טיסנקרופ מתפצלת: לאחר לחץ משקיעים, תפורק לשתי חברות

הקונצרן הגרמני יתפרק לשתי חברות: באחת ירוכזו העסקי המרכזיים והרווחיים של החברה כמו מעליות, מפעלים, חלקים למכוניות וטכנולוגיה, בעוד החברה השנייה תרכז את העסקים הבעייתיים - פלדה, צוללות, כלי שיט וחומרי גלם

ברלין. לאחר חודשים של משבר ולחץ מצד משקיעים, הודיעה אתמול (ה') הנהלת הקונצרן "טיסנקרופ " כי היא מתכוונת לפצל את התאגיד לשתי חברות נפרדות. לפי ההודעה, בחברה אחת (Thyssenkrupp Industrials AG) ירוכזו העסקים הרווחיים והמרכזיים של החברה - מעליות, מפעלים, חלקים למכוניות וטכנולוגיה - בעוד בחברה השנייה (Thyssenkrupp Materials AG), ירוכזו העסקים "הבעייתיים" - עסקי הפלדה, הצוללות וכלי השיט וחומרי הגלם. ההכרזה הביאה לזינוק במניית החברה, שעלתה ב-17% במסחר אתמול.

החברה בונה כיום בשותפות עם חברה גרמנית נוספת (German Naval Yards) את שלוש ספינות הקרב שאמורות להגן על שדות הגז במים הטריטוריאליים הישראלית ואת הצוללות השישית, שאמורה להימסר לחיל הים הישראלי בתחילת השנה הבאה. החברה היא גם חלק ממזכר ההבנות שחתמו ישראל וגרמניה בשנה שעברה למכירת שלוש צוללות נוספות. לא ברור כיצד ישפיע הפיצול על עסקת כלי השיט והצוללות.

על הצעד הודיע אתמול מנכ"ל החברה, גידו קרקהוף, שמונה לתפקיד ביולי האחרון, לאחר שהמנכ"ל הקודם, היינריך הייזינגר, התפטר, לצד שורת בכירים אחרים, במחאה על דרישות מצד משקיעים אקטיוויסטיים לפרק את החברה. את הלחצים הובילו הקרן השוודית Cevian Capital, שמחזיקה כ-18% מהבעלות על הקונצרן, וקרן ההשקעות האגרסיבית Elliott, , שהשלימה לפני כמה חודשים רכישה של בין 2% ל-3% מהחברה. המשקיעים סבורים כי יש לפרק את החברה כדי למקסם את הערך הנובע מעסקיה.

בעוד מחזור המכירות של טיסנקרופ בשנה שעברה הסתכם ב-43 מיליארד אירו בשנה, הכוללים את עסקי המעליות, הפלדה, הקמת מפעלים, ייצור חומרי גלם, בניית אוניות וצוללות ותחומים נוספים, הרווח שלה בשנה זו עמד על 1.7 מיליארד אירו בלבד. איגוד העובדים החזק של החברה הודיע כי הוא תומך במהלך, וכי הוא ימנע פירוק של החברה לחברות שונות ומכירת חטיבות שעשויה לגרור פיטורים המוניים. תהליך הפיצול אמור לקחת כשנה וחצי.