כלי אבטחה ובינה מלאכותית: מיקרוסופט חושפת את החידושים

בכנס שנמשך שבוע ובהשתתפות 30 אלף איש, מיקרוסופט מציגה את המוצרים החדשים שלה לעסקים • על הכוונת: הנגשת כלי בינה מלאכותית לשימוש יומיומי והגנה על הליך הבחירות הדמוקרטי

אחרי שאירוע הכרזת האייפון של אפל התפוגג וטים קוק המשיך בדרכו, עתה תורה של מיקרוסופט לקיים את מפגש הפסגה שלה. כנס Ignite 2018 של החברה, בהשתתפות של 30 אלף אורחים, מתקיים השבוע באורלנדו שבפלורידה. את האירוע פתח מנכ"ל החברה, סאטיה נאדלה, שבסגנונו הפחות סטיב ג'ובסי הציג את הבשורות של מיקרוסופט לעולם החברות העסקיות והמפתחים. הדגש: הכרזות בתחום האבטחה, בינה מלאכותית ופרודוקטיביות. זה פחות סקסי מלהציג אייפון בגודל 6.5 אינץ' או שעון שמודד א.א.ג, אבל כשמביאים בחשבון את המשמעות לעולם החברות העסקיות הגדולות, יכול להיות שזה לא פחות חשוב.

"לא משנה לאיזו תעשייה אתם משתייכים - העסק שלכם דיגיטלי וזקוק לאסטרטגיה דיגיטלית", אמר נאדלה, "יש שתי מחשבות אסטרטגיות שחשוב לשים עליהן דגש כחברות: אם חברה מבלה הרבה זמן וכסף בבניית יכולת שכבר קיימת כמוצר ולא בביזנס המרכזי שלה - זו יכולה להיות טעות. בנוסף, צריך לבחור את השותפים הטכנולוגיים שלך בצורה טובה. במיקרוסופט המשימה שלנו היא לסייע לכם טכנולוגית. אנו רוצים להעצים באמצעות טכנולוגיה והצלחתנו תלויה בהצלחה שלכם. זה בבסיס של מה שאנחנו עושים". אם לסכם את דבריו של נאדלה, הרי שהבינה המלאכותית תחדל להיות כלי לחברות טכנולוגיה ומדעני נתונים, ותהפוך נגישה לכל אחד מאיתנו באמצעות כלים ותוכנות שמיקרוסופט מפתחת.

מלחמה בבוטנטים

עושה רושם שבמיקרוסופט הבינו שבינה מלאכותית היא "האייפון" שלהם - טכנולוגיה שתלהיב את הציבור. החברה מציגה את יכולותיה בתחום בהיבטים רבים. כך למשל היא הכריזה שהיא משתמשת ב-AI על מנת להבטיח הליך דמוקרטי תקין בבחירות האמצע בארה"ב - תכנית ה-Defending Democracy Program תגן על קמפיינים פוליטיים מפרצות אבטחה, ובמסגרת יוזמת Account Guard תספק למועמדים ולקמפיינים שירותי אבטחת מידע ללא עלות נוספת. את היוזמה, שכרגע מיושמת ב-30 ארגונים ובראשם ועדות המייצגות את המפלגות הגדולות וקמפיינים בפרופיל גבוה, מיקרוסופט שואפת להחיל במדינות דמוקרטיות נוספות ברחבי העולם.

תחום אבטחת הסייבר תופס מקום מרכזי גם הוא. מיקרוסופט אומרת כי בכל יום ארגונים משקיעים זמן ומשאבים על מנת להגן ולהתאושש ממתקפות סייבר. הם מפעילים עשרות כלים שונים, אך הפערים בין הכלים הם אלו שדרכם איומים עלולים לחדור. החברה מתכוונת לסייע בתחום האבטחה ובמהלך הכנס הכריזה על דרכים בהן היא מסייעת לעולם ה-IT להשתמש ביכולות האבטחה בענן בשלוש דרכים:

