גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכב אוטונומי: דחיית המימוש לא מאטה את תעשיית ההשקעות

למרות שהתחזיות להשקה הסדרתית של רכב אוטונומי הולכות ומתרחקות, יגיעו בשלהי אוקטובר נציגי תעשיית הרכב וההון סיכון העולמית לישראל לכנס השנתי של תחבורה חכמה, בחסות משרד רה"מ ● מה מחפשים כאן סוגרי העסקאות של טויוטה, יונדאי ופורשה, ומה השלב הבא בהשקעות הסיניות בישראל?

אמנון שעשוע / צילום: איל יצהר
אמנון שעשוע / צילום: איל יצהר

אחד השלבים הקריטיים בתכנון רכב חדש מכונה "הקפאת תכנון". זהו השלב שבו מסתיימים ו"מוקפאים" העיצוב החיצוני והפנימי של הרכב העתידי והמאפיינים ההנדסיים שלו, ומתחילות ההכנות לייצור. לאחר השלב הזה כמעט בלי אפשרי לבצע ברכב שינויים מהותיים. בדגם חדש, שמתוכנן מבראשית, ההקפאה הזאת מתרחשת לרוב בין שנה וחצי לשלוש שנים לפני יציאתו לשוק.

המשמעות היא, שאם יצרן רכב כלשהו מתכוון להשיק רכב אוטונומי סדרתי בשנת 2020 או 2021, הוא אמור היה להקפיא את התכנון שלו כבר בשנה שעברה או לכל המאוחר השנה. בפועל, יש מעט מאוד אינדיקציות שזה מתרחש.

בעידן המודרני אמנם יצרנים יכולים "לרמות את השיטה" ולשלב בתכנון של רכב חדש "מערכות רדומות" שאת היכולות האוטונומיות שלהן ניתן לשחרר בעתיד באמצעות תוכנה, החלפת מעבד וכו', כמו שעושה טסלה. אבל עדיין מדובר בהימור יקר מאוד בכל הנוגע לעלויות - תוספת של אלפי דולרים לעלות הרכב במחירים נוכחיים - והימור מסוכן לא פחות בכל הנוגע לתגובה של הרגולטורים והציבור בעתיד כלפי הטכנולוגיה האוטונומית. די בעוד כמה תאונות מתוקשרות נוסח התאונה של "אובר" בפניקס כדי לתקוע את הרכב האוטונומי על המדף לשנים רבות.

לפיכך, בנקודת הזמן הנוכחית צריך להתאים ציפיות ביחס למועד הזמינות המסחרית הרחבה של רכב אוטונומי סדרתי (להבדיל מדגמי "בוטיק" תדמיתיים). אנחנו כבר שומעים כיום לא מעט יצרנים ואנליסטים שמתחילים לדבר על 2030-2025 כמועד יעד חדש להתחלת החדירה המשמעותית של כלי רכב אוטונומיים לשוק.

אבל כפי שכתבתנו כאן לא פעם, "סכום החלקים גדול מהשלם", ובשטח נמשך מרוץ עתיר מיליארדים של משקיעים ושל תעשיית הרכב אחרי טכנולוגיות "משבשות", דהיינו פורצות דרך ומפתיעות, שישפרו את הבטיחות, התועלות הכספיות והקיימוּת הסביבתית של כלי רכב - עם או בלי יכולת אוטונומית.

לענף האוטו-טק הישראלי עדיין יש חלק מהותי מאוד במרוץ הזה, ואינדיקציה לכך אפשר למצוא באג'נדה של הכנס השנתי לתחבורה חכמה, השישי במספר, שייערך בשלהי אוקטובר בתל-אביב על ידי מינהלת תחליפי נפט ותחבורה חכמה במשרד רה"מ.

"נבחרת חלומות" של משקיעים

מאז עסקת רכישת מובילאיי לפני שנתיים הפך כנס התחבורה החכמה הישראלי לאחד האירועים החשובים ביותר על סדר יומה של תעשיית הרכב החכם בעולם ושל קהילת השקעות ההון סיכון. מי שסבור כי זו הגזמה, מוזמן לעיין ברשימת הגלויה של הנציגים שלוקחים השנה חלק בפאנלים. זו יכולה ללמד רבות על הנעשה כיום מאחורי הקלעים בענף האוטו-טק ועל העתיד לבוא בכל הנוגע להשקעות, רכישות ומיזוגים בזירה המקומית.

