גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תיירים לא רוצים שהחופשה שלהם תייצר עולם מזוהם"

תיירות בת-קיימא צוברת תאוצה בשנים האחרונות, וגם החברות מבינות שכדאי לאמץ את הגישה ● חברות התעופה פולטות גזים רעילים? הן ישתלו עצים; רשתות המלונות מזהמות? הן יקימו כוורות דבורים על הגג ● עברי ורבין, מנכ"ל גוד ויז'ן, חטיבת האחריות התאגידית מקבוצת פירמת פאהן-קנה: "מי שמזהם פחות גם חוסך מהסביבה גזים רעילים וגם חוסך דלק. זה Win-Win" ● האם זו רק סיסמה או שאנחנו בדרך לעולם טוב יותר?

עברי ורבין / צילום: שלומי יוסף
עברי ורבין / צילום: שלומי יוסף

בשנים האחרונות, בעקבות רפורמת השמיים הפתוחים, טיסות הלואו קוסט שהפכו לנורמה והמחירים שנשחקו בכל העולם, חל גידול משמעותי במספר הטסים. רק לאחרונה הכריז ארגון התעופה העולמי יאט"א (IATA) כי למעלה מ-4.1 מיליארד איש טסו בשמי הגלובוס בשנה האחרונה, כך שאין זה מפתיע שציי המטוסים של החברות ממשיכים להתרחב לאור הגידול הצפוי בטיסות גם בשנים הבאות.

אבל לבשורות הטובות יש גם צד פחות חיובי: אנחנו טסים ומטיילים יותר, אבל גם מזהמים יותר. לא בכדי יש מי שמאשים את תעשיית התעופה ככזו שתורמת להתחממות הגלובלית כשהיא צורכת כ-5 מיליון חביות נפט מדי יום ומוסיפה כ-2.5% מכלל זיהום דו-תחמוצת הפחמן והפיח בעולם. זאת, בנוסף לבתי המלון שמזהמים את הסביבה עם כמויות עצומות של אשפה ובזבוז מים. 

בשנים האחרונות, לצד המחיר שהפך להיות הפקטור המרכזי בענף התעופה והתיירות, יש תיירים - בפרט מהדור הצעיר ובמיוחד ממדינות מערב אירופיות - שאכפת להם מהעולם שבו אנו חיים. כשהם מזמינים טיסה או מלון, כך אומר עברי ורבין, מנכ"ל חברת גוד ויז'ן, חטיבת האחריות התאגידית מקבוצת פירמת פאהן-קנה, הם יביאו בחשבון את מידת הידידותיות של החברה או הרשת לסביבה, או מנגד את מידת הזיהום שהיא מסבה לעולם.

אבל מה קדם למה? האם המודעות הגוברת והעדפת התיירים לגופי תיירות שמשתמשים באנרגיה ירוקה, מפרידים פסולת וחורתים על דגלם מיחזור; ההכרזה של האו"ם על שנת 2017 כשנת התיירות בת-הקיימא כחלק מאחריות הענף לסביבה; או שמא הרצון לצמצם הוצאות בשוק תחרותי שמחייב התייעלות מתמדת?

באוויר וביבשה

"השוק נהיה יותר מתוחכם"

תיירות בת-קיימא (Sustainable Tourism) צוברת תאוצה בשנים האחרונות והיא כבר הרבה יותר מסיסמה. החברות הגדולות בענף מבינות שלצד ההנאה שהן מסבות לציבור הן גם מזהמות ומותירות חותם שלילי על הסביבה, ולכן הן מחפשות את הדרך לפצות על כך. חברות התעופה פולטות גזים רעילים? הן ישתלו עצים. רשתות המלונות מזהמות? הן יתמכו בקהילה מקומית. "אנחנו טסים יותר, אוכלים יותר ומזהמים יותר. ככל שעוגת התיירות העולמית המייצגת מגיעה ל-10% מהתמ"ג והתעסוקה העולמית הולכת וגדלה - כך גם ההשפעה שלה על הסביבה הולכת וגדלה ואי-אפשר להתעלם מזה", אומר ורבין בראיון מיוחד ל"גלובס". 

אתה חושב שזה באמת מעניין את התייר שהמלון שבו הוא בוחר דוגל במדיניות של הפרדת אשפה או שהוא מספק סבונים של סחר הוגן?

