נתניהו: הסוכנות לאנרגיה אטומית חייבת לבדוק המחסן שנחשף

ראש הממשלה: ״הפעילות של הסוכנות טובה במגבלות הקיימות, אך יש גורמים שונים שלוחצים על עליה"

נתניהו באו"ם / רויטרס
נתניהו באו"ם / רויטרס

ראש הממשלה נתניהו שוחח אתמול (שישי) עם העיתונאים המלווים את ביקורו בעצרת האו״ם בניו יורק, סקר את הפגישות המדיניות שקיים בעיר ושפך אור נוסף על הגילויים בנוגע לפעילות איראן שהציג במהלך נאומו בעצרת ביום חמישי בלילה.

הדבר החשוב, מבחינת נתניהו, האמור להתרחש כעת, אחרי שחשף את העובדה שהאיראנים הוציאו 15 ק״ג של חומר רדיואקטיבי ממחסן באזור טהרן, ופיזרו את החומר למקומות שונים - הוא שיו״ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יוקיה אמאנו יפעיל פיקוח ובירור.

״הפעילות של סבא״א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - ט' ש') היא טובה, במגבלות הקיימות. אך יש גורמים שונים שלוחצים על סבא״א. כל אדם בר דעת מבין שמתבקש פה שהם יבדקו את האתר״. לשאלת העיתונאים, האם הפניית האצבע המאשימה האישית כלפיו לא הייתה שיימינג בוטה ומהלך לא דיפלומטי, השיב נתניהו ״אין כאן כוונה להעליב מישהו, אלא לקרוא לפעולה המתבקשת מתוקף המהות של הארגון״.

כמה שעות אחרי הנאום של נתניהו, פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס ציטוטים משני גורמים רשמיים ומודיעין אמריקאיים, שטענו שהמידע שהוצג אינו חדש וכי המחסן שנחשף השבוע בנאום, כלל רק מסמכים. אך גורם ישראלי מדיני בכיר נתן לכך מענה. לדבריו, בעקבות החשיפה של ראש הממשלה בנאום נוצר לחץ באיראן כיצד לטפל במחסן ולטשטש את הנעשה שם. בנוסף, הודגש על ידי הגורם הבכיר שהנאום לא פגע והזיק למודיעין הישראלי, בבחינת חשיפת מה יש ומה אין בידי ישראל, וכי לא מדובר בשימוש לקוי בנכסים מודיעיניים, אלא ברתימת המידע שהושג כדי להניע בדיקה של סבא״א.

בתשובה לגורמים האמריקאיים הרשמיים והמודיעיניים שצוטטו ברויטרס אמר לנו גורם מדיני ישראלי :״גורם המודיעין האמריקאי בדק את המקום? אנחנו יודעים שאיראן מאוד חשוב להם להסתיר ולסלק את הדברים משם. והדבר המתבקש או הפשוט הוא לבדוק את האתר״.

ישראל גילתה את המידע על המחסן החדש לפני כמה חודשים. הבית הלבן עודכן לפני הנאום של ראש הממשלה בנוגע לחשיפת המחסן. זו החשיפה המודיעינית הנרחבת השנייה שמבצע נתניהו בחצי השנה האחרונה. הראשונה הייתה חשיפת הארכיון האיראני במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס נתניהו כמה ימים לפני הודעת טראמפ על ביטול חלקה של ארה"ב בהסכם הגרעין עם איראן - ה-JCPOA.

לדברי גורמים מדיניים, בפני ראש הממשלה הונח מידע שהשיג המוסד גם על נקודה שלישית עם מידע חשוב בנוגע להתנהלות איראן, ולאחר התייעצות, הוחלט שלא לחשוף את הנקודה השלישית.

גישושים עם אריתריאה באמצעות רואנדה

עוד במהלך הפגישות של נתניהו בניו יורק, בפגישה עם נשיא רואנדה פול קגאמה דובר פעם נוסף על פתיחת שגרירויות הדדיות (הדבר כבר עלה לפני שנה, אך לא התרחש בינתיים) ופתיחת קו תעופה לעיר קיגאלי. נתניהו ציין כי עם קגאמה הוא ״דיבר על ההתייצבות בתוך אריתריאה והאם זה מייצר הזדמנות להשיב לשם את מהגרי העבודה״. לדבריו, קגאמה בקי מאוד בנעשה בתוך אריתריאה ועשוי לעזור לישראל בעניין.

״אני לא לא יודע אם המהלך יבשיל, אבל אנחנו בודקים את זה״ הוא אמר (בנוגע להשבת מהגרי העבודה לשם).