ניקח, למשל, את הפאנל שקרוי באג'נדה "הראה לי את הכסף" וכשמו כן הוא. רשימת המשתתפים בו כוללת מעין נבחרת חלומות של "סוגרי עסקאות" מתעשיית הרכב וסביבתה, שלרשותם קופת השקעות פוטנציאלית של מיליארדי דולרים.

אחד מהם הוא ג'ים אדלר, מנכ"ל Toyota AI Ventures, זרוע ההון סיכון של טויוטה שבסיסה בעמק הסיליקון. החשיבות של הקרן הזו היא לא בהיקף המשאבים שלה - החברה השקיעה עד היום בכתשע חברות סטארט-אפ סכום כולל של כ-100 מיליון דולר - אלא בחיבור ההדוק למערך המו"פ המתקדם של החברה היפנית, שכניסה אל מעגל הספקים שלה היא "הגביע הקדוש" של חברות האוטו-טק בעולם. הנוכחות הרשמית של אדלר בכנס (רוב הביקורים הקודמים שלו נעשו כאן בחשאי) היא עוד צעד בפתיחות, שמגלה יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם כלפי ישראל והיא מלמדת אולי גם על כוונות לפתוח נציגות מו"פ קבועה ורשמית של החברה בישראל.

לצדו ישתתף בפאנל ג'ון סו, סגן נשיא ביונדאי מוטורס ומנהל זרוע ההשקעות Cradle של הקונצרן, שמשקיעה בחברות סטארט-אפ בתחום הרכב החכם והאוטונומי. סו, לשעבר בכיר בג'נרל מוטורס, חולש על תקציבי השקעה רציניים וקשור ישירות גם לשלוחת המו"פ שמפעילה החברה בישראל בשיתוף עם הטכניון מאז השנה שעברה. רק הקיץ הוסיפה Cradle לפורטפוליו שלה השקעה בחברת אוטוטוקס הישראלית וקרוב לוודא, שזה לא היה אירוע חד פעמי.

לפאנל המכובד שייך גם יורגן בילו, מנהל Co-Pace, זרוע ההשקעה והניהול של חברות הסטארט-אפ בקבוצת קונטיננטל הגרמנית, ספקית הטיר-1 השנייה בגודלה בעולם הרכב. בילו הוא אחד ממקבלי ההחלטות הבכירים בחברה בכל הנוגע לרכישות, השקעות ומיזוגים, ונזכיר ש"קונטי" כבר שלפה בשנה שעברה צ'ק של 450 מיליון דולר לרכישת ארגוס, חברת הסייבר-סקיוריטי הישראלית לרכב. השתתפותו הרשמית בפאנל עשויה לבשר על עליית מדרגה בנוכחות הקבוצה בישראל.

ברקשייר האתווי לצד פורשה השקעות

אחד המשתתפים המעניינים בפאנל הזה ספציפית, ובכנס בכלל, הוא ג'ונתן וייסגל, סגן נשיא לענייני קשרי ממשל בברקשייר האתווי, חברת ההשקעות האגדית של וורן באפט. לברקשייר יש לא מעט השקעות גלובליות בתחום הרכב, וברכב החשמלי בפרט (BYD הסינית), אולם הגישה שלה כלפי עתיד הרכב האוטונומי, שהובעה בעבר על ידי וורן באפט, הייתה מסויגת - בלשון המעטה.

אבל כנראה שגם ברקשייר לא יכולה להתעלם כיום מפוטנציאל השאת התשואות למשקיעים שטמון בענף האוטו-טק. ייתכן שהביקור הרשמי של וייסגל בכנס מעיד על עניין ממוקד שלה בחברה ספציפית מענף האוטו-טק המקומי. למותר לציין שברקשייר לא נוהגת לבצע "השקעות הון סיכון שוליות".