"בשווקים המערביים המפותחים יש יותר מודעות לנושאים סביבתיים ולקיימות. השוק נהיה יותר מתוחכם. יש מודעות חיצונית של צרכנים ומודעות פנימית של הארגונים שרוצים לזהם פחות".

הם רוצים לזהם פחות או נדרשים לכך על-ידי ממשלות?

"הרגולציה מתאימה את עצמה ומשתנה לאט יותר מאשר יוזמות עצמאיות חברתיות. למשל, בתחום של העברת שאריות מזון לנזקקים. מבחינת הרגולציה הבריאותית יש בעיה עם מי שלוקח אחריות על מזון מבושל שמשונע ממקום למקום. ניסו להוביל חקיקות שיסדירו את התחום והפתרון כרגע הוא שעמותות לוקחות אחריות. גם בנושא מיחזור - המלונות מפרידים אשפה, אבל בישראל רק 3% ממנה ממוחזרת.

"יש גם את הדרישה הרגולטורית כמובן, אבל ברור לארגונים שהגודל של ההשפעה נובע מאחריות. ברגע שאתה מבין שאתה גדול וחזק ושיש לך הרבה מאוד השפעה, כך גם יש לך יותר אחריות כי מצפים ממך. הרגולציה תוחמת את הגבולות. באיחוד האירופי, לדוגמה, חברות התעופה מחויבות למדוד פליטות פחמן ואסור להן לחצות את התקרה המותרת. יש טבלה מוגדרת וברורה לגזים שנפלטים ממטוסים ומנמלי תעופה, ומי שמזהם - נקנס.

"אבל לא מדובר רק בפחד מקנסות. מי שמזהם פחות גם חוסך מהסביבה גזים רעילים וגם חוסך מבחינתו בתצרוכת הדלק. זה Win-Win. הדלק הסילוני הוא משאב שמתייקר, כך שגם חיסכון של אחוז אחד בתצרוכת הוא משמעותי ושווה מיליוני דולרים. למעשה, כל ייצור המטוסים כיום נעשה מתוך מחשבה לצריכת דלק נמוכה. בואינג, למשל, כדי לחסוך בדלק הוסיפה לחלק מהדגמים של המטוסים שלה מעין כנפיים קטנות שמקטינות את החיכוך האווירי ששורף דלק. גם גובה הטיסה הוא פקטור וחברות משנות את מסלולי הטיסה בהתאם.

"לגבי מלונות, עיקר החיסכון הוא באנרגיה, כלומר בחשמל, והעיקרון הוא דומה - כל אחוז של חיסכון באנרגיה שווה ערך להרבה מאוד כסף. במקביל, הנושא של הצערת ציי המטוסים מקבל חשיבות בקרב חברות התעופה והשיקול הוא לא רק לטובת הנוחות של הנוסע. הרצון של חברות שיתפסו אותן כידידותיות לסביבה הוא לא רק כדי למצוא חן בעיני ארגונים ירוקים, אלא גם בעיני העובדים והלקוחות - שהם פקטור לא פחות חשוב".

ורבין מספר שדווקא הצעירים הם אלה שמתייחסים לנושא הסביבתי במלוא הרצינות. "גם עובדים צעירים מניעים היום מהלכים. הם לא רוצים לעבוד אצל בעל בית מזהם שכל מה שאכפת לו זה רק להגדיל את הרווח של המניה. הדור הצעיר באירופה לגמרי שם על זה את הדגש, וכשהוא יוצא לנופש הוא יעדיף מלון ירוק. אני לא אומר שזה השיקול היחיד, אבל השאיפה תמיד היא להיות יותר חברתיים. בשוליים יש את הקיצוניים שירכשו שירות או מוצר רק של חברה ירוקה. הם עדיין בשוליים, אבל אין לי ספק שמדובר בפלח של צרכנים שילך ויגדל".

מזמינים את הנוסעים לנטוע עצים 

השמירה על הסביבה בעולמות התעופה והתיירות יכולים להתחיל ב"קטן" עם שימוש בדבק ידידותי להדבקת שטיחים בבתי המלון, הפרדת האשפה, שימוש בכוסות מתכלות או תרומה של בקבוקי השתייה שנשארו בטיסה לארגונים לחלוקת מזון לנזקקים. יש הרבה מה לעשות למען כדור הארץ, ואם על הדרך משתפים גם את הנוסעים שבמידה מסוימת גם הם אחראים על הזיהום, אז מה טוב. 