1. Security Operations בפרישה גלובלית - במיקרוסופט מדווחים כי כיום יותר מ-3,500 אנשי אבטחה עובדים עבורה באופן יומיומי עם כלי AI כדי לנתח למעלה מ-6.5 טריליון אותות, וכי תשתית האבטחה הגלובלית של החברה חוסמת יותר מחמישה מיליארד איומים ותוכנות זדוניות בכל חודש. רק לאחרונה מודלים של למידת מכונה בענן זיהו מתקפה מטורגטת חשאית נגד עסקים קטנים בארה"ב, וזרוע זיהוי הפשעים הדיגיטליים של מיקרוסופט עבדה עם רשויות אכיפת חוק גלובליות כדי לנטרל 18 מערכי תוכנות בוטנט זדוניות (רשתות מחשבים הנשלטות מרחוק), ובכך "הצילה" כ-500 מיליון מכשירים משליטה סודית של בוטנט.

2. טכנולוגייה מותאמת עסקים - מיקרוסופט משתמשת בענן על מנת להגן על ארגונים בצורה רחבה עם פיצ'רים חדשים מתחום הסקיוריטי שמוטמעים במוצריה. כמו חברות אחרות בתחומה, החברה הכריזה בכנס על "סוף עידן הסיסמאות" - כניסה למערכות מבוססות הענן אז'ור תוך שימוש בכלי אימות של החברה תייתר את הצורך בסיסמאות כניסה עבור עסקים. עוד הכריזה החברה על Microsoft Secure Score, דיווח דינמי בסביבות Microsoft365 (המכילות את ווינדוס 10 ואופיס 365) שמספק למשתמש המלצות אשר אמורות להפחית את הסיכוי לפרצות.

3. שותפויות הגנת סייבר - במסגרת הפקת הלקחים מהבחירות לנשיאות ב-2016, מיקרוסופט עובדת עם חברות טכנולוגיה נוספות, קובעי מדיניות וארגונים, שחיוניים להגנת בחירות האמצע בארצות הברית.

הנקודות הישראליות

מיקרוסופט הציגה שירות חדש בשם Azure Data Explorer, שהיה ידוע עד עכשיו בשם הקוד Kusto. מדובר במערכת, שאוספת ומאנדקסת דאטה רב כמעט בזמן אמת ומסוגלת להפיק תובנות מפטה-בייטים של מידע מאורגן ולא מאורגן. השירות מאפשר למשתמש לקבל מידע וניתוחים על ביצועים, לזהות מגמות וטרנדים ומהצד השני גם לזהות חריגות ובעיות. המערכת מסוגלת לעבד כמיליארד שאילותות ו-200 מגה של מידע בשנייה בכל 'צומת' והיא סקלבילית וניתנת להרחבה. השירות החדש - שפותח בהובלת מרכז הפיתוח הישראלי של החברה בהרצליה - כבר נמצא בשימוש של 25 אלף עובדים במיקרוסופט ואף מספר חברות ישראליות.

"אנחנו נוגעים בשלושת הדברים הכי משמעותיים, דברים שנוגעים בחיים שלנו היום ומשנים את הדרך שבה נחיה בשנים הבאות", אומרת מנכ"לית מיקרוסופט ישראל שלי לנצמן, "עולמות הנתונים והבינה המלאכותית; ה-IoT, שגם קשור לנתונים ובינה מלאכותית כי יש בו איסוף של הרבה נקודות, וככל שיש לך יותר IoT יש לך יותר מידע; והדבר הכי חשוב שהבאנו זה נושא האבטחה. היום הוא מתרחב מקצה לקצה כי אתה חייב לשמור על אבטחה ברמה הרבה יותר גבוהה מאי פעם".

במיקרוסופט מכירים בכך שבשדות האלה אתם לא הענק היחיד בשכונה?
"במשך הרבה שנים חיינו בגן שלנו, והיו בו גדרות והגבלות ומסגרות ומערכות הפעלה, אבל כשהעולם התפתח היינו רק חלק ממנו. ואז באה ההחלטה של נאדלה להוריד את הגדרות, והשקענו הרבה מאוד ביכולת להתחבר למה שפעם קראנו לו המתחרים שלנו. אבל עזוב את השאלה אם מישהו בעולם השיווק משתמש במנוע חיפוש כזה או אחר. במוצרי הליבה של העסק עצמו, אנחנו השותפים הכי ארוכי טווח".

