נשיא איראן: ארה"ב מאפשרת את פשעי ישראל נגד הפלסטינים

בנאום בעצרת הכללית מגנה חסן רוחאני את ממשל טראמפ בגין ביטול ההסכם הגרעיני עם איראן • "אי-אפשר להביא אף מדינה בכוח אל שולחן המו"מ" • "סנקציות בלתי חוקיות חד-צדדיות הן כלשעצמן סוג של טרור כלכלי"

חסן רוחאני, נשיא איראן, בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlo Allegri
חסן רוחאני, נשיא איראן, בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlo Allegri

נשיא איראן, חסן רוחאני, מתח הערב (ג') בעצרת האו"ם ביקורת קשה על ממשל טראמפ בגין החלטתו לבטל את ההסכם הגרעיני עם טהראן. הוא גם הכריז כי רק בגלל תמיכת ארה"ב מתאפשרים פשעי ישראל נגד הפלסטינים.

לישראל יש נשק גרעיני, והיא מאיימת להשתמש בו כדי להשמיד מדינות אחרות, טען נשיא איראן. הוא אמר כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא המשבר החמור ביותר במזרח התיכון, וכי מדיניותה של ישראל כלפי הפלסטינים היא מדיניות של אפרטהייד. לדבריו, העברת השגרירות האמריקאית לירושלים היא "צעד גועלי".

אך רוב נאומו של רוחאני הוקדש להתקפה על המדיניות האמריקאית כלפי ארצו. רוחאני גינה את הצעדים שנקטה ארה"ב נגד איראן ואמר כי סנקציות "חד-צדדיות ובלתי חוקיות הן כשלעצמן סוג של טרור כלכלי".

במענה ישיר לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שאמר קודם לכן לכתבים כי האיראנים יחזרו למו"מ עם ארה"ב "כי אין להם ברירה", הכריז רוחאני: "אי-אפשר להביא מדינה או אומה בכוח אל שולחן הדיונים, ולפיכך אפשר לצפות להצטברות ענבי זעם... שאותם יקטפו בסופו של דבר המדכאים עצמם".

רוחאני הבהיר כי איראן אינה לבדה במאבק נגד ארה"ב: "אנו שמחים להודיע כי הקהילה הבינלאומית אינה נותנת יד להסתלקות הבלתי חוקית והחד-צדדית של ארה"ב מההסכם".

רוחאני רמז כי טראמפ נוטה למחוק מהפה את מורשת קודמו, ברק אובמה: "אם אינך מרוצה מההסכם הגרעיני עם איראן, מפני שהוא חלק מהמורשת של יריביך הפוליטיים בתוך ארה"ב - אז אתה מוזמן לחזור אל שולחן הדיונים".

"כדי שיתקיים דו-שיח, אין שום צורך בפוטו-אופ", אמר רוחאני. "אפשר להתחיל כרגע, כאן... הצעתנו ברורה: מחויבות מול מחויבות; הפרה כנגד הפרה; איום כנגד איום; צעד כנגד צעד - ולא דיבורים כנגד דיבורים. מה שאיראן אומרת ברור מאליו: לא מלחמה, לא סנקציות, לא איומים, לא ביריונות. כל מה שצריך הוא רק לפעול על-פי חוק ולמלא התחייבויות".

נשיא איראן טען כי ממשל טראמפ שואף להפיל את המשטר באיראן: "יש אירוניה בעובדה שהממשל האמריקאי אפילו אינו מנסה להסתיר את תוכניתו להפיל את הממשלה באיראן, אותה ממשלה שהוא מזמין אותה לשיחות".

בתגובה על נאום רוחאני, אמר אמש שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "ביד אחת רוחאני מממן את הטרור העולמי - וביד האחרת הוא מנסה להטיף מוסר לישראל. פעולותיה של איראן להפצת הטרור בעולם מותירות שביל מדמם, ארוך וחוצה-יבשות".

"לולא תמיכתה הכספית, החמאס לא היה בונה מנהרות לתוך ישראל, וחיזבאללה לא היה מחזיק במאגרינשק עצומים", אמר השגריר דנון. "דבריו של רוחאני מנותקים מהמציאות ורק מחזקים את המדיניות המתבקשת לצאת מהסכם הגרעין ולהציג עמדה איתנה במאבק למען עולם בטוח יותר".