עכשיו זה רשמי: מחיר החלב הגולמי יורד מתחת ל-2 ש' לליטר

מדובר בירידה של כמעט 5 אגורות, לראשונה לאחר תקופה של כמעט שנתיים • האם הצרכנים צפויים להרגיש בכיס את הירידה בעלויות מוצרי החלב?

מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

על רקע הסאגה המתמשכת בין תנובה לבין משרד האוצר, מהיום זה רשמי: מחיר החלב הגולמי יורד אל מתחת ל-2 שקלים לליטר, ירידה של כמעט 5 אגורות. מדובר בירידה ראשונה לאחר תקופה של כמעט שנתיים.

המשמעות: ירידה של 2.36% במחיר בו קונות המחלבות את החלב הגולמי מהרפתנים, המכונה "מחיר המטרה". מחיר זה מוכתב על-ידי נוסחה קבועה שמתבססת על מספר משתנים, ביניהם עלות התשומות, שכר העבודה ועוד. אל מחיר המטרה מתווסף גם היטל יצרנים אותו נדרשות לשלם המחלבות, כך שהמחיר החדש עומד על כ-2.03 שקלים לליטר חלב גולמי.

ומהם המשתנים שאפשרו למחיר החלב הגולמי לרדת? על אף שנרשמה עלייה מינורית במדד שבוחן את שכר הממוצע במשק, הוא קוזז עם ירידה משמעותית יותר שנרשמה במדד שעוקב אחרי מחירי תערובות המזון לבקר. בנוסף, בהתאם לנוהל מחיר המטרה, מדי רבעון מנכים 0.5% נוספים בגין התייעלות, והפעם בשל הצבירה ינוכו 4%.

בנוסף, כפי שדיווחנו בחודש שעבר, ירידה נוספת ומשמעותית יותר, של כ-10 אגורות, צפויה להתרחש בחודש ינואר. בסך-הכול הירידה הכוללת תסכם ב-15 אגורות בתחילת השנה האזרחית.

רק לפני החגים הודיעו המחלבות תנובה, טרה וגד כי הן מייקרות את מחירי מוצרי החלב שלהן בשיעור ממוצע של 3%-4%, לאור עליית חומרי הגלם.

אז האם הצרכנים צפויים להרגיש בכיס את הירידה בעלויות במחירי המוצרים? התשובה לכך שלילית, שכן לטענת המחלבות הגדולות, מדובר "בקושי בפיצוי חלקי" עבורן על נזק מתמשך בהיקף של עשרות או מאות מיליוני שקלים, שנגרם להם מכך שמחירי החלב הגולמי התייקרו, בעוד ששר האוצר סירב לחתום על צו לייקור מוצרי החלב המפוקחים המוכתבים על-ידי המדינה, כך שהן נאלצו לקנות חלב גולמי במחיר יקר יותר ולמכור את המוצרים שמיוצרים ממנו במחיר זהה.

הצעד הזה, שהיה צפוי, מתרחש קרוב לשבועיים לאחר שבג"ץ דן בעתירה שהגישה תנובה נגד האוצר בעקבות סירובו של שר האוצר משה כחלון לחתום על המלצות ועדת המחירים, שאישרה במארס האחרון להעלות את מחירי המוצרים המפוקחים ב-3.4%. בג"ץ קבע כי המדינה תידרש להשיב בתוך 45 יום מדוע לא אישרה את ייקור מחירי מוצרי החלב שבפיקוח.