מייסד וואטסאפ במתקפה על פייסבוק - שלא נשארת חייבת

בראיון ל"פורבס" אמר בריאן אקטון, שעזב את הרשת החברתית בשנה שעברה, כי הוא "מכר את פרטיות המשתמשים", וכי ויתר על 850 מיליון דולר במסגרת התפטרותו • בכיר פייסבוק דיוויד מרקוס הגיב: "לתקוף אנשים שהפכו אותך למיליארדר והגנו עליך - זה שפל חדש"

בריאן אקטון, ממייסדי וואטסאפ / צילום: מייק בלייק, רויטרס
בריאן אקטון, ממייסדי וואטסאפ / צילום: מייק בלייק, רויטרס

זה לא השבוע של פייסבוק מבחינה תדמיתית - אם כי לאחרונה אפשר לומר זאת כמעט על כל שבוע. אחרי שמייסדי אינסטגרם החליטו להתפטר מהחברה בעקבות חילוקי דעות עם המנכ"ל מארק צוקרברג ואנשיו, כעת היא סופגת ביקורת קשה מבריאן אקטון, אחד משני מייסדי וואטסאפ, שעזב אותה בשנה שעברה.

אקטון כבר עורר סערה כשקרא במרץ למשתמשי פייסבוק לסגור את חשבונותיהם בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה. כעת, בראיון ל"פורבס", הוא שופך אור על תקופת עבודתו בחברה, ובין היתר אומר: "מכרתי את פרטיות המשתמשים שלי בשביל להגדיל את הרווח. בחרתי בכך והתפשרתי, ואני חי עם ההחלטה הזאת מדי יום".

לפני ארבע שנים רכשה פייסבוק ב-22 מיליארד דולר את אפליקציית וואטסאפ, פרי עבודתם של אקטון ושותפו יאן קום (שעזב אף הוא את פייסבוק באפריל האחרון). לדבריו, הוא עזב את הרשת החברתית עוד לפני שקיבל את חבילת האופציות האחרונה שהובטחה לו אם יישאר מספיק זמן, שהייתה שווה 850 מיליון דולר. "זה היה כזה: 'אוקיי, אתם רוצים לעשות את הדברים האלה, ואני לא, כדאי שאזוז מהדרך'. וזה מה שעשיתי", אמר ל"פורבס".

ה"דברים" שעליהם מדבר אקטון הם הדרך שבה פייסבוק מבקשת להפיק רווח מוואטסאפ. אף שהוא מדגיש שהרשת החברתית היא לא "האיש הרע" אלא "אנשי עסקים טובים מאוד", הוא מציג תמונה לא מחמיאה של התנהלותה. לדבריו, הוא נפגש רק פעמים מועטות עם צוקרברג עצמו, שהתייחס לוואטסאפ כעוד קבוצת מוצרים בתוך פייסבוק, ולא כחברה בעלת דנ"א שונה. הוא וסנדברג החליטו לשלב בוואטסאפ פרסום ממוקד ולהקל על העברת מסרים מחברות מסחריות.

אקטון סבר כי הגישה הזאת מהווה הפרה של האמון שמשתמשי וואטסאפ נתנו בידיו. "פרסום ממוקד לא משמח אותי", הוא אומר. בימיו בוואטסאפ המוטו שלו היה "בלי פרסומות, בלי משחקים, בלי גימיקים". פייסבוק, לדבריו, אף פקפקה בנחיצות הצפנת הקצה-לקצה של וואטסאפ שאקטון לקח חלק בפיתוחה, וחיפשה דרכים למכור למפרסמים כלים לניתוח התנהגות משתמשים בסביבה המוצפנת. אקטון הציע מנגד לגבות תשלום אחיד מעסקים על שליחת כמות גדולה של הודעות, אך נתקל בסירוב מצד סנדברג.

לדברי מייסד וואטסאפ, שכיום מממן את אפליקציית המסרים סיגנל המקדמת נושאי פרטיות, הוא דרש לקבל את חבילת האופציות המלאה בעקבות החלטתם של צוקרברג וסנדברג, כיוון שהצדדים סיכמו שזה מה שיתרחש אם פייסבוק תטמיע בוואטסאפ מודל הכנסות חדש ללא הסכמת המייסדים. ואולם, פייסבוק הכניסה לתמונה את עורכי הדין שלה, ואקטון החליט לוותר. עם זאת, הוא סירב לחתום על הסכם ולפיו לא ישוחח על תקופת עבודתו בחברה.