בהקשר זה ראוי לציין עוד אורח מכובד, ששייך לחבורה המצומצמת של אנשי פיננסים, בנקאות והשקעות, שכיום מובילים את המושכות של התעשייה לעבר עתיד הרכב החכם באמצעות השקעות הון ורכישות. מדובר בפיליפ פון האגן, אחד משלושת חברי מועצת המנהלים של קבוצת פורשה אחזקות SE והאחראי על ניהול ההשקעות בקבוצה. פורשה אחזקות (להבדיל מיצרנית רכבי הספורט פורשה) מחזיקה במניות שליטה בקבוצת פולקסווגן, קבוצת הרכב הגדולה בעולם שכוללת 12 מותגים - מפולקסווגן ועד בנטלי - לצד בעלות על יצרניות המשאיות מאן, סקניה ועוד.

עמדה זו מציבה את פון האגן, לשעבר בכיר בבנק ההשקעות דה רוטשילד, כאחד מאנשי המפתח של בפעילות הרכישות והמיזוגים של כל קבוצת פולקסווגן. לא יהיה זה מפתיע, אם גם הביקור שלו בישראל אינו פורמלי בלבד.

הסינים באים

לצד בכירי תעשיית הרכב המערבית הממוסדת, מגיעים השנה לכנס גם בכירים מתעשיית הרכב הסינית - ולא בכדי. כרגע, "ישראל הופכת למטרה חדשה להשקעות הון, מיזוגים ורכישות של חברות סיניות. ההשקעות הסיניות מכסות כמעט את כל הטכנולוגיות ה'משבשות' בישראל וב-2017 הן תפסו כ-12% מכלל המימון הגלובלי של ישראל". את זה לא אנחנו כתבנו אלא היומון הכלכלי הסיני "דיילי אקונומי ניוז", שפרסם בתחילת ספטמבר כתבה רחבה שעסקה במערכת היחסים בין המשקיעים הסינים לבין תעשיית ההיי-טק הישראלית. המכבש הפיננסי הסיני כידוע לא פוסח על ענף האוטו-טק המקומי, כאשר את החדירה הנרחבת ביותר לסין מבצעת בשנים האחרונות מובילאיי - והיא בהחלט לא היחידה.

הנציג הבולט של את תעשיית הרכב הסינית "המסורתית" הוא מנהל הנציגות הרשמית של SAIC בישראל. SAIC, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין, שמרה עד כה על פרופיל תקשורתי נמוך בשוק המקומי למעט ההכרזה בשנה שעברה על הצטרפות לברית הטכנולוגית של אינטל, מובילאיי וב.מ.וו. אבל מאחורי הקלעים כבר יצר המרכז הישראלי שלה קשר הדוק עם כמה חברות אוטו-טק ישראליות והסינים אף רכשו מערכות בשלב ה"ביטא" של מספר חברות.

SAIC, ספציפית, נחשבת כיום לאחת המובילות בסין בכל הנוגע להטמעה של טכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) בכלי רכב. ביוני השנה חנכה החברה רשמית מעבדת מרכז מחקר ייעודי ל-AI, ככל הנראה בסיוע ממשלתי, והיא מתכוונת להטמיע את הטכנולוגיה בכל שרשרת הערך של החברה - החל מכלי הרכב וכלה בלוגיסטיקה ובניהול. מקורותינו מדווחים שגם טכנולוגיות ישראליות כבר "אומצו" לפרויקט האסטרטגי החדש.

לצד SAIC, שמייצגת את תעשיית הרכב המסורתית והממוסדת של סין, יגיחו אל הבמה בכנס גם שני נציגים של תעשיית הרכב החדשה של המעצמה, זו שמורכבת משלל חברות סטארט-אפ שזוכות למימון מסיבי של כספי הון סיכון מכל העולם ומכוונות עצמן טכנולוגית ופיננסית לכיוון טסלה. ברשימה הרשמית מצאנו שלושה נציגים מכובדים מהסקטור הזה.