כך למשל, חברות תעופה רבות, ביניהן יונייטד איירליינס, ANA ודלתא איירליינס, מספקות לנוסע תחשיב בדבר הנזק שהוא מסב לסביבה לפי מרחק הטיסה, ומזמינות אותו לתרום כסף לטובת נטיעת עצים או פרויקטים סביבתיים במדינות מתפתחות, או לפרויקטים של אנרגיה מתחדשת. "חברות התעופה מציעות מנגנוני פיצוי ללקוחות שהנושא הסביבתי מטריד אותם. המטוס מדמה סביבה אנושית, בדיוק כמו מלון שמתנהל כמו עיר קטנה שצורכת אנרגיה ומייצרת הררי אשפה. יש הרבה נופשים שלא רוצים שההנאה שלהם מהחופשה תייצר עוולות ועולם מזוהם. בדיוק כמו שמי שקונה יהלום יקפיד שזה לא יהיה יהלום דם, או צרכנים שיקפידו שלא לקנות בגדים שיוצרו ב'סדנאות יזע' (Sweat Shops) - כך גם יש תיירים שיקפידו שלא לקנות להתארח במלונות שמזהמים", אומר ורבין. 

אין ספק שמנקודת המבט של התייר זה גם נושא טוב לשיחת סלון או להעלאת תמונות ברשתות החברתיות. 

"נכון, וזה בסדר גמור. בית מלון שמחליט להציב שלטים בחדר האוכל שמספרים שהוא עבר להשתמש בבקבוקים רב-פעמיים בלבד להגשת שתייה זה נושא טוב לשיחה, וכך גם לגבי מלון בוונקובר שהציב על הגג שלו כוורת דבורים. יש תיירים שזה יותר מדבר אליהם ויש גם הבנה שאפשר להרוויח מאותם לקוחות שהם 'מתוחכמים' יותר".

"להיות בצד של הטובים"

יש גם כאלה שלקחו את הנושא הסביבתי כמה צעדים קדימה. הרשת ההולנדית Conscious hotel, למשל, יכולה להיות מוגדרת כסמן הימני של המצפון הסביבתי. כל האנרגיה במלונות הרשת מגיעה מטורבינות רוח, הריהוט עשוי כולו מחומרים ממוחזרים, המזון הוא אורגני, התשלום הוא במזומן בלבד, ומי שמגיע למלון עם רכב חשמלי יקבל שני מקומות חניה במחיר אחד. המחיר, אגב, לא כל-כך זול: לילה לזוג במלון של הרשת בלב אמסטרדם עומד על כ-200 אירו באוקטובר. 

"Conscious hotel לא מוגדר כמלון זול, וקהל היעד אולי דומה לזה שיעדיף מלון בוטיק על רשת גדולה ולכן הוא מוכן לשלם יותר", מסכים ורבין ומאשר שיש את עניין הפרמיה הכספית שכל צרכן מוכן להוסיף כדי להיטיב עם העולם שסביבו. "הרשת הזו מציבה רף קיצוני אבל היא נותנת מוטיבציה לרשתות אחרות לפעול. עניין החיסכון בכביסת המגבות הפך לסטנדרט עולמי כמעט, במלונות רבים יש מנגנון חכם שמכבה את החשמל כשהאורח לא בחדר, שאריות האוכל מועברות לעמותות, וכך גם ריהוט או ציוד חשמלי ישן. כל מהלך הוא מבורך".

נושא אחר של אחריות תאגידית חורת על דגלו את הפן החברתי ומתייחס לנגישות המלון לאנשים עם מוגבלויות. "במלונות חדשים אנחנו רואים הרבה יותר נגישות בכל אספקט. יש כאן פוטנציאל מכירתי עם האפשרות להגדיל את מעגל הצרכנים לאנשים עם מוגבלות, ויש גם את הזווית של העסקת אנשים עם מוגבלויות וקיומה של סביבת עבודה נקייה, גם בכל הקשור להטרדות מיניות. הכול בסופו של דבר מתנקז למוניטין של המלון בעיני עצמו ובעיני העולם. בחברות תעופה הנושא החברתי גם בא לידי ביטוי במעטפות שנמצאות במושבי המטוס וקוראות לנוסעים להשאיר את הכסף הקטן שנותר להם מהחופשה לטובת תרומות לקהילה".

