חול המועד השחור של טבע ואופקו: המניות צנחו ב-3 ימי מסחר

בטבע, שאיבדה 10%, הסיבות הן אולי אישורים מתקרבים של מוצרים מתחרים בתחום המיגרנה והטרשת הנפוצה • באופקו, שנפלה ב-17%, המשקיעים ממתינים כנראה להתפתחות במישור המשפטי

שתי חברות הפארמה הבולטות בבוסה בתל אביב, טבע ואופקו, הובילו את הירידות במדד ת"א 35 היום ובשלושת ימי המסחר של חול המועד. מניית טבע  ירדה היום (ה') בכ-4.5%, כשהיא משלימה ירידה של כ-10% בשלושה ימים, ושווי החברה עומד כעת על כ-85 מיליארד שקל. מניית אופקו  איבדה היום כ-6.5% והשלימה צניחה של כ-17% בשלושה ימי מסחר. שווי החברה עומד על 7.9 מיליארד שקל. פריגו , שחקנית הפארמה השלישית במדד, לא הייתה חלק מן המגמה ושמרה פחות או יותר על יציבות בימים האחרונים.

הירידה בטבע מיוחסת לשני גורמים אפשריים: הסיבה המובילה היא כנראה המלצת פאנל של רשות התרופות האירופית לאשר את התרופה למניעת מיגרנה של חברת אלי לילי. התרופה של אלי לילי פועלת במנגנון דומה לזה שבו פעולת התרופה של טבע למיגרנה, שאושרה רק לאחרונה לשיווק ונחשבת לאחת משתי התקוות הגדולות לעתיד הפעילות האינובטיבית של החברה, לצד התרופה לטיפול בהפרעות תנועה.

אלא ששוק מניעת המיגרנה הופך כעת בהדרגה לצפוף מאוד, והמירוץ לצמרתו צמוד. המוצר הראשון בקטגוריה, של נוברטיס ואמג'ן, אושר במאי האחרון ונקבע לו מחיר חדירה נמוך. המוצר של טבע אושר לשיווק בארה"ב לפני כשבועיים, ועדיין לא עבר די זמן כדי לראות את ההבדלים בקצב האימוץ של שני המוצרים על ידי השוק. המוצר של לילי עשוי להגיע לדיון על אישורו ב-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) כבר בחודש-חודשיים הקרובים, וההמלצה החיובית של הוועדה האירופית מעלה את הסיכוי לאישורו גם בארה"ב. מוצר רביעי, של חברה קטנה יותר בשם Alder, עבר את שלב III של הניסויים הקליניים אך עדיין אין תאריך יעד לתשובת ה-FDA עבורו.

על רקע אישור המוצר שלה לפני כשבועיים עלתה מניית טבע 12% תוך כמה ימים, אך כעת היא ירדה למחיר זהה למחירה טרם האישור. כך מתרחש לעיתים קרובות בחברות פארמה המקבלות אישור FDA שהיה יחסית צפוי מראש: ההתלהבות הראשונית עוברת, מי שהמתין רק לאירוע יוצא מהמניה, ומי שמביט לטווח הרחוק מתחיל לקחת בחשבון לא רק את האישור המשמח, אלא משקלל בתוכו את אתגרי השוק, אשר במקרה הזה אינם מעטים.

מתחרה לקופקסון?

סיבה תורמת נוספת לירידות בטבע היא אולי דיווח של מתחרה חדשה בתחום הטרשת הנפוצה, TG Therapeutics, על תוצאות טובות בניסוי שלב II שערכה במוצר שלה. התוצאות נראות מבטיחות מאוד, אם כי הניסוי נערך ב-22 מטופלים בלבד ויש עוד זמן עד שהחברה תגיע לשוק, אם בכלל. ייתכן גם שעד אז התלות של טבע בתחום הטרשת הנפוצה (עם תרופת הדגל המקורית שלה, קופקסון) תפחת משמעותית, אולם עדיין מדובר במתחרה פוטנציאלית מעניינת בשוק.

באשר לאופקו, החברה עדיין מתנהלת תחת העננה של חקירת ה-SEC, רשות ני"ע האמריקאית, בחשד להרצת מניות, נגד מנכ"ל החברה ד"ר פיליפ פרוסט ונגד החברה עצמה. הפרשה התפוצצה ב-7 בספטמבר, ומאז איבדה החברה כ-35% מערכה. היא התאוששה קלות ב-14.9 כאשר פרוסט דחה בפומבי את ההאשמות נגדו ויצא נגד ה-SEC על שלא ביקשה את תגובתו בטרם חשיפת החקירה לתקשורת. עם זאת התיקון החזיק רק זמן קצר. כעת המשקיעים ממתינים להתפתחות במישור המשפטי.