כמה שנים מיקרוסופט תצליח לשמור על ההגמוניה של אופיס ו-windows לפני שייכנסו מתחרים שיטלטלו את השוק שלה?
יש כל הזמן אפליקציות שרוצות להחליף חלק מישומי אופיס. בסוף זו אחריות שלנו לשמר את החדשנות כדי להיות רלוונטי ללקוחות כי אם אתה לא רלוונטי ואין דברים חדשים אז הלקוחות לא ימשיכו אתך.

ערן יריב, מנהל קבוצת פיתוח Cortana בישראל, כמה טביעות אצבע ישראליות יש במה שראינו באורלנדו?
"אנשים מהצוות שלנו מציגים היום בכנס את החלק שלנו, שהיה פיתוח היכולות של קורטנה עבור ארגונים. למשל כשעובד רוצה לצאת לחופש, אז הוא אומר לקורטנה לדאוג לעניין במקום למלא ארבעה טפסים שונים ולעדכן את האאוטלוק ואת מערכת ימי החופש הארגונית. וכשהוא חוזר מנסיעה עסקית הוא אומר לה לטפל בהחזר ההוצאות. פרוייקט אחר, שלמעשה נהגה ופותח בישראל, הוא קוסטו, שמוצג בפעם הראשונה לקהל ונותן יכולת לארגונים לקחת כמויות מידע עצומות בענן ולעשות איתם חיפושים אינטליגנטיים, אנחנו במרכז מאוד גאים בו. למעשה יש הרבה נגיעות ישראליות, הרבה קבוצות מוצר ישראליות עם נציג או מוצר על הבמה. יש לנו גאווה מאוד גדולה בהשתתפות הישראלית".

יש משימות מסויימות שמוטלות דווקא על המרכז בישראל?
"אנחנו היום המרכז הכי ותיק מחוץ לארה"ב, עם נסיון של מעל 25 שנה, מה שאומר גם שילדה ניהולית שמחוברת היטב לכל החטיבות בחברה. כך שהרבה דברים אסטרטגיים לארגון, אם בעבר היו חברות שחוששות להוציא אותם מחוץ לגבולות ארה"ב, אז היום יש דברים מאוד אסטרטגיים שנמצאים כאן, כמו קוסטו, קורטנה, מוצרי AI שונים ומוצרי סקיוריטי".

בינה מלאכותית לכל פועל

בינה מלאכותית לפי נאדלה היא אחת משלוש המהפיכות שמתחוללות כיום, ומדובר בהשקעה מאסיבית בהיקף שטרם נראה כמותו במחקר ופיתוח AI וממשקי אדם-מכונה. כך למשל חשפה מיקרוסופט את יכולות ה-AI החדשות ב- Windows 10 וב-Office365:

