שניים סינים עם מטוס גדול: התיירים הסינים מגלים את העולם

בין החודשים ינואר עד אוגוסט ביקרו בישראל 65.5 אלף תיירים מסין, כאשר באוגוסט לבדו חל גידול של 30% במספר התיירים מסין שעמד על 8,700 • אבל לא רק ישראל שמה לעצמה למטרה להביא תיירים מסין: ענף התיירות העולמי כולו שם את הדגש על 1.4 מיליארד סינים שמחפשים לגלות את היעד הבא

הבוקר (ד') נחתה בישראל טיסת הבכורה של חברת התעופה הסינית סצ'ואן איירליינס שהמריאה מהעיר צ'נגדו, בירת חבל סצ'ואן, ונחתה בתל-אביב לאחר 8 שעות ו-20 דקות בדיוק. בכך הצטרפה צ'נגדו לרשימת הערים הסיניות שמהן ואליהן כבר פועלות טיסות מישראל, ביניהן בייג'ינג (שאליה טסות אל-על והיינאן איירליינס), שנגחאי, גואנזו ושנזן (שאליהן טסה היינאן איירליינס), זאת במקביל לטיסות שמבוצעות בקו תל-אביב-הונג-קונג (שאליה טסות קתאי פסיפיק ואל-על).

מבחינת משרד התיירות, כל פתיחת קו כזה מהווה פוטנציאל להגברת התיירות הסינית לישראל ולקידומה כיעד נחשק, ולכן גם מלווה במענק כספי, כך שסצ'ואן איירליינס תקבל 250 אלף אירו לכל קו - ובסך-הכול חצי מיליון אירו. 

לפי נתוני משרד התיירות, בין החודשים ינואר עד אוגוסט ביקרו בישראל 65.5 אלף תיירים מסין, כאשר באוגוסט לבדו חל גידול של 30% במספר התיירים מסין שעמד על 8,700. דוח רשות שדות התעופה תומך בנתונים הללו ומגלה כי תנועת הנוסעים (הלוך ושוב) למדינה וממנה עמדה מתחילת השנה על למעלה מ-285 אלף - גידול של 35% ביחס לשנה הקודמת; כאשר מספר הנוסעים באוגוסט גדל ב-38% ל-42,430. ביחס לכלל תנועת הנוסעים עולה כי כ-12.5 אלף מהנוסעים בקווים לסין בחודש שעבר היו ישראלים - פי 1.5 כמעט ממספר התיירים הסינים שהגיעו לישראל.

את התיירות המגיעה מישראל לסין, וכמוה גם את זו שיוצאת מהארץ אליה, אפשר לחלק בין אנשי עסקים (דוגמת 200 אנשי העסקים שהיו על הטיסה הבוקר) ותיירי פנאי. בשנה האחרונה, כך לפי חברת הנסיעות סיגנל טורס, אף נרשם גידול של 25% בהיקף הנסיעות העסקיות לסין לעומת 2017. 

אין ספק כי לנתונים הללו תרמה התחרות בין חברות התעופה שהובילה לירידה משמעותית במחירי הטיסות. כך שאם  בשנת 2016 עמד המחיר לטיסה ישירה של אל-על לסין על כ-1,200 דולר, כיום הוא נחתך כמעט בחצי ל-700-600 דולר - שזה גם מחירה של טיסה מסין לישראל. 

שניים סינים עם מטוס גדול
 שניים סינים עם מטוס גדול

פוטנציאל עצום 

אבל לא רק ישראל שמה לעצמה למטרה להביא לכאן תיירים מסין. למעשה, עיני עולם כולו נשואות לכיוון הסינים שמגלים את העולם, כאשר ענף התיירות העולמי שם את הדגש על 1.4 מיליארד סינים שמחפשים לגלות את היעד הבא, או לפחות על אלה מביניהם שאוחזים בדרכון. 

