מכת האופניים החשמליים: חילופי האשמות בין כ"ץ לארדן

מותו של הנער ארי נשר בשבוע שעבר הצית מחדש את הדיון בנוגע לשימוש באופניים חשמליים • "חייבת להיות אכיפה ללא פשרות" כתב כץ • ארדן בתגובה: "הבעיה העיקרית בנושא הנהיגה על אופניים חשמליים אינה היעדר אכיפה. הבעיה העיקרית היא שנפגעים רבים, שנהגו על כלי רכב אלה, נעדרו כל הכשרה וידע שמכשירים אותם לנהוג בכלי רכב ממונע בכבישי ישראל הסואנים"

ישראל כ"ץ וגלעד ארדן / צילום: תמר מצפי
ישראל כ"ץ וגלעד ארדן / צילום: תמר מצפי

חילופי האשמות קשים מתנהלים ביממה האחרונה בין משרד התחבורה למשטרה בנוגע לסוגיית האופניים החשמליים - השימוש בכלי תחבורה זה נעשה ללא רגולציה והסברה מתאימה ומאות בני נוער נפגעים מדי שנה כתוצאה מכך. מותו של הנער ארי נשר בשבוע שעבר הצית מחדש את הדיון בנוגע לשימוש באופניים חשמליים.

לאחר שראש הממשלה ביקש לבחון את סוגיית בטיחות רוכבי האופניים, החלו הגורמים הרלוונטיים לצאת בהצהרות פומביות. אתמול זה היה השר לבטחון הפנים גלעד ארדן שהפנה אצבע מאשימה כלפי שר התחבורה ישראל כץ. "על משרד התחבורה, האחראי על הכשרת 'משתמשי הדרך' ועל החקיקה בתחום זה ובתחום הבטיחות בדרכים, לקבוע בדחיפות את התנאים ואת ההכשרה המקוצרת אך ההכרחית, הנדרשת מרוכבי כלי רכב אלה ולא לאפשר לתופעה מסוכנת זו להמשיך ולהתרחב ללא כל דרישות ידע ו/או רישוי", נכתב בהודעה מטעם השר ארדן.

"הבעיה העיקרית בנושא הנהיגה על אופניים חשמליים אינה היעדר אכיפה. הבעיה העיקרית היא שנפגעים רבים, שנהגו על כלי רכב אלה, נעדרו כל הכשרה וידע שמכשירים אותם לנהוג בכלי רכב ממונע בכבישי ישראל הסואנים", נכתב.

השר ארדן רואה לנכון להנהיג הליך רישוי מקוצר לכלי רכב חשמליים שיכלול בחינת ידע הכרחי בסיסי בחוקי התנועה לרוכבים על כלים אלה. "לצערנו, לא נקבעה חובה כזו לרוכבי כלי רכב אלה, למרות הגידול העצום במספרם, שלרבים מהנוהגים בהם אין רישיון נהיגה ואין שום היכרות עם חוקי התנועה", נכתב.

בהמשך מצוין בהודעה כי בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית באכיפה כנגד נסיעה שלא כדין באופניים חשמליים וחל גידול של כ-70% לפחות באכיפת עבירות אלו רק על ידי משטרת ישראל.

הדברים של ארדן שוגרו בעקבות ההתבטאות של שר התחבורה ישראל כץ, אשר הביע את תנחומיו למשפחת נשר וכתב אתמול בעמוד הפייסבוק שלו: "...הבעיה העיקרית בתחום לא נובעת מהעדר חקיקה, או התייחסות, אלא מהיעדר אכיפה של החוקים הקיימים.

"על המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל, ראשי הערים ופקחי הרשויות המקומיות - הממונים על אכיפת החוק, מוטלת חובת הפיקוח ואכיפה מול המתרחש בשטח עצמו. חייבת להיות אכיפה ללא פשרות, כולל החרמת אופניים וכל צעד אחר שיסייע בהקפדה על שמירת החוקים הקיימים", כתב השר כץ.

נזכיר כי על פי נתוני הרשות לבטיחות בדרכים, מתחילת שנה נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים. 4 מתוכם היו מתחת לגיל 16, 10 הרוגים על אופניים חשמליים היו בתחום העירוני. בשנה שעברה עמד מספר ההרוגים על אופניים חשמליים על 7, כלומר, שלושה חודשים לפני סיום השנה נרשמה עלייה של יותר מ-100%. על פי נתוני עמותת אור ירוק, משנת 2014 עד 2017 נרשמה עלייה של למעלה מפי שלושה במספר הנפגעים בתאונות במעורבות אופניים חשמליים מ-692 ל-2185.