שירות המשלוחים של אמזון משבש את עולם הקמעונאות

ענקית המסחר המקוון של ג'ף בזוס הפכה את תוכנית הפריים שלה ל"תקן הזהב" של כל קמעונאיות האינטרנט האחרות, הציתה מרוץ חימוש בין הקמעונאיות הגדולות ובעיקר גרמה למוכרים הקטנים לעשות הכול כדי לשרוד

אמזון/ צילום: Shutterstock  א.ס.א.פ קרייטיב
אמזון/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

לצד הזכות לחיים, לחירות ולשאיפה לאושר, לאמריקאים יש זכות נוספת שהיא בלתי ניתנת לערעור: קבלת משלוח בתוך יומיים בלבד. אמזון, ענקית המסחר המקוון של ג'ף בזוס, הפכה את תוכנית הפריים שלה, שעולה למנוי 119 דולר בשנה וכוללת מעל ל-100 מיליון מנויים ברחבי העולם, ל"תקן הזהב" של כל קמעונאיות האינטרנט האחרות, הציתה מרוץ חימוש בין הקמעונאיות הגדולות ובעיקר גרמה למוכרים הקטנים לעשות הכול כדי לשרוד. 

כך, בעקבות אמזון החלו בשנה האחרונה רשתות כמו וולמארט וטארגט, לצד עסקים קטנים רבים בגוגל אקספרס, להציע ללקוחות שני ימי משלוח "בחינם", כאשר לכל מוכר דרישות משלו כמו גודל המשלוח או חברות במועדון לקוחות.

הקונים כבר לא מוכנים לחכות  

חנויות משפחתיות ואפילו רשתות חנויות בגודל בינוני כבר לא יכולות להניח שהקונים ימתינו כמה וכמה ימים לקבלת הזמנותיהם באמצעות הדואר האמריקאי. לכן הן פונות לסטארט-אפים דוגמת ShipBob ,Flexe ו-Deliverr, שמסוגלים להתמודד עם משלוח קבוע של שני ימי אספקה. 

האתגר של Deliverr, למשל, הוא לנסות להתמודד עם התשתית המאסיבית של אמזון מבלי לבנות בעצמה תשתית כזו, אומר אחד המייסדים, מייקל קרקריס. החברה חוכרת שטחי מחסנים ברחבי ארה"ב ומשתמשת באלגוריתמים כדי להציע לסוחרים היכן לאחסן את מוצריהם כדי להיות במרחק של שני ימי אספקה.

גם חברות המשלוחים הוותיקות והמבוססות דוגמת UPS ופדקס רואות הזדמנות להתמודד מול אמזון. UPS השיקה לאחרונה את תוכנית Ware2Go, שמחברת בין חברות שזקוקות לשירותי אספקה לחברות בעלות מחסנים; ואילו פדקס יצרה את תוכנית FedEx Fulfillment, שמאפשרת לעסקים לשגר את המוצרים שלהם ממוקדי ההפצה של החברה תמורת תשלום עבור האחסון. עד כה שני השירותים הללו לא אומצו על-ידי ציבור לקוחות רחב.

מחסנים במקום חנויות  

זה לא סוד שאמזון והמתחרות שלה מואשמות במקרים רבים במותה של הקמעונאות הפיזית, אבל האירוניה היא שקמעונאיות אונליין משיגות משלוחים מהירים על-ידי השקעה בנדל"ן פיזי -  מחסנים במקום חנויות. כדי להתמודד עם עלויות, הסוחר צריך בדרך-כלל לשגר סחורות בתחבורה קרקעית, ולא בתחבורה אווירית שנחשבת למהירה יותר אך גם יקרה יותר. 

כיום מפעילה אמזון מעל ל-75 מרכזי הפצה, חלקם בשטח ענק של למעלה מ-100 דונם, בנוסף ל-25 מוקדי מיון (שמרכזים משלוחים לפי יעד) ברחבי ארה"ב.  

