הלוואות | בלעדי

נחום ביתן בוחן הלוואה של 300 מיליון שקל מהמוסדיים

בעלי רשתות הקמעונאות יינות ביתן ומגה בעיר מנהל מגעים להלוואה פרטית, שעתידה לשמש אותו לטובת איחוד ומיחזור החוב של החברה, שנתיים וחצי אחרי רכישת מגה • ביתן: "הרשת מעוניינת להקדים את התשלום לנאמני מגה ולפרוע אותו עכשיו במלואו במקום עד שנת 2021"

לאחר שבחן את האפשרות להנפיק אג"ח סחירות, נחום ביתן, בעלי קבוצת רשתות הקמעונאות מגה בעיר ויינות ביתן, נפגש באחרונה עם שורת גופים מוסדיים במטרה לקדם הלוואה פרטית לקבוצת הרשתות הקמעונאיות שבשליטתו - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי הרשת פועלת בחודשים האחרונים לגייס 300-250 מיליון שקל שישמשו לטובת איחוד ומיחזור החוב של החברה.

נחום ביתן אישר את הפרטים ל"גלובס" ומסר כי "רשת יינות ביתן מעוניינת להקדים את התשלום לנאמני מגה ולפרוע אותו עכשיו במלואו במקום עד שנת 2021. לשם כך הרשת פועלת לגייס כ-300 מיליון שקל. גיוס הכסף נבחן באמצעות הבנקים, המוסדיים, או הנפקת אג"ח - ובשלב זה טרם התקבלה החלטה בנושא. פירעון מלא של התשלום לנאמנים יאפשר לשחרר אותם לגמרי מהקשר לרשת ויאפשר ליינות ביתן לבצע מיזוג מלא של הרשתות, מבחינה לוגיסטית, תפעולית ועוד". 

לדברי גורמים בשוק ההון, ביתן בחר בעבר שלא לגייס את המימון באמצעות הנפקת אג"ח סחירות "רגילות", ככל הנראה בין היתר על רקע העובדה ש"יש שם בעיה של ההסדר, וצריך לקבל אישור מנאמני מגה, מה שתורם למורכבות העסקה", כדברי גורם בשוק. גורם אחר הוסיף כי "מדובר בקבוצה ממונפת למדי". ככל הידוע, מדובר עדיין בשלבים ראשוניים, ועדיין לא הושגו הסכמות קונקרטיות בנושא, כך שלא ברור מה הסכום הסופי אותו ילווה ביתן, אם בכלל, ובאילו תנאים.

איחדה שלוש הלוואות שונות 

לפני כשנתיים וחצי רכש נחום ביתן את רשת מגה בעיר והפך בן-לילה לבעלים של קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, עם מחזור מכירות שנתי שלפי החברה מסתכם ב-5.5 מיליארד שקל נכון ל-2017. תחתיה פועלות 3 רשתות: יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין (רשת חרדית), והיא מעסיקה קרוב לעשרת אלפים עובדים. מדובר בקבוצה פרטית שלא מפרסמת לציבור הרחב את דוחותיה הכספיים, כך שנתוניה הכספיים אינם מוכרים.

עם זאת, לפי מצגת שהציגה יינות ביתן לטובת עסקת מגה, היקף המקורות לטובת העסקה הגדולה, וגם לטובת התמיכה במגה, שהועמדו ויועמדו על-ידי קבוצת ביתן הוא כ-200 מיליון שקל, כשאז דווח כי לצורך זה מימשה הקבוצה נדל"ן בהיקף של כ-120-110 מיליון שקל. כעבור תקופה, בינואר השנה, הציגה הקבוצה נתונים לפיהם היקף חוב רכישת רשת מגה הוא 295 מיליון שקל, ההון העצמי של קבוצת ביתן הוא 450 מיליון שקל, כששווי נכסיה עמד אז 200 מיליון שקל.

באוגוסט אשתקד דווח כי רשת יינות ביתן השלימה הליך מימון מחדש, במסגרתו חידשה הלוואות מהבנקים הפועלים ומזרחי-טפחות, תוך שביצעה פדיון מוקדם לחוב שלה לקבוצת הביטוח הראל. אז הוערך כי הפועלים ומזרחי-טפחות העניקו לביתן אשראי בחלקים דומים, בהיקף כולל שנאמד ב-400-300 מיליון שקל. גורמים מעורים בנושא הסבירו אז כי "האשראי הוא לטובת פעילות יינות ביתן וגם כמעט חינם, במטרה לאחד את הפעילויות ולממן את צרכיה", תוך שהדגישו כי האשראי החדש לא נועד לטובת מימון רשת מגה בעיר, לאחר שזו קרסה תחת הבעלים הקודמים שלה, קבוצת אלון.

עוד דווח באותה ההזדמנות כי האשראי האמור איפשר ליינות ביתן לאחד 3 הלוואות שונות - אשראי בגין רכישת כמעט חינם מידי האחים צים שהועמד על-ידי בנק הפועלים, ואשראים ממזרחי-טפחות והראל בגין יינות ביתן ומגה בעיר.

אפיק השקעה צומח 

כך או אחרת, בחודשים האחרונים בוחן ביתן האם וכיצד לשנות את מבנה החוב של הקבוצה שבבעלותו. במסגרת זו הוא החל בבחינת האפשרות לגיוס באמצעות אג"ח "רגילות", כשלאחר מכן עבר, כאמור, לבחינת האפשרות ללקיחת הלוואות מהמוסדיים. מגמה זו לא ייחודית לביתן, שבשנים האחרונות הולכות ומתרבות העסקאות מסוג זה.

ההלוואות הפרטיות של הגופים המוסדיים הן הלוואות כמו-בנקאיות, שמתאפיינות בכך שהן עסקאות מורכבות יותר מאג"ח רגילות, כמו גם עם מרווחים גבוהים יותר, והן מתפזרות בין מספר מועט של גופים מוסדיים. מדובר באפיק השקעה צומח מבחינת הגופים המוסדיים הגדולים, שמנהלים - כל אחד מהם - עשרות מיליארדי שקלים ואף למעלה מכך ומחפשים אחר אפיקי השקעה עם יחס תשואה-סיכון ראויים.