אין פה עניין של למצוא חן בעיני הנוסעים שהנה מדובר בחברה מתחשבת?

"ואם כן, אז מה? במבחן התוצאה הכסף הקטן הזה מסתכם במיליוני דולרים שבאמת עוברים לקהילה".

תחום אחר שנחשב לצומח בענף התיירות מגיע מעולמות הכלכלה השיתופית, דוגמת אובר או דירות Airbnb. ורבין סבור שגם התיירות המשתפת כוללת היבטים סביבתיים חיוביים כמו ירידה בזיהום מבחינת אנרגיה ואשפה ולא רק חיסכון כספי לתייר. מבחינתו, גם צפייה בלווייתנים או ביקור בספארי באפריקה "מקרב את האדם לסביבה בדרך לעורר אצלו מצפון סביבתי ועידוד להתנהגות ירוקה, גם אם זה יבוא לידי ביטוי רק בהחלפת חומרי הניקוי בבית לכאלה שהם ידידותיים יותר לסביבה. המטרה היא ליצור הבנה שלכל פעילות אנושית יש השפעה על הסביבה ולעוסקים בתיירות. המסר לצרכן הוא שיש לו את היכולת להגדיל או להקטין את ממדי ההשפעה של הזיהום על הסביבה ולהיות בצד של הטובים". 

אלסקה איירליינס הוציאה את הקשיות, סינגפור איירליינס תעביר 2.55 מיליון דולר לקהילה

כמעט בכל פעולה של הנוסע במטוס טמון פוטנציאל לחיסכון, מעבר למהלכים לצמצום צריכת הדלק ופליטת המזהמים שהם המשמעותיים ביותר בהיבט הסביבתי. אל-על, למשל, החליפה את גופי התאורה לנורות לד חסכוניות; לופטהנזה מבצעת מיחזור של האשפה במסגרת תוכנית מיוחדת ("Flygreener"); חברת התעופה הדרום אמריקאית LATAM הפחיתה את צריכת המים במטוסיה ב-35%; סינגפור איירליינס דיווחה כי בשנה החולפת היא הצליחה לגייס 2.55 מיליון דולר שיועברו לתרומה לקהילה; והמאבק נגד השימוש בפלסטיק מיותר הוביל חברות, דוגמת אלסקה איירליינס, להיפרד מהקשיות ומבוחשני הפלסטיק. 

כל המהלכים הללו מובעים היטב בדוחות האחריות התאגידית שהחברות עצמן מפרסמות - רבות מהן גם בארץ ולא תמיד כדוח שנתי (אל-על, למשל, מפיצה דוח דו-שנתי). "לחברות הגדולות בעיקר יש תקציב מוגדר וברור לנושא יחד עם תוכנית עבודה ואדם שאמון על האחריות הסביבתית. בארה"ב ובאירופה יש גם דרישה של הבורסה להגיש דוח קיימות למשקיעים שגם אותם זה מעניין. התנהגות ניהולית לא אחראית מלמדת על בעייתיות בניהול סיכונים וחשיפה לתביעות או לסנקציות. חברות חשופות לא רק לחרם צרכני אם הן התנהלו בצורה לא אחראית, אלא גם לתגובה מצד המשקיעים. המעסיקים הגדולים מבינים שהמוניטין שלהם חשוב לא רק בעיני הצרכן אלא גם כמקום עבודה שרוצה למשוך כוח-אדם איכותי".

שורה של נמלי תעופה חדשים צפויים להיפתח בשנים הקרובות, תוך דגש על בנייה ירוקה וחסכונית. האם בנייה כזאת נחשבת ליקרה יותר?

"צריך להסתכל על הטווח הארוך ולא הקצר. גם אם זו בנייה יקרה, לאורך שנים היא מחזירה את ההשקעה מהר יותר. לקבלן שמסתכל על הטווח הקצר בלבד לא יהיה אינטרס לשלב בבנייה ציוד יקר שיעיל אנרגטית. לכן נדרשים או תמריצים מהמדינה, מהצרכנים או מבעלי הנכס שמבינים בנושא ושהוא חשוב להם". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?