אזרחות אוסטרית לצאצאי נרצחי אוסטריה

בפגישה עם קנצלר אוסטריה סבסטיאן קרץ דובר על מהלך שמוביל קרץ להעניק זכות לאזרחות לצאציהם של 66 אלף היהודים שנרצחו באוסטריה. באשר למערכת היחסים בין ישראל למפלגת החירות האוסטרית ציין נתניהו שלא חל שינוי בנושא.

באשר לפגישתו עם נשיא מצרים א-סיסי, נתניהו סיפר שהוא שוחח עמו על המשבר שנוצר בין ישראל לרוסיה בעקבות הפלת מטוס האילושיין-20 בידי הסורים. הנושא המרכזי בשיחה עם סיסי היה המצב בעזה, שם שימש בחודשים האחרונים סיסי כמתווך בין ישראל לחמאס. נתניהו אמר לא-סיסי שיש להפעיל לחץ על אבו מאזן, שהוא זה שחונק את האנשים בעזה. בשעה ששוחח עימנו ראש הממשלה, קרסו ההסדרות בגבול ונערכו מהומות בהשתתפות עשרות אלפים באזור הגדר. ״אתם רואים מה הלך שם היום בגבול״, אמר לנו נתניהו.

יצוין שנושא עזה והפלסטינים בגדה המערבית לרבות נושא פתרון שתי המדינות המשיך לעלות במשך כל ימי שהותו של נתניהו בניו יורק. נתניהו מעדיף בכל מצב לשוחח על איראן ורואה בה איום חמור בהרבה על ישראל מאשר הנושא הפלסטיני. הוא ציין בפני הכתבים, שלכשתפורסם התוכנית של ממשל טראמפ לפתרון באיזור הוא יגיב, אך בנוגע ליישובים ישראלים ביהודה ושומרון ״לא נעקור אף יישוב, וגם לא נעקור ערבים. לא עוקרים ערבים או יהודים ובוודאי שהשליטה הביטחונית תישאר בידינו. את הפרשנות למושג 'מדינה' אני עושה אולי באופן שונה מאחרים״.

בסיום שבוע הדיונים באו״ם פנו הפלסטינים לבית הדין הבינלאומי לצדק ה-ICJ בהאג ונתניהו אמר על כך: ״כל הפניות שלהם צבועות ולא-רלוונטיות. ארה״ב סגרה להם את השגרירות בוושינגטון בהתאם לחוק האמריקאי. איזה סמכות יש ל-ICJ?״. הוא הדהד בכך את דבריו של טראמפ במהלך נאומו באו״ם בנוגע להעדר סמכויות הגוף הבינלאומי השיפוטי.

"לא דיברנו על הגז, לא פגשתי את תשובה"

לשאלת כתבים האם נתניהו שוחח עם א-סיסי על עסקת הגז עם תשובה ציין נתניהו ״לא דיברנו על הגז. לא נפגשתי עם תשובה במנהטן. עסקת הגז טובה מאוד לאזור, תהיה רכישה של למעלה מ-10% מן הגז של ישראל. בירדן כבר החזון הזה מתגשם וזה בוודאי עוזר ליחסים בין המדינות״.

יצחק תשובה צולם על-ידינו בלובי המלון שבו שהה נתניהו בניו יורק, אך לטענת דובריו הוא הגיע למקום לפגישה עם נשיא קפריסין ולא נועד עם נתניהו.

רמטכ״ל, Metoo ואופניים חשמליים

עוד נשאל נתניהו על-ידי העיתונאים על החלטתו בנוגע לזהות הרמטכ״ל הבא וציין שאין משבר בינו לבין שר הבטחון ליברמן בנוגע לכך. ״אין לי כוונה להיכנס לנושא בחירת הרמטכ״ל הבא״ הוא אמר.

ברקע השבוע הפוליטי בארה״ב והתהליכים שהתקיימו בוושינגטון, בשימוע לשופט ברט קוואנו, נשאל ראש הממשלה האם הספיק לעקוב אחר המתרחש ולעמדתו בנוגע לתנועת Metoo ואמר לנו: ״עקבתי חלקית אחרי הנעשה. באשר לתנועת Metoo אני מאמין שהגיע זמנה של התנועה הזו מזמן״.

וגם נושא הקטל בדרכים, ההרג של צעירים בתאונות דרכים מחרידות עלה. לשאלת "גלובס" לגבי הצורך הדחוף בגישה לאומית בנושא אופניים וקורקינטים חשמליים, מנכ״ל משרד ראש הממשלה יואב הורביץ השיב שהוא מקדם את הטיפול בנושא האופנים החשמליים והכלים החשמליים וכי בלשכת ראש הממשלה יודעים שיש לגבש מדיניות ברורה ולהכתיב כללים שונים מן השימוש הפרוע שנוצר כיום. כיום הנושא מצוי בתחום הסמכות של משרד התחבורה ומשרד לביטחון פנים (אכיפה).