התיירות הסינית מוגדרת כצומחת ביותר מבין כלל האזורים ברחבי העולם - והמספרים מדברים בעד עצמם: בשנת 2000 עמד מספר המטיילים הסינים שיצאו לנפוש מחוץ למדינתם על 10.5 מיליון בלבד, פחות מ-1.5% מכלל התיירות העולמית של אותה השנה. שנת 2017 כבר הצביעה על מגמה אחרת, כשלמעלה מ-145 מיליון סינים, כך לפי נתוני משרד התיירות הסיני, טיילו בעולם. 

למעשה, אחד מתוך 10 תיירים בעולם כיום הוא סיני, והפוטנציאל - כפי שגילו שווקים רבים ולא רק ישראל - הוא עצום.

לכן אין זה מפתיע שיותר ויותר חברות תעופה מפעילות טיסות ישירות מסין ואליה משלל יעדים; חברות הקרוזים ממקמות אוניות תענוגות לטובת השוק הסיני בלבד; ויצרניות המטוסים מדווחות על הזמנות מטוסים תוך דגש על השוק הסיני. לאחרונה אף פרסמה בואינג כי "שוק התעופה האסייתי יזדקק למספר חסר תקדים של טייסים וצוותי אוויר", ואף חזתה כי 261 אלף טייסים (מחציתם בסין לבדה) יפעלו מעל שמי היבשת בשנת 2038.

יתרה מכך, לדברי יואב קרני, סמנכ"ל קבוצת סיגנל טורס, "סין הפכה למעשה ל'האב', והיא משמשת כנקודה מקשרת למטיילים בדרך ליעדים כמו הפיליפינים, וייטנאם, קמבודיה, יפן וטאיוואן". 

חושקים בתיירים הסינים

נתוני משרד התיירות הסיני חוזים כי עד לשנת 2030 ייצאו לנפוש ברחבי הגלובוס יותר מ-400 מיליון סינים. לאן הם אוהבים לטוס? ראשית, ליעדים קרובים כמו הונג-קונג, האי מקאו וטייוואן, שמשכו בשנים האחרונות מחצית מכלל התיירות היוצאת של סין. עם זאת, בתקופה האחרונה המגמה הזו מתחילה להשתנות, והתייר הסיני מחפש אחר אתרים פחות מוכרים ויותר אקזוטיים, ביניהם תאילנד, שבה ביקרו למעלה מ-10 מיליון סינים ב-2017; אוסטרליה, שמשכה כ-1.4 מיליארד תיירים סינים בשנה שעברה; ואירופה, שנהנתה מהמגמה כשהתיירים הסינים הציפו ערים כמו ונציה וברצלונה.

עד כמה העוסקים בענף התיירות חושקים בתיירים הסינים? המלונאים מספרים כי מדובר בתיירים עם דרישות אחרות. ראשית, מרביתם בוחרים במלונות זולים ולא מחפשים "חוויה אותנטית", מה שדורש התאמות מיוחדות (מרבית התיירים הסינים מעדיפים להכין לעצמם ארוחות בחדר, למשל). זאת ועוד, בעידוד משרד התיירות, ישנה היערכות לנגישות בשפה הסינית במתקני מלונות ובאתרים תיירותיים, והביקוש למדריכי תיירות סינית עולה בהתאם. 

עם זאת, נראה כי ההשקעה משתלמת: לפי פרסומי האתר Traveller, בשנת 2016 הוציאו התיירים הסינים 261 מיליארד דולר - כפול מאשר התיירים האמריקאים שמוגדרים בעצמם כ"בזבזנים". נתוני ארגון התיירות של האומות המאוחדות תומכים בכך ומראים כי התייר הסיני מוציא ביום סכום שהוא כמעט כפול מזה שמוציא תייר אחר, וזו, לדברי הארגון, "הסיבה שכל משרד תיירות בכל מדינה מכפיל את מאמציו כדי למשוך תיירים מסין".