גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוקים חדשים בארה"ב יגנו על צרכני תעופה; מתי זה יקרה כאן?

החוקים החדשים קובעים, בין השאר, רווחים מינימליים בין מושבי המטוס ואוסרים על רישום יתר והטסה של כלבים בתאי האחסון שמעל למושבים

נוסעים בשדה תעופה לאחר ביטול טיסה / צילום: רויטרס
נוסעים בשדה תעופה לאחר ביטול טיסה / צילום: רויטרס

בעקבות רצף של אירועים בין נוסעים לחברות התעופה שחוללו לאחרונה סערה בעולם התעופה, מינהל התעופה האמריקאי יפרסם בקרוב שורה של חוקים חדשים ומשמעותיים לטובת הנוסעים בארה"ב. הסעיף שעורר את מרבית תשומת-הלב מתייחס לקביעת רווחים מינימליים בין מושבי המטוס, לאור המגמה של כלל חברות התעופה לצמצם אותם בנימוקים של התייעלות, כאשר בפועל הן מנסות להוסיף עוד ועוד מושבים כדי למקסם את הרווחים.

בנוסף אוסרים החוקים להוריד נוסעים מטיסה בטענה ל"רישום יתר", זאת בעקבות הסערה שחוללה יונייטד איירליינס בחודש אפריל בשנה שעברה, לאחר שפינתה בכוח נוסע מהטיסה בעקבות אובר בוקינג. דרמה אחרת, שגם היא קשורה ליונייטד, הובילה לחוק שאוסר הטסה של כלבים בתאי האחסון שמעל למושבים. זאת, לאחר שהכלב קוקיטו, בולדוג צרפתי בן 10 חודשים, מת אחרי שאוחסן בתאים על-ידי דיילת שסירבה לאפשר להניח את הכלוב שלו מתחת לרגלי הנוסעים. חקיקה נוספת תימנע עישון של סיגריות אלקטרוניות במטוס, לצד איסור על הנוסעים לקיים שיחות מהטלפון הנייד בזמן הטיסה.

החוקים החדשים מתייחסים לטיסות הפועלות בשטחי ארה"ב, ממנה ואליה, המבוצעות על-ידי חברות תעופה אמריקאיות. 

חוקים חדשים בארה"ב יגנו על צרכני התעופה, מתי זה יקרה גם בארץ?

פוטרות את עצמן מפיצויים

אחד הסעיפים שכדאי לשים עליהם דגש, בתקווה שגם במשרד התחבורה הישראלי וברשויות התעופה המקומיות יאמצו אותו, מתייחס לנושא של עיכוב או ביטול טיסה. התערבות רשויות התעופה בנושא מלמדת על כך שחברות התעופה בארה"ב, בדומה לחברות בעולם, מתרצות עיכובים או ביטולים של טיסות בתנאי מזג-האוויר ובכך פוטרות את עצמן מהצורך לפצות נוסעים. לפי התקנות החדשות, רשויות התעופה האמריקאיות (FAA) יוכלו לקבוע האם ביטול או עיכוב בטיסה יכול להיות מנומק על-ידי חברות התעופה ככזה שהתרחש מכורח של "כוח עליון", בדגש על תנאי מזג-אוויר קיצוניים שאילצו את החברה לבטל את הטיסה.

החוק בארה"ב אמנם יפקח על הנימוק שתספקנה חברות התעופה האמריקאיות לנוסעים, אולם הוא מגדיר פיצוי רק במקרים שבהם נוסעים "נזרקו" מטיסה שהייתה באובר בוקינג, שיכול להגיע ל-1,350 דולר, בהתאם למרחק הטיסה. מנגד, חברות התעופה האמריקאיות אינן מחויבות לפי חוק לפצות נוסעים במקרים של עיכובים בטיסות, אך חלה עליהן חובת רגולציה במדינות אחרות לפי חוקי הפיצוי שלהן.

כך, אם חברת תעופה אמריקאית המריאה באיחור של 3 שעות או יותר מנמל התעופה ברומא לניו-יורק למשל, היא מחויבת לפצות את הנוסעים לפי הדירקטיבה האירופית. באשר לפיצוי במקרים של ביטול טיסה, חברת התעופה עשויה להיות מחויבת להשיב לנוסעים את כספם, ומכאן הדגש על מתן גושפנקא לנימוק שהיא מספקת במקרים כאלה.

מה קובע החוק בישראל?

חוק טיבי שנחקק ב-2012 קבע פיצוי סלחני למדי רק במקרה שבו טיסה עוכבה בטווח של 8 שעות ויותר, זאת לעומת החוק באירופה שמחייב לפצות את הנוסעים החל מעיכוב של 3 שעות. המשותף לחוק בישראל ובאירופה הוא מנגנון הפיצוי הכספי שנבנה לפי 3 מדרגות, בהתאם למרחק הטיסה שבוטלה או עוכבה: החוק הישראלי מגדיר פיצוי שנע מ-1,300 שקל (לטיסה במרחק של עד 2,000 ק"מ), עובר ב-2,060 שקל (לטיסה במרחק שבין 2,000 ל-4,500 ק"מ) ומגיע ל-3,100 שקל לטיסה שבמרחק 4,500 ויותר. באירופה הפיצוי לנוסע נע מ-250 אירו לטיסה במרחק של עד 1,500 ק"מ; פיצוי של 400 אירו לטיסות במרחק של 1,500 עד 3,500 ק"מ; ו-600 אירו לטיסות במרחק של 3,500 ק"מ ויותר.

בארה"ב, לעומת זאת, הנוסעים זכאים לטיסה חלופית או להחזר מלא (גם על כרטיס non-refundable) במקרים של ביטול טיסה. בחלק מהמקרים במקום החזר יינתן שובר למימוש עתידי. עם זאת, החוק אינו מחייב לספק לנוסעים מלון או הסעות.

בישראל, רק לאחרונה, נציין, דחתה הקואליציה את הצעת החוק שהניח חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד), שביקש להשוות את החוק בארץ בנוגע לפיצוי על עיכוב בטיסה לזה שבאירופה. 48 חברי כנסת הצביעו נגד, 31 תמכו, ללא נמנעים. "בכל העולם צועדים קדימה לקראת הצרכן, ורק בישראל הולכים לאחור", אמר לוי, שהוסיף כי "לצערי, הממשלה דואגת לחברות ולא לנוסעים".

איפה הרגולטור?

אז האם נימוק בנוסח של "נסיבות מבצעיות" שהשתמשה בו אל על בעיכובי הטיסות שהיא חוותה ביוני האחרון פוטר אותה ממתן פיצוי ללקוח? כאן נכנס תפקידו של משרד התחבורה, הגוף המפקח על חברות התעופה. כמו מינהל התעופה האמריקאי, גם משרד התחבורה יכול להתערב לטובת הנוסע או לטובת חברת התעופה ולקבוע האם נסיבות מבצעיות או אחרות הן נימוק שיכול לפטור מפיצוי. מתן אישור רשמי כזה יכול גם לייתר את הצורך בתביעה משפטית ובטרטור מיותר - הן לצרכן והן לחברת התעופה. 

הממשלה יכולה בהחלט לשקול התערבות דומה לזו שתחול בקרוב בארה"ב שקובעת על חברת התעופה לנמק את העיכוב לטיסה. היה והיא לא תוכל לעשות זאת - תתכבד נא החברה ותפצה את הנוסע לפי החוק, סלחן ככל שיהיה.

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

נאסד"ק יורד בכ-2% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?