נקודה נוספת שבה תוקף אקטון את פייסבוק קשורה לשינוי בתנאי השימוש של וואטסאפ אחרי הרכישה. במקור הצדדים אמרו כי שירות המסרים לא יחלוק מידע על הרשת החברתית, אך שנה וחצי לאחר מכן הדברים השתנו, ופייסבוק קיבלה גישה למספרי הטלפון של המשתמשים. השינויים אפשרו לפייסבוק להציג את אותם משתמשים לחבריה כ"אנשים שאתה עשוי להכיר", ולמפרסמים - להזין את מספרי הטלפון שלהם למערכת הפרסום של פייסבוק ולהציג להם מודעות. האיחוד האירופי קנס את הרשת החברתית ב-122 מיליון דולר על המהלך הזה, שנעשה בניגוד לדרישותיו. "אני חושב שכולם הימרו שהאיחוד ישכח מהעניין", משחזר אקטון, "מכעיס אותי רק להיזכר בזה".

"הם קיבלו אוטונומיה חסרת תקדים"

בתגובה לראיון כתב דיוויד מרקוס, מבכירי פייסבוק שאחראי כיום על פעילות הבלוקצ'יין שמפתחת החברה, פוסט זועם תחת הכותרת "הצד האחר של הסיפור". לדבריו, איש ברשת החברתית לא ביקש ממנו לכתוב זאת. "מעטות החברות שמעצימות ומשמרות יזמים ואת הצוותים שלהם כמו פייסבוק", כתב, "קווין סיסטרום ומייק קריגר (מייסדי אינסטגרם) שגשגו בפייסבוק במשך שש שנים, קום ואקטון במשך ארבע ושלוש שנים בהתאמה… מארק (צוקרברג) נותן ליזמים אוטונומיה חסרת תקדים. לגישה הזאת יש מחיר: לדוגמה, מייסדי וואטסאפ ביקשו עיצוב משרד שונה לחלוטין משל שאר פייסבוק - שולחנות גדולים יותר, חלל פרטי רב יותר, מדיניות שאוסרת לדבר בקול רם וחדרי פגישות שלא יהיו נגישים לשאר עובדי פייסבוק. זה הרתיע אנשים בפייסבוק, אבל מארק תמך בכך אישית".

לדברי מרקוס, צוקרברג תמך בהצפנת וואטסאפ אחרי שקום שכנע אותו בנחיצותה, ומאז הגן עליה בפגישות פנימיות "כאשר עלו התנגדויות - שלא היו קשורות לפרסום או איסוף מידע, אלא לבטיחות". צוקרברג, הוא כותב, הגן על וואטסאפ לאורך זמן גם בפן העסקי, אך אקטון לא באמת הציג מודל הכנסות אלטרנטיבי. "הוא קידם את המודל של הודעות מעסקים, אבל לא באמת 'הלך על זה'. לפי גישתי, אם אתה נלהב לגבי דרך מסוימת, עליך לעבוד קשה כדי להוכיח שלגישה שלך יש בסיס ולהראות את ערכה. אל תהיה פסיבי-אגרסיבי לגבי זה. אגב, ההודעות בתשלום שוואטסאפ משיקה כעת נשמעות לי דומות למדי לרעיון שלו".

"ולסיום," כותב מרקוס, "קראו לי מיושן, אבל אני מוצא שלתקוף חברה ואנשים שהפכו אותך למיליארדר, ועשו מאמץ חסר תקדים להגן עליך ולהתאים את עצמם אליך לאורך שנים, זה שפל. למעשה, זה סטנדרט חדש של התנהגות שפלה… ככל שזה תלוי בי, אין חברה גדולה אחרת שהייתי עובד בשבילה. פייסבוק היא החברה היחידה שממוקדת באנשים בלבד. היא לא עוסקת במכירת מכשירים, בהעברת סחורות, בלבגדר אותך או בלעזור לך למצוא מידע. היא עוסקת באנשים, וזה קשה לפעמים כי אנשים לא מתנהלים בדרכים צפויות, אבל זה שווה את זה. לחבר אנשים זו משימה נעלה, והטוב גובר על הרע בהקשר הזה".