  • Microsoft Search - שירות חיפוש חדש, שיפעל בנוסף ל-Bing הוותיק ויאפשר למצוא מסמכים ונתונים במערכות הארגון. השירות זמין כבר עתה ב-com, Office.com ובאפליקציית SharePoint ובהמשך יתרחב גם ל-Microsoft Edge, Windows ו-Office.
  • Ideas - כלי חדש שמביא יכולות ה-AI אל תוך ישומי Office. מנוע ה-Ideas יהיה זמין יציע למשתמשים רעיונות לעיצוב, תמונות ומתאר, בהקשר רלוונטי למשימה עליה הם עובדים.
  • הרחבות חכמות ל-Excel - שירות חדש הזמין לשימוש ב-Android, שמאפשר להפוך נתונים לתובנות, למשל להמיר תמונות לקובץ אקסל, אותו ניתן לערוך, לנתח ולשתף.
  • בינה מלאכותית ב-Teams - אפליקציית העסקים של מיקרוסופט לפי דיווחיה צומחת במהירות רבה: אחרי פחות משנתיים היא נמצאת בשימוש של כ-329,000 ארגונים בעולם, אולי בזכות הגירסה החינמית שלה. עכשיו מקבלת Teams יכולות AI חדשות כמו למשל טשטוש הרקע של דובר בשיחת וידאו באמצעות Face Detection והקלטת שיחה בצורה שמאפשרת חיפוש או תמלול. והפן הישראלי: חלקים ב-Video Indexer פותחו במרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל.
  • שירותי AI למפתחים: Azure Machine Learning מסייע למדעני נתונים ומפתחים לבנות מודלים של AI בצורה פשוטה, SQL Server 2019 המאפשר למשתמשים יכולות חדשות של Big Data כמו תובנות עסקיות (BI), בינה מלאכותית, ואנליטיקה מתקדמת, Azure Data Explorer המאפשר לחקור ולנתח אירועים בזמן אמת לזיהוי דפוסי אנומליות, לנתח ביצועים עבור תובנות עסקיות משופרות.

מיקרוסופט רוצה לשדר גם מעורבות בקהילה ותמיכה בנושאים בעלי היבטים מוסריים החברה הודיעה על השקת יוזמת AI for Humanitarian, שבמסגרתה החברה תעודד פיתוח טכנולוגיות AI לטובת האנושות כמו שיקום אזורים מוכי-אסון, הגנה על ילדים, הגנה על פליטים וקידום זכויות אדם באמצעות מתן מענקים לטכנולוגיות ופיתוחים ובשיתוף ארגוני סיוע הומניטרי. זוהי היוזמה השלישית שמיקרוסופט משיקה במסגרת AI for Good שהושקה ב-2017. הבעייה היחידה היא שהחברה מקציבה למשימות הנכבדות האלה 40 מיליון דולר במשך חמש שנים, סכום פעוט למדי.

מה עוד חדש?

  • הקלת האפשרות להעביר מידע בין מערכות של חברות שונות. מיקרוסופט Adobe ו-SAP הכריזו בכנס על Open Data Initiative, שיסייע להעביר מידע על לקוחות בין המערכות השונות - Customer Experience Platform של אדובי, Dynamics 365 של מיקרוסופט, ו-Hana של SAP. ואגב, שיתוף הפעולה בין החברות מבוסס על טכנולוגיה שפתחה קבוצת ה-power bi של מיקרוסופט בישראל.
  • תגידו שלום לסיסמאות. מיקרוסופט מציגה את הפיתרון, שהיכרנו כבר אצל חברות אחרות, לבעיית ריבוי הסיסמאות והחזרה המסוכנת על סיסמאות באתרים שונים: אותנטיקציה של המשתמש על ידי טביעות אצבע באמצעות הטלפון או Face ID באייפון
  • אופיס 2019 כבר כאן, וזמין עבור Windows ו-Mac. האופיס החדש מחליף את אופיס 2016 וכולל את כל התכונות המוכרות מ-Office 365 ProPlus בגירסת הענן, החביבה על מיקרוסופט.
  • אם מישהו חיפש הכרזה על מסכים באירוע של מיקרוסופט הוא מצא את מבוקשו בהכרזה על הדור החדש של Surface Hub - מסך המגע הענק שמהווה תחליף ללוח המחיק המשרדי. מיקרוסופט הציגה שתי גרסאות שעתידות להגיע לשוק בשנה הבאה עם מסך בגודל 50 אינץ' ותכונות מגניבות רבות
  • חיבור ה-Offie365 לחשבון ה-LinkedIn - מעכשיו יכולים משתמשים לשלוח מיילים ולשתף מסמכים עם אנשי הקשר שלהם ב-LinkedIn ישר מתוך תוכנות אופיס. בהמשך ניתן יהיה גם לצפות במידע מתוך ה-LinkedIn של אנשים, המזומנים איתנו לפגישה, ישירות מתוך ה-Outlook.