IATA: פעילות ענף התעופה תגיע ל-5.7 טריליון דולר בשנת 2036

נכון להיום הפעילות הכלכלית הגלובלית של ענף בתעופה מוערכת ע"י IATA בהיקף של 2.7 טריליון דולר, שיעור של 3.6% מהכלכלה העולמית • היקף פעילות התעופה העולמית עומד מדי יום על כ-120 אלף טיסות, שעל סיפונן 12 מיליון נוסעים

ענף התעופה דרוך לאור מחירי הדלק המזנקים, שרשמו בסוף השבוע האחרון שיא מאז 2014. הדלק הסילוני מהווה את הרכיב העיקרי בתמחור של כרטיסי טיסה, והתייקרותו מכבידה על חברות התעופה שפועלות בענף מאוד תחרותי. ולמרות זאת, ארגון התעופה העולמי יאט"א (IATA) חוזה כי ענף התעופה, הנמצא במגמת גידול וצמיחה בהיקף תנועת הנוסעים, יגיע לממדים של 5.7 טריליון דולר (בהיקף הפעילות הכלכלית) בשנת 2036.

נכון להיום הפעילות הכלכלית הגלובלית של ענף בתעופה מוערכת על-ידי יאט"א בהיקף של 2.7 טריליון דולר, שיעור של 3.6% מהכלכלה העולמית. גם היצע מקומות העבודה יגדל בהתאם: מהיקף של 65.5 מיליון משרות בענף התעופה (והתעשיות התומכות בו), מעריכה יאט"א כי היקף המועסקים יגיע לכמעט 98 מיליון משרות תוך 18 שנים. בענף התעופה ישירות מועסקים כיום כ-10 מיליון בני אדם ברחבי העולם.

לפי יאט"א, היקף פעילות התעופה העולמית עומד מדי יום על כ-120 אלף טיסות, שעל סיפונן 12 מיליון נוסעים. התחזית האופטימית של יאט"א יכולה לצאת אל הפועל רק בתמיכת ממשלות ברחבי העולם, והכוונה היא למדיניותן בכל הנוגע לקבלת תיירים. לפי הודעת הארגון, "אם ממשלות ימשיכו במדיניות של בידוד ויקיפו את עצמן במגננות, הענף ישלם את המחיר - במקום צמיחה נראה צמצום בהיקף של 12 מיליון משרות ואובדן של 1.2 טריליון דולר בפעילות הכלכלית שבה תומך ענף התעופה".

ענף התעופה נהנה גם מהסכמים מסחריים בין מדינות ומהעובדה שסחורות רבות משונעות בין מדינות דרך האוויר. לפי יאט"א, 35% מהסחר העולמי (במונחים כספיים), השווים להיקפים של 6 טריליון דולר ב-2017, שונעו דרך האוויר. עם זאת, במונחים של משקלי הסחורות מדובר ב-1% בלבד מכלל הסחורה העולמית, השווה למשקל של 62 מיליון טון ב-2017. 

את הצמיחה והגידול בתנועת הנוסעים הצפויים בשנים הקרובות תולה יאט"א בשחיקת מחירי הכרטיסים. "כרטיסי הטיסה כיום זולים ב-90% לעומת המחירים של שנות ה-50, מה שהנגיש את התנועה האווירית לחלקים גדולים יותר באוכלוסיה העולמית. 57% מהתיירות העולמית נעזרה בשנה החולפת בשירותי התעופה, כלומר רוב התיירים הגיעו ליעדם בטיסות", כך לפי הודעת הארגון.

במונחים עולמיים, המספרים בענף כוללים 1,303 חברות תעופה שמטיסות 31,717 מטוסים ב-45,091 קווים המחברים 3,759 נמלי תעופה.