בנימין נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי נפגשו אתמול בניו יורק

שני המנהיגים נפגשו, אך לא בחדר הפגישות של המשלחת הישראלית, אלא במלונו של א-סיסי • מטרת הפגישה: ניסיון תיווך בין ישראל לבין החמאס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה במנהטן / צילום: אבי אוחיון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה במנהטן / צילום: אבי אוחיון, לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, נפגשו אתמול (ד') במנהטן בבית המלון של א-סיסי "לוטה פאלאס". לדברי נתניהו, הפגישה נמשכה כשעתיים ועסקה בנושאים אזוריים. זו הפעם השנייה שעצרת האו"ם משמשת את שני המנהיגים לקיום פגישה פומבית ומצולמת, אם כי הצד הישראלי סירב לכל פנייה של "גלובס" למתן פרטים על המיקום ולאפשרות להגיע ולתעד את רגע המפגש בין המנהיגים.

נתניהו - אם כתוצאה מהכתבה מצרית או מטעמיו שלו - מעדיף לצלם את המפגש באמצעות לשכת העיתונות הממשלתית ולשלוח לעיתונות תמונות והודעה קצרה לקונית. עד ספטמבר 2017, הפגישות בין נתניהו לא-סיסי לא הוסתרו מן הציבור. בחודש מאי 2018 התקיימה פגישה סודית נוספת בין השניים, ומטרתה הייתה לקדם פתרון להפסקת האלימות בגבול עזה.

רוב הפגישות הבילטרליות של נתניהו נערכות במלונו או בחדר הפגישות הישראלי, כך היה אתמול בפגישה עם מנהיגי גואטמלה, בלגיה, אוסטריה ופולין. במקרה של מצרים, נתניהו נוהג להגיע אל א-סיסי. בנוסף, בתמונות אפשר להבחין שדגל ישראל אינו מוצב מאחורי הצדדים, וזאת בניגוד למתרחש בפגישותיו האחרות של נתניהו.

נשיא מצרים קורא בשנים האחרונות במספר נאומים פומביים לישראל ולפלסטינים לקדם פתרון של שלום, אך ספק אם הוא מסכים לגישת הנשיא טראמפ של "מדינה אחת, שתי מדינות או מה שהצדדים רוצים".

מצרים הייתה מעורבת באופן עמוק ורציף בתיווך בין ישראל לבין החמאס בחצי השנה האחרונה של שיגור עפיפוני תבערה והפגנות מסיביות על גדר עזה.

ברקע הפגישה אתמול, התפרסמה ההודעה כי דלק קידוחים ונובל אנרג'י רוכשות החזקות בצינור EMG לפי שווי של 1.3 מיליארד דולרים ביחד עם חברת גז מצרית איסט-גז. העסקה תקדם את הזרמת הגז למצרים בראשית 2019.