הראשון הוא "טייגר" טאנג, מייסד שותף בחברת Truck Alliance הסינית, או Manbang כפי שהיא קרויה כיום. החברה מיישמת מודל "זמינות רכב על פי קריאה" על בסיס אפליקציה חכמה, בדומה לגט, אובר ושות'. אולם במקום קריאה למוניות מספקת האפליקציה למזמין שירותי הובלה של משאיות על בסיס קרבה פיזית למזמין, היקף ומשקל המטען שנדרש להובלה וכדומה.

החברה קמה רשמית בנובמבר אשתקד והיא כבר מאגדת כיום בסין מאות אלפי נהגי משאיות בבעלות פרטית או בבעלות ציים, שמספקים שירותים על פי קריאה. באפריל האחרון היא גייסה כ-1.9 מיליארד דולר על פי שווי משוער של 8-6 מיליארד דולר בהובלת סופטבנק היפנית וזרוע ההשקעות של אלפאבית (גוגל), שזו השקעתה האסטרטגית הראשונה בתחום מאז 2014.

סביר להניח כי טאנג מגיע לישראל כדי לחפש טכנולוגיות משלימות אבל לא היינו פוסלים על הסף החדרה של השירות הזה לישראל בעתיד - בכפוף לאישורי רגולציה וללחצים פוליטיים של לובי המשאיות החזק.

מגיע לוועידה גם ד"ר קרסטן ברייטפלד, היו"ר ואחד המייסדים של סטארט-אפ הרכב החשמלי BYTON. בייטון היא קו-פרודוקציה סינית-מערבית, שהוקמה לצורך ייצור כלי רכב חשמליים חכמים. החברה הפכה תוך זמן קצר מהקמתה ל"יוניקורן" לאחר גיוס של כ-700 מיליון דולר, ויש לה בסיס ייצור של כ-300 אלף מכוניות חשמליות בעיר נאנג'ינג.

החברה מתכוונת להשיק בשנה הבאה בסין ליין של כלי רכב חשמליים, מפוארים וחכמים, נוסח "טסלה", במחיר שיתחיל באזור ה-40 אלף אירו. כלי הרכב יציגו רמה גבוהה של אוטונומיה ולא נופתע אם בעקבות הביקור של מספר 1 בחברה נשמע על הכרזות רשמיות של שיתופי פעולה שכבר קיימים בתחום החיישנים, הסייבר-סקיוריטי לרכב ועוד. לאור האוריינטציה הניהולית ה"אירופית" של החברה והכוונות לייצא כלי רכב לאירופה ב-2020, לא נופתע אם כבר יש מתעניינים מקומיים באופרציית השיווק של רכבי בייטון בישראל.

הרצאה בנושא רכב חשמלי עתידה לשאת בכנס גם פדמסרי ווריור, אחת המנהלות הבכירות במיזם הרכב החשמלי הסיני NIO. ניו, שבסיסה בשנחאי, עשתה הרבה החודש רעש כשהפכה לציבורית והנפיקה לפי שווי חברה של 6.4 מיליארד דולר. זאת לאחר שגייסה בשנים האחרונות יותר מ-2.5 מיליארד דולר.

ניו מתמקדת גם היא בכלי רכב חשמליים מפוארים עם דרגה גבוהה של אוטונומיה ומתכוונת להשיק את כלי הרכב גלובלית כבר בשנה הבאה. החברה הודיעה כבר בינואר אשתקד על מזכר הבנות עם מובילאיי לאימוץ הצ'יפ שלה לנהיגה אוטונומית בדרגה 4. ייתכן שזה לא יהיה הרכיב הישראלי היחיד ברכב.

כל אלה רק דוגמאות, על קצה המזלג, לנוכחים הרשמיים בכנס. יש עוד רבים אחרים שאליהם נתייחס בשבועות הקרובים. לצידם צפויה להגיע בחשאי "רכבת אווירית" של בכירים מעולם הרכב וההשקעות שיערכו כאן פגישות וסיורים חשאיים יותר או פחות. אז אולי הרכב האוטונומי עדיין לא נראה באופק המיידי, אבל ישראל בהחלט מנצנצת על מסכי הרדאר העולמיים. 

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות