ארדואן "לא יכול להישאר בשקט" מול סנקציות ממשל טראמפ

בנאום שנשא אמש בעצרת האו"ם ביקר ארדואן את ארה"ב ואף האשים אותה בעקיפין בשימוש בסנקציות כלכליות כנשק • "אף אחד מאיתנו לא יכול להישאר בשקט לנוכח הביטול השרירותי של הסכמי סחר ושימוש בסנקציות כנשק"

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: רויטרס
נשיא טורקיה ארדואן / צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ממשיך עם ביקורתו על מדיניות החוץ האמריקאית, הפעם בזמן עצרת האו"ם שנערכה אמש (ג'), כשהשווה בין הסנקציות של ארה"ב על טורקיה לנשק.

מבלי להתייחס ישירות לארה"ב, ארדואן אמר למליאת האו"ם כי "אף אחד מאיתנו לא יכול להישאר בשקט לנוכח הביטול השרירותי של הסכמי סחר ושימוש בסנקציות כנשק".

הנשיא הטורקי התכוון להקפאת נכסי שני שרים טורקים בוושינגטון כתגובה להמשך החזקתו של הכומר אנדרו בראנסון באנקרה בהאשמות ריגול, אותן הכומר מכחיש.

"איש אינו מעוניין שהעולם יחווה משבר כלכלי חדש", אמר ארדואן, "קל מאוד ליצור כאוס אך קשה להחזיר את הסדר, ומספר מדינות כיום מתעקשות על יצירת כאוס".

יחסי ארה"ב-טורקיה נמצאים בשפל בעקבות המשבר הדיפלומטי שעדיין לא נפתר בין שתי המדינה, על אף אינספור פגישות בפרופיל גבוה. שימועי הערעור האחרונים של הכומר בראנסון כשלו וארדואן ציין ביום שלישי כי בית המשפט בטורקיה, ולא פוליטיקאים, יכריעו את דינו של הכומר.

באוגוסט האחרון ממשל טראמפ הודיע על הכפלת המסים על פלדה ואלומיניום טורקיים ואילו טורקיה הגיבה במכסי נגד משלה על רכבים, טבק ואלכוהול אמריקאים. ארדואן אף כינה את המכסים כ"סכין בגב".

הכלכלה הטורקית נמצאת במשבר בשנה האחרונה, כשסנקציות אמריקאיות החריפו את סחרור הלירה הטורקית, שאיבדה 40% מערכה מול הדולר ב-2018. משקיעים חוששים מפני שליטתו של ארדואן בבנק המרכזי של טורקיה והתנגדותו להעלאת הריבית במדינה.