"למנוע תסריט בו חולון תהפוך לחצר האחורית של ת"א"

בעיריית חולון התנגדו בעבר להקמת מתחם תחבורתי גדול בכניסה לעיר • אלא שמהתנגדות שהוגשה לאחרונה לתכנית המתאר של חולון עולה החשש שבמחלף חולון תוקם תחנה מרכזית ענקית • עיריית חולון: "מתנגדים להקמת תחנה מרכזית במקום"

מוטי ששון, ראש עיריית חולון / צילום: איל יצהר
מוטי ששון, ראש עיריית חולון / צילום: איל יצהר

האם תוכנית המתאר לעיר חולון שהופקדה לאחרונה להתנגדויות הציבור, סוללת את הדרך להקמת תחנת אוטובוסים מרכזית במחלף חולון (לשעבר צומת חולון)? התנגדות שהוגשה לאחרונה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, כנגד תוכנית המתאר לעיר, מעלה חשש כי בניגוד לתכניות אחרות, ואף לעמדה רשמית שהשמיעה בעבר עיריית חולון, יתכן ובעוד כמה שנים נראה כיצד התחנה המרכזית של תל אביב נודדת לכניסה הצפונית של חולון.

מדובר בחטיבת קרקע בת 700 דונם בשם "מתחם חולון", הממוקמת בגבול הערים תל אביב וחולון חלקה שייך מוניציפלית לעיר תל אביב וחלקה שייך מוניציפלית לחולון. השטח משתרע מגבול חולון בדרום ועד דרך בן צבי בצפון, ממקווה ישראל במזרח ועד רחוב תל גיבורים במערב (נתיבי איילון דרום חוצים אותו). 80% מהקרקע שייכת למדינה, והשאר בבעלות עיריית תל אביב וגורמים פרטיים.

צומת חולון / צילום: תמר מצפי
 צומת חולון / צילום: תמר מצפי

כמה תכניות קדומות יותר מתייחסות לשטח הזה ובהן תכנית המתאר המחוזית ותכנית המתאר של תל אביב שאושרה ב 2016. במסגרת תכנית המתאר של השכנה הגדולה מהצפון הוגדר המתחם "לתכנון עתידי" ונאמר שהתכנון המפורט לשטח כולו יעשה בתיאום בין שתי הרשויות- תל אביב וחולון. יש לציין כי כחלק מהליכי התכנון באזור, יש כוונה להעתיק את התחנה המרכזית של תל אביב ולהעבירה אל שטחה של חולון. עם זאת נציין כי בעיריית חולון הבהירו בעבר כי הם מתנגדים להעתקת מרכז תחבורתי גדול בסגנון התחנה המרכזית למתחם זה.

בימים אלה עומדת על הפרק תכנית תכנונית נוספת, שלישית, שמתייחסת למתחם. מדובר בתכנית המתאר של העיר חולון שנמצאת כעת בשלב התייחסויות הציבור. בהתנגדות לתכנית שהגיעה לידינו ושהוגשה על ידי קרן גונן המועמדת לראשות עיריית חולון, ושמאית המקרקעין גלית צור, תושבת העיר, נטען שהתוכנית עומדת בסתירה לתוכנית המתאר המחוזית. בהתנגדות שהגישו השתיים נטען כי בתכנית הנוכחית חלק מהמתחם מסומן כ'מתח"ם' (מרכז תחבורתי משולב). בין השימושים המורים במסגרת יעוד מתח"ם: תחנת רכבת קלה, תחנת אוטובוסים מרכזית, או מסופי נוסעים לתחבורה ציבורית. עוד נטען בהתנגדות, כי על פי תוכנית המתאר המחוזית שאושרה בשנת 2010, מיועד השטח למגורים ושימושים תומכים במגורים, בעוד יעוד המאפשר שימוש של תחנת אוטובוסים מרכזית סותר לחלוטין שימושים תומכים למגורים.

"תוכנית המתאר המחוזית מסווגת את השטח ביעוד 'אזור עירוני בדגש מגורים' המיועד ברובו למגורים ולשירותים הנלווים למגורים. השימוש "תחנת אוטובוסים מרכזית", אינו עומד בקנה אחד עם הוראות תוכנית המתאר המחוזית ומנוגד לעמדתו המוצהרת של ראש עיריית חולון" נכתב בהתנגדות. בנוסף צוין כי מאחר ותוכנית מתאר מחוזית גוברת על תוכניות אחרות, את יעוד הקרקע ניתן לשנות רק באישור המועצה הארצית, דבר שלא נעשה. לטענת המתנגדות, תוכנית המתאר שהחליטה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חולון להפקיד, משנה את מטרת התוכנית שנקבעה במחוז, כי הקרקע תהיה מיועדת למגורים ולשימושים נלווים למגורים.

"ראש העירייה מוטי ששון מתעתע בתושביו" צוין בהתנגדות. "מחד גיסא הוא מצהיר על התנגדותו להעברת התחנה הממרכזית הקיימת לאזור צומת חולון, ומצד שני הוא פועל כיו"ר הוועדה המקומית לתנכון ובנייה לקידום תוכנית המתאר המופקדת, הקובעת בהוראותיה שימו שלתחנת אוטובוסים מרכזית בשער העיר חולון, בסמיכות לשכונות מגורים. על כן דורשות המתנגדת מהוועדה המחוזית לבטל את הוראות התוכנית המופקדת המגדירות את השימושים המותרים במתחם. וכי ייקבע במפורש בהוראות התוכנית, כי לא תותר העתקת התחנה המרכזית החדשה מתל אביב לשטח מתחם התכנון המדובר, או לאזור שער חולון.

גונן אמרה לנו השבוע כי "אם ראש העירייה אכן מתנגד להעתקת התחנה המרכזית מתל אביב לחולון, אז שידאג שבתוכנית המתאר תהיה הערה שהשימוש של תחנת אוטובוסים מרכזית אינה מותרת. כל עד זה לא קורה התפקיד שלנו הוא למנוע תסריט כזה, שבו חולון תהפוך לחצר האחורית של תל אביב. אין חוכמות. מרכז תחבורתי כמו התחנה המרכזית, הופך למוקד משיכה שלילי לגורמים בעיתיים, וכמתנדבת בבית חולים וולפסון ראיתי יום יום את ההשלכות של מגורים לצד מטרדים הנובעים מהתחנה המרכזית. לפליטים שגרים בתחנה המרכזית אין לאן ללכת, אז הם יבואו באופן טבעי לכאן. הדבר הזה יביא לירידה במחירי הדירות של תושבי שכונת תל גיבורים, וגם לגידול בתקציב התמיכה העירונית ברווחה, ואת זה צריך למנוע".

מעיריית חולון נמסר: "התנגדותה של עיריית חולון להעברת התחנה המרכזית מתל אביב בעינה עומדת. חשוב לציין כי תוכנית המתאר אינה מדברת על מתחם שישמש כתחנה מרכזית לאוטובוסים, אלא על מרכז עסקים ותחבורה. בין היתר ישמש המתחם כמקום מפגש למערכת תחבורה שתכלול אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת כבדה ותשמש את תושבי העיר חולון ברצותם להתנייד ממקום למקום באמצעות התחבורה הציבורית. זכותו של כל אדם להגיש התנגדות שתידון באופן מקצועי בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה".

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב נמסר בתגובה:"תוכנית המתאר לחולון נמצאת בשלבי שמיעת ההתנגדויות. כמו כל התנגדות, גם התנגדות זו תובא ותשמע בכובד ראש בפני הוועדה".