איכות השלטון לבג"ץ: להקים ועדת בדיקה בפרשת רות דוד

לדברי התנועה, "יש להאיר באור השמש מה בדיוק קרה בשנים שבהן עו"ד רות דוד כיהנה כפרקליטת מחוז" • כזכור, היועמ"ש הקודם וינשטיין המליץ שלא להגיש נגד דוד כתב אישום בנושאים הקשורים לתקופת כהונתה כפרקליטת מחוז, והיועמ"ש הנוכחי מנדלבליט אישר את המלצתו

עו"ד רות דוד / צלם: ליאור מזרחי
עו"ד רות דוד / צלם: ליאור מזרחי

התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (ד') עתירה לבג"ץ נגד שרת המשפטים איילת שקד, בדרישה שתנמק מדוע לא תורה על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בנושא התנהלותה של עו"ד רות דוד, במהלך כהונתה כפרקליטת מחוז תל-אביב, וכן לבדיקת אופן טיפולה של מערכת אכיפת החוק בפרשה.

לדברי התנועה, באמצעות עורכי הדין זהר אלטמן-רפאל, תומר נאור וד"ר אליעד שרגא, "בעקבות התמונה הקשה המצטיירת, שלפיה הייתה דוד מעורבת לכאורה בהטיות תיקים, בסגירת תיקים שלא כדין ובעבירות מתחום טוהר המידות, לא ניתן שלא לעשות בדיקה עמוקה ויסודית על-מנת להאיר באור השמש מה בדיוק קרה בשנים שבהן כיהנה דוד כפרקליטת מחוז, בעודה מקיימת קשרים חבריים עם הגורמים שלעתיד תועמד יחד עימם בפני בית המשפט".

עו"ד רות דוד עומדת לדין ב"פרשת הקבלן יאיר ביטון", הנחשד בעבירות בהקשר לארגון הפשע של יצחק אברג'יל, יחד עם עו"ד רונאל פישר. היא נאשמת בשיבוש הליכי משפט ובקבלת נכסים שהושגו בפשע.

נזכיר כי היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, המליץ שלא להגיש נגדה כתב אישום בנושאים הקשורים לתקופת כהונתה כפרקליטת מחוז; והיועמ"ש הנוכחי, אביחי מנדלבליט, אישר את ההמלצה של קודמו. כך שנגד דוד לא הוגש כתב אישום בפרשיות הנוגעות לכהונתה כפרקליטת מחוז.

"חשדות כבדים להתנהלות בעייתית"

לדברי התנועה לאיכות השלטון, הנושאים הטעונים בדיקה כזו הם, בין השאר, הטיפול המקל שקיבל ראש עיריית רמת-השרון יצחק רוכברגר; הסדרים מקילים עם האחים דדוש כעדי מדינה כשיוצגו על-ידי פישר; סגירת תיק החשדות בפרשת רשות המסים והתלונות של חושף השחיתות רפי רותם וחבריו ל"קבוצת ה-15"; הקלטות הסתר של החקירה בעניינו של שוקי משעול, אחד המתלוננים בפרשה, שבהן הוקלט גם פישר (עתירה דומה של משעול לבג"ץ נדחתה).

עוד נושאים שטעונים בדיקה הם - ביעור תיק החקירה בפרשת רשות המסים, כפי שנחשף בדוח נציב הביקורת על הפרקליטות דוד רוזן; פרשת קופת-חולים מאוחדת, שבה יש חשדות למסמוס התיק נגד בכירים בקופה שמכרה נכס ליאיר ביטון; הקלטות מחקירתו של רפ"ק ערן מלכה, שבהן הוא מספר על הטיית תיקים תמורת שוחד; סגירת התיק נגד ראש עיריית רמלה לשעבר, יואל לביא.

לדברי התנועה, מכל אחת מהפרשיות עולים חשדות כבדים להתנהלות בעייתית עד כדי התנהלות שאינה חוקית, הכוללת הטיות תיקים, החלטות מוטות ועוד. התנועה טוענת עוד כי לא ניתן שלא לעשות בדיקה עמוקה ויסודית, על-ידי ועדה בלתי תלויה, על-מנת להאיר באור השמש מה בדיוק קרה בשנות כהונתה של דוד כפרקליטת מחוז, זאת בעודה מקיימת קשרים חבריים עם גורמים שלעתיד תועמד יחד עימם בפני בית המשפט.

לדברי התנועה, יש לבחון היטב איזו השפעה הייתה לקשרים אלה על החלטותיה, וחשוב מכך כיצד ייתכן שפרקליטת מחוז, בעלת אחד התפקידים הבכירים ביותר, התנהלה בצורה כה בעייתית, והכול "מתחת לרדאר" של מערכת אכיפת החוק.

עוד לטענת התנועה, החלטתו של היועמ"ש להורות על סגירת תיק החקירה הפלילי נגד דוד, החלטה המתמקדת אך ורק בהיבט הפלילי של מעשיה, אינה ממצה את כלל את הדיון הראוי בשאלות אלה ומותירה סימני שאלה רבים בנוגע להתנהלותה.

"מסר של 'אין דין ואין דיין'"

לדברי התנועה, נראה כי פרשות אלוה לא נחקרו כלל, או לא נחקרו די צרכן, והן מחייבות בדיקה מקיפה ויסודית שתסייע להסרת הכתמים והספקות שהפרשה הטילה על מערכת אכיפת החוק ולחיזוקו המחודש של אמון הציבור במערכת אכיפת החוק.

בעתירה נטען עוד כי החלטה של שרת המשפטים שקד להימנע מהקמת ועדת בדיקה, תהיה בלתי סבירה באופן קיצוני. אי-חקירת הפרשה משדרת מסר של "אין דין ואין דיין" במערכות אכיפת החוק, מסר המביא לפגיעה אנושה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק.

לטענת התנועה, נראה כי אין מדובר בפרשה בודדת שבה חרגה דוד לכאורה מכללי המינהל התקין, אלא עולים חשדות למקרים רבים ביותר, שבהם מרחפים סימני שאלה כבדים מעל התנהלותה. כשמדובר בפרשות בסדר גודל שכזה, כשמדובר בהתנהלות כה לא תקינה של גוף חיוני כל-כך, וכשאמון הציבור בהתנהלות עובדי הציבור נפגע בצורה כה קשה - בלתי סביר באופן קיצוני שלא לרדת לחקר האמת ולפתוח בבדיקה. 

מטעמה של רות דוד לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.