנם גדל ב-7.5% ב-6 השנים האחרונות, אך ההובלה של לימודי ההנדסה היא קודם כל תוצאה של ירידה חדה במספר הסטודנטים למדעי החברה - 20% ב-6 שנים. הגידול במספר הסטודנטים להנדסה הוא בין השאר תוצאה של תמריצים שהקצתה הוועדה לתכנון ותקצוב של ההשכלה הגבוהה (ות"ת) בהיקף של מאות מיליוני שקלים. התמריצים היו לטובת קליטה של סטודנטים, חברי סגל אקדמי, ובנייה ושדרוג של תשתיות מחקר והוראה. במל"ג סבורים כי המגמה צפויה להמשיך ולהתרחב גם בשנים הבאות.

בתחילת העשור היה ביקוש גבוה ללימודי משפטים ומינהל עסקים, אך הוא ירד בשנים האחרונות. כך למשל, מספר הסטודנטים למשפטים ירד מ-16.5 אלף ל-13.2 אלף בתוך 6 שנים. במקביל ירד מספר הסטודנטים למינהל עסקים מ-22.6 אלף ל-18.4 אלף. גם מספר הסטודנטים למדעי הרוח, אמנות ועיצוב ירד בכ-2,000 סטודנטים - מ-19 אלף ל-17 אלף. ירד והמל"ג צפויה לדון בחודשים הקרובים בתוכנית רב-שנתית לקידום מדעי הרוח באוניברסיטאות, בתקציב של כ-100 מיליון שקל. במל"ג ציינו כי התקציבים ייעודו, בין היתר, לטובת חיזוק המחקר, פיתוח תוכניות לימוד חדשות ומינוף התארים הדו-חוגיים, המשלבים את לימודי מדעי הרוח עם דיסציפלינות אחרות.

ירידה חדה במספר הסטודנטים למדעי החברה
 ירידה חדה במספר הסטודנטים למדעי החברה