לקמעונאיות האונליין האחרות לקח זמן רב להדביק את המשלוחים המהירים של אמזון, מפני שזו השקיעה סכומים מאסיביים במחסני הפצה מפוזרים מבחינה גיאוגרפית שנתפסו בעבר על-ידי אנליסטים כנטל על חברת מסחר. חברת המסחר האחרונה שהציעה שני ימי משלוח היא Overstock.com, שמשתמשת ב-3 מחסני הפצה שבבעלותה בפנסילבניה, ביוטה ובקנזס, וברשת של אלפי מוכרים שמשגרים את ההזמנות ישירות ללקוחות.

גם וולמארט החלה לפתוח מרכזי הפצה משלה - בדרך-כלל בנפרד ממרכזי הפצת הסחורה שמשרתים את החנויות שלה. היום היא מחזיקה -6 "קמפוסים", זאת בנוסף למוקדים קטנים יותר ובמקביל למשלוחים מהחנויות עצמן. התוצאה היא שוולמארט יכולה להגיע כעת ל-98% ממשקי-הבית בארה"ב בתוך פחות מיומיים. לעומת זאת, טארגט, הרשת המוזלת היריבה, אימצה אסטרטגיה שונה לגמרי. מעל ל-90% מההזמנות שהיא מספקת בתוך יומיים נשלחים ישירות מ-1,400 מתוך 1,800 החנויות שלה בארה"ב, כך לפי דובר של החברה. 

אבל הקמעונאים הגדולים ביותר באינטרנט אינם היחידים שבונים מרכזי הפצה. גם סטארט-אפים בתחום ההפצה וחברות גדולות מסקטורים אחרים מקוות להתרחב באמצעות גיוס סוחרים קטנים שרוצים חלופה תחרותית למוקדי ההפצה ופעילות המשלוחים של אמזון. 

המפתח להגדלת המכירות 

תשתית המשלוחים של אמזון אינה משמשת רק אותה, אלא היא זמינה גם לשותפות הקמעונאיות שלה באמצעות אמזון מרקט פלייס. מתוך 10,000 הסוחרים המובילים באמזון - שמייצגים יחד מחצית ממכירות מרקט פלייס - לכ-90% יש לפחות מוצר אחד שמוגדר כ-(Fulfillment by Amazon (FBA. כלומר, מבוצע על-ידי אמזון שלוקחת על עצמה את האחסון, האספקה והמשלוח של המוצר. כמעט 70% מאותם סוחרים שותפים משתמשים בתשתית של אמזון כדי לאחסן ולשלוח לפחות מחצית ממוצריהם ומשלמים תעריף משלוח קבוע שמתבסס על גודל ומשקל. 

זו אחת ההמצאות הראשונות של אמזון, והיא מאפשרת לאותם מוכרים בהיקפים קטנים יחסית לחזות מראש את העלויות שלהם ולדעת איך לתמחר את המוצר לצרכן בצורה הרווחיות ביותר. השימוש בתשתית המשלוחים של אמזון אינו רק עניין של עלויות ונוחות. זהו גם מפתח להגדלת המכירות, משום ש-FBA מעניקה למוצרים שקיבלו מעמד של "פריים" מיקום גבוה יותר בדירוג תוצאות החיפוש באתר.

המתחרה הנומינלית של אמזון בקמעונאות אונליין, וולמארט, מציעה גם היא מרקט פלייס לצדדים שלישיים למכירת מוצריהם. ההבדל הגדול הוא שהיא אינה מסייעת להם במילוי הזמנות ובהפצה - ובנוסף אף אוסרת עליהם להשתמש בשירותי התשתית של אמזון (לא נדיר שמוצרים שנקנו למשל באיביי או בגוגל אקספרס, נשלחים למזמין בקרטונים של אמזון). 

בסופו של דבר, העתיד, במילים אחרות, שייך לשחקנים שיהיו גדולים או חדשניים מספיק כדי להפחית את עלויות המשלוחים, גם כשהם מסופקים לכל נקודה ואדם בארה"ב בתוך יומיים או פחות. זה המפתח להצלחה בתחרות מול ענקית